Gå til innhold

Anbefalte innlegg

når det gjelder HT og Intel P4 cpu'er. HT er virtuell dual cpu, Windows forstår ikke dette og tror maskinen har to fysiske cpu'er og dermed viser 50% cpu bruk når maskinen faktisk kjører 100% på cpu'en. har liten tro på at der er noe å hente ved å kjøre to F@H klienter på en P4 med HT, i praksis så vil jeg tro at to klienter på den samme cpu'en vil bruke litt mer tid på å fullføre de to arbeids-enhetene enn det har villet ha gjort viss man kun kjørte en WU og lot F@H jobbe med dem i rekkefølge.

i andre ord, det er ingen nødvendighet å kjøre to klienter på en HT maskin, du tjener lite/ingenting på det og du bruker dobbelt så mye ram som du normalt vil bruke med bare en klient, men men, det er helt opp til deg selv å bestemme om du vil sløse vekk ekstra minne i den tro at ting går litt raskere.

Tror at jeg sier meg enig i den tankegangen der. Tror ikke at programmet er laget slik at det på en måte overstyrer windows sin oppfatning av ht cpu'en. Det er motsetninger? :ermm:

 

anyway, jeg tenkte på den måten at for å drive et program bruker windows "begge" prosessorene for å gjøre ting raskest mulig, slik tror jeg det fungerer med dette her også.

 

Eller er all denne tenkingen bare tull? (skylder på millen :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående HT og Folding@home fant jeg denne:

 

BTW, you won't get double the work from a Hyper-threaded system. I haven't timed the FAH WUs, but when I was running SETI, I could get a single WU done, for example, in a little less than 2 hours. With Hyper-threading, return times were ~3.25 hours. So the difference (for two WUs) was a little less than 4 hours vs. only 3.25 hours with Hyper-threading. About a 20% gain. Better, but not double. FWIW.

 

Kilde: http://www.toontowncentral.com/forums/show...4&page=16&pp=15

 

Altså; det lønner seg visst å kjøre to utgaver av Folding@home-klienten om man har en Pentium 4 med HyperThreading (i to ulike foldere), men man får ikke dobbel ytelse.

Lenke til kommentar

Får vel melde meg på etter jeg har fått 5000 units på seti@home. Det blir vel om 7 uker... har nå 4000 units... skal klare å komme meg opp mot de 99% som har gjort mest arbeid først ;)

 

edit: da før dere 3 ekstra maskiner på 3000+ @ 3377+, 1000 mhz og en 2400+ :thumbup:

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Da hadde centrinoen også begynt og tygge, den sviver forøvrig @1400 MHz.

 

Vil arbeidet bli middlertidig lagret om maskinen slås av, eller hvor mye risikerer man å miste?

 

Vi er vell rundt 4-5 000 aktive brukere her på forumet, vi bør absolutt greie å få med 5-600 stk.

 

Oppforderer herved snorreh til å vær med, siden han inehaver tittelen generelt heftigeste pc. Den burde jo kunne tygge ganske brukbart. Samtidig oppfordrer jeg han til å sende stafettpinnen videre(aner jeg knick knak)? ;)

Lenke til kommentar

Slike prosjekter er prisverdige!

 

Noen som husker på at Hardware.no har en lignende sak gående på www.grid.org ?

Detter er også forskning på kreft, og har pågått i flere år. Er selv medlem der, og har gjort dette i flere år.

 

Synes initiativet er FLOTT, men synes jo egentlig at vi ikke skal glemme denne som jeg snakker om. Er for tiden 137 medlemmer der (ikke alle aktive), og vi har så langt gitt bort vel 74 ÅR med CPU- tid. :thumbup:

 

Denne kjører på maskinen under navnet united devices, og gjør/fungerer på samme måte som den dere snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å holde førsteplassen lenge :( Med slike maskiner mange her har, men jeg får om ikke så lenge en xp m 2400, som skal klokkes vilt. Har tenkt til å legge inn dette her på en p3 500Mhz maskin som skal stå 24/7 Så da hjelper det litt.

 

Er det best å ha en ren tallknuser cpu her? ala A64? Eller er det Mhz det går på, teller feks cache? (sikter nå til om celeron er en bra cpu til dette)

Lenke til kommentar

Tja, får vel hoppe over fra D2OL til Folding@Home på min ene PC for å teste det litt... Har også nettopp mistet et nært familiemedlem pga kreft, så ofrer gjerne litt cpu-kraft for å hjelpe til i forskningen på det området.

 

Maskinen er en XP-M som kjører på 2,6 Ghz for øyeblikket.....klokker den vel opp litt mer snart.

