Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forsøker å finne optimal overklokk for mine 2 XFX 8800GTS 320MB og ser at det er mye å hente på PPD hvis jeg finner en stabil instilling. Problemet er EUE som kommer sjelden, men likevel sporadisk. Default er dette kortet fabrikkoverklokket til 580, 1500, 900 (1800). Jeg har kommet fram til innstillinger som er rimelig stabile med hensyn til EUE og ser slik ut:

post-53451-1234724041_thumb.jpg

Noen som har bedre erfaring med disse kortene enn meg?

 

Det er dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=64257

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg har bedre erfaring vet jeg ikke. Men de verdiene du oppgir ligner mer på XFX GS kortene mine enn GTS kortene. Mine EVGA, ASUS og MSI GTS tåler ikke noe på minneklokka i det hele tatt. Synes ellers det er best å la shader og kjerne være kobla. Når du drar opp core-klokka ser du at shader (som har størst betydning) virker i trinn på 54 MHz (eventuelt også det halve 27). Klikk på bruk og se at det gir utslag på monitoringa på klokkeverdiene og temeperaturen. Etter en stund kan du også oppdatere Fahmon så ser du utslaget i folding. Mine innstilllinger har f eks vært 648/1512/792 og på topp 702/1620/792 på GTS og ja de har ikke tålt mer enn 792MHz på minnet. FÅr du EUE må du klokke ned minnet eller ett helt trinn 54MHz på shader (eventuelt halvt 27 hvis det virker). Mens mine GS-kort har vært langt høyere og de ligner jo da på ditt XFXkort tror jeg. Flere av kortene kjørte noen måneder på ca 1000 på minnet, men nå har jeg klokket litt ned på grunn av støv og varme og ett par av dem er ikke fullt så gode som da de var nye. En av kombinasjonene jeg husker var 734/1836/1000, et av kortene var da over 6000PPD i korte perioder.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Synes ellers det er best å la shader og kjerne være kobla. Når du drar opp core-klokka ser du at shader (som har størst betydning) virker i trinn på 54 MHz (eventuelt også det halve 27). En av kombinasjonene jeg husker var 734/1836/1000, et av kortene var da over 6000PPD i korte perioder.

Det virker ikke slik hos meg med koblet kjerne og shader, det går nærmest trinnløst i steg på 2 og 3. Instillingene jeg fant (som jeg la ut) ga en forbedring på ca. 500 PPD på de minste jobbene, og over 900 PPD på de store. Jeg måtte låse vifta på 85% for å holde temperaturen under 80 C med 20 grader i rommet.

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt på ett par av mine nå satte igang det jeg trodde var røket på standardinnstillnger, og hvis Rivatuner er rett er standard på disse to 513/1187/792 så når jeg kjører det ene på 648/1512/792 så er det jo faktisk 27% OC på shader, ikke så verst egentlig. Men til folding burde bare XFX vært godkjent!

 

Trinnløst ?? Er du sikker på det, er det det resultatet Rivatuner gir når du sjekker monitoren i Rivatuner. ja, når det gjelder vifte er det nok best å kjøre manuell kontroll. Verdiene du oppgir er ellers logiske og bra PPD så så lenge du unngår EUE kan du være fornøyd.

 

Er ikke sikker på hvor viktig forhold mellom kjerne og shader er, du starter med forhold 1 : 2,58 og klokker mer opp på shader 1 : 2,67 . Hvis det funker og gir økt utbytte er det vel OK, men hvis du får EUE så er det kanskje på 511p prosjektene som belaster shader mest?? Så kanskje låse forholdet til 1 : 2,58 ? På GTSkortene mine virker 54MHz trinnene (1 : 2,31 forhold mellom kjerne og shader) likeså på GS kortene selv om forholdet der er 2,49.

 

HVis 54 MHz teorien er rett burde du ha ett trinn på 664/1617/...... som virker bra ??

 

Edit Har blåst rent de to GTSkortene i den ene maskina, så nå kjører jeg det ene på 702/1620/792 36,8% OC på kjerne og shader, en innstilling jeg har brukt i perioder.

 

Edit2 Nei, det holdt ikke lenge, men på 648/1512/792 kjører det fint.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å få meg vannkjøling på CPU og GPU nå, begynner å bli lei av GPU vifta, pluss komplikasjoner med kjøling nå som jeg stapper mer ting i kabinettet.