Lenke til kommentar

uten å ha satt meg nøyaktig inn i hvordan HT fungerer på en HT prosessor så vet jeg av erfaring på ekte dual systemer at en enkeltråd's applikasjon så vil en applikasjonen kjøre på _kun_ en enkel cpu i en dual boks. det som måtte komme ekstra i tillegg av andre applikasjoner/tråder på den dual boksen vil da enkelt kunne bruke den tilgjengelige cpu kraften som eksisterer på den andre cpu'en som har lite å gjøre. dette sørger kernelen i Windows for, da denne har kontroll over alt og bestemmer hva og hvor ting skal kjøres.

av den grunn at de fleste program ikke har MP støtte (med unntak av de virkelig store 3D/bilde/video/audio programmene) så er man nødt til å kjøre flere instanser av det samme programmet for å utnytte det fulle potensialet i MP maskinen. er også derfor MP maskiner er en drøm å jobbe på for de er nesten alltid like deilige raske uansett hvor mye du presser maskinen, dette pga fleste program er som sagt bygget for enkeltråds kjøring og der eksisterer i maskinen til tider svært mye resusser i bakhand som står klar til å gi litt ekstra.

 

derimot, for ett program som er skrevet for MP er det en helt annen historie, de programmene som støtter MP vil dele seg opp i mange tråder og fordele jobben på alle eksisterende cpu'er i maskinen, kernelen i maskinen blir fortalt av programmet at den handterer MP og kernelen vil da fordele alle trådene programmet starter på hver enkelte cpu som eksisterer i systemet. selv med program som støtter MP så vil man sjelden se 100% utnyttelse av cpu'ene, som oftest rundt 60-85% av total cpu kraft. det er mange grunner bak dette, for det første er ikke M$ verdensmestere på SMP, for det andre, programmet som skal bruke MP må være meget godt skrevet, for det tredje der er en god del maskinvare begrensninger som f.eks minnebandbredde osv som hindrer maksimal utnyttelse. jeg har til dags dato bare sett ett eneste program som faktisk makser ut 100% på min Dual P3-933 maskin og det er Apache 2 webserver programvare. noe av dette er pga Apache er meget godt laget og Apache er designet for å kjøre på mye større maskiner enn min lille P3 maskin.. ;)

 

F@H er _ikke_ MP kompatibel, det har blitt bevist tidligere i tråden ved at en person (husker ikke navnet) sa at F@H 'bare brukte' 50% av cpu'en på en HT maskin. viss ett program bruker 50% cpu på en Dual boks er en sikker indikasjon på programmet ikke støtter MP (obs, selv om programmet ikke støtter MP så kan det i noen tilfeller vise topper på 51-55% cpu bruk.) jeg har ikke funnet noen uttalelser på F@H siden som sier at klienten støtter MP eller ikke men de indikerer det godt i FAQen når de sier at på MP maskiner må man kjøre flere kopier av programmet og spesifisere hvilken cpu klienten skal kjøre på for å oppnå full utnyttelse av maskinen.

etter det jeg kan huske så er det i noen få enkelttilfeller at HT faktisk gir mer ytelse i ett program, men også i andre tilfeller så ville ett MP program kjøre senere på en HT maskin enn om det hadde fått kjørt som ett singlethreaded program på den samme cpu'en.

ved å kjøre to F@H klienter på en HT maskin så _tror_ jeg (har aldri sagt jeg vet for sikkert...) at det vil generere mye ekstra jobb for cpu'en enn det er nødvendig. det betyr altså at der er mye ekstra arbeid for kernelen å bestemme hva som skal kjøres, mye ekstra minnearbeid og ikke minst mye mer cache arbeid. det er cache arbeid som er drepen faktisk, isteden for å la F@H oppta mesteparten av cachen og la den få jobbe i fred uavbrutt så blir man nødt til å bytte ut F@H klient og data i prosessorcachen støtt og stadig, noe som vil tilsi mye ekstra arbeid og forsinkelser i arbeidet.

 

puhh..

 

hadde tenkt på en liten kommentar men dette tok virkelig av :)

 

 

Edit: det var da fælt hvor raskt folk svarer her. denne posten var ment som svar på En Tiger's post.. ;)

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Jeg er med. samme brukernavn som her :)

Skal prøve å få det igang på skolens maskiner også, men tviler litt på at det går (sånn irriterende rettighetssperring) :hrm:

 

 

Edit: AMD Athlon 2500+, forresten

De rettighetene er satt nettopp for å hindre at folk innstallerer alt mulig på maskinene. Dersom du ønsker dette innstallert på skolens maskiner får du ta kontakt med sytemansvarlig der. Men jeg tror nok svaret blir nei. Det er iallefall svaret du hadde fått hos meg om det var på skolen jeg jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...