Noen her som har en formening om hvor mye ekstra PPD jeg kan forvente senere dersom jeg får til å folde på begge kjernene på 4870x2 med 15-20% OC på Windows 7? (for øyeblikket bruker jeg stock innstillinger (700/900) og kjører bare på en kjerne pga vista)

Lenke til kommentar

Betyr det at dere med 4870 x2 fremdeles ikke får til å folde på begge? I så fall er jeg skeptisk, for det ene 3870 jeg har går på grensa, tåler ingen klokking fra default. Vannkjøling er også oppskrytt, krever mye arbeid og nøye utvalg av komponenter. Så står du der til slutt med varmt kjølevann, og radiatorvifte støy!

Lenke til kommentar

Ja, user ID identifiserer maskina, eller rettere sagt installasjonen, hvis du kjører samme image i flere maskiner må du passe på å sette forskjellig machine ID på alle clientene i alle maskinene.

 

Hmm det gjaldt for PH x4 9950, E8400, E6750 osv som jeg har hatt kjørende. Mulig de har gjort endringer i klienten som gjør den mer OS affinityset vennlig. Alt jeg vet er at det ikke funket særlig godt for bare noen få måneder siden :)

Theo

Jeg må bare beklage at jeg dro så rask konklusjon. Du har nok rett i at det må være en systeminnstilling eller variabel som er forskjellig. Kanskje en driver eller oppgraderinge er forskjellig. Saken er at de to PCene på P5xx Asus hovedkort (ganske likeverdige) begge ble installert med samme XP og Q6600. De jeg har kjørt 2 x 2 8800GS i måneder. Med veldig like ytelser og god PPD både på kortene og på SMP (sum opptil 12,5k).

 

Jeg har bytta om litt på kortene og siden et av GTS-kortene svikta måtte jeg inn å blåse støv og rense, bytta da CPUer for å finne ut av dette. Det viser seg da at CPUene ikke bestemmer affinitetsproblemet. 3,4 GHz og 3,6 GHz pentiumene oppfører seg likedan i de to maskinnen. I den ene reduseres altså PPD hvis man ikke passer på. (Innlegg 7375) Rart at jeg aldri har hatt slike problemer med Q6600. Jeg har egentlig ikke tenkt på at Q9300 kunne ha et slikt problem også, tok det for gitt at det bare var kombinasjonen med XP-64bit som var lite effektiv. Får se om jeg kan få testa det også på en eller annen måte.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Vannkjøling er også oppskrytt, krever mye arbeid og nøye utvalg av komponenter. Så står du der til slutt med varmt kjølevann, og radiatorvifte støy!

Jeg kjører vannkjøling på Q6600 (har gjort det i noe over ett år) hvor Ultra-en står, og det fungerer helt topp. Jeg flyttet radiator og pumpe ut av maskinen for å ha bedre kontroll med lekkasjer og sjekke at pumpa er i live. Å ha vanntank, pumpe og radiator utenfor maskinen holder sakene relativt kjølige. Romtemperaturen er ca. 20 C. Men støy blir det mye av fra radiatorvifta, der har du helt rett. Jeg bruker et billig vannkjølingssett, kjøpt på ps.no på lagersalg jula (julegave til meg selv) for 3 år siden. Det var egentlig ment til 939-plattformen, men passet også til 775 fant jeg ut etter hvert. Den første pumpa fikk jeg ikke i gang først, reklamerte til ps og fikk prompte sendt 2 nye pumper inkl vanntanker.

Etterpå viste det seg at den første pumpa bare hadde "satt seg" og startet da jeg banket lett på den med skaftet på en skrutrekker, og den går ennå på andre året. Joda selv om det støyer litt og ikke ser spesielt pent ut er jeg ganske fornøyd med vannkjølingen. Slik ser temperaturene ut med OC CPU og skjermkort:

post-53451-1234740432_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Joda, vannkjøling kan være OK hvis du bare har ett par maskiner å passe på. Jeg har vannkjølt to i flere år nå og min datter har også kjørt samme type kjøling på sin Athlon. Men det er noen men der som du også påpeker. I tillegg vil jeg nevne at du skal jo uansett ha luftgjennomstrømming i kabinettet pga av minne, sydbro, nordbro og hardisker. I tillegg er de nye heatpipe-kjølerne, både stock fra Intel, OCZ vanquisher, Arctic Cooling Auras og andre rimelige så stille og effektive at vitsen med vannkjøling til CPU faller bort. Jeg har også klart å få stopp på to pumpemotorer og tiltetting i en av vannblokkene (en Cuplex pro), slanger morkner osv., så jeg tror ikke jeg kommer til å fornye vannkjøling. Det er for mye plunder med det.

 

Og en ting som ikke er nevnt noen steder av andre: VANNBÅREN VARME ER OPPSKRYTT OG UFORNUFTIG. Hvorfor skal man bruke energi på å pumpe vann gjennom tynne rør med stor motstand når varme kan transportres mye mer effektivt på andre måter.

 

Det var derfor jeg fjerna Q6600 fra en av mine vannkjølte. En eldre pentium passer bedre der, nå er kjølevannet 46 gr og tanken på baksida på gulvet. CPUen er nå på 67 gr og jobber for fullt. Da to Q6600 stod ved siden av hverandre og jobbet like hardt var den stock-luftkjølet normal på ca 46 - 50 gr mens den vannkjølte sakte økte fra ca 70 til over 90gr (da viste det seg at vannblokka var i ferd med å tettes til av tilsettingstoffene).

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Men til folding burde bare XFX vært godkjent! Trinnløst ??
Som jeg nevnte så kjøpte jeg nylig 2 stk. EVGA 8800GS med 384mb minne og de produserer nesten like bra som mine 2 XFX 8800GTS 320MB og de er OC ganske så mye etter oppskrift fra forrrige eier. Jeg er veldig imponert over hva de produserer og hvor stabilt de kjører. Men XFX er jo også ekstremt klokkevennlige. Under test i 3DMark06 hadde jeg dem klokket veldig mye mer enn nå under folding, noe som tyder på at de var bra stabile så lenge 3DMark06 kjørte feilfritt. Har derfor tenkt at det kan være noe annet som forårsaker, eller i hvertfall medvirker til EUE. Jeg opplevde EUE også før jeg OC skjermkortene. Det vil vise seg når jeg skifter til nytt hovedkort og CPU til uka. Jo, jeg oppfatter trinnløst som at shaderklokka flytter seg 2 eller 3 MHz for hver MHz coreklokka justeres når core og shader er låst. Altså i trinn på 2 og 3, ikke 27 eller 54. Eller er det noe jeg misforstår?
Lenke til kommentar

Kortene er nok litt individuelle og temperaturer som går i ett kort passer ikke i ett annet. Så prøv deg fram. Det er motsatt hos meg. Her er GSkortene vesentlig bedre enn GTS, men GSkortene er jo XFX.

 

Ja kanskje du misforstår, skal ta et bilde og legge her.

I den venstre boksen er monitoren, der ser du de resultatene som gjelder i kortet. Uansett hva som måtte stå i innstillingsverktøyet til høyre. Flytt på glideren på Core-klokka, trykk bruk og da ser du at resultatet i monitoren ikke alltid blir det samme. Lar du boksene stå åpne en stund og sjekker virkninga i Fahmon, så ser du jo hvordan det virker direkte. Fahmon bør nesten settes på Last frame only da og kanskje oppdatering litt oftere enn 5 min som er standard. Eller høyreklikke og reload client. Loggen kan jo også sjekkes om man får mistanke om EUE under prosessen.

post-75424-1234743521_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

I natt glemte jeg å logge av en maskin som jeg kontrollerer via logmein fra min nettPC. I morges var den borte fra logmein oversikten via nettet og jeg måtte montere en skjerm for å se hva som hadde skjedd. Først kom jeg ikke inn på maskinen og tenkte at nå er det noe alvorlig som har hendt. Måtte resette hele maskinen, men alt stoppet etter at Windows logo var passert. Resatte og valgte "siste som funket" og maskinen kommer opp. Tar først opp FahMoon og ser at alle klienter står med *Hung*. Starter GPU (normalt), Systray CPU (normalt) 2 x CPU Console (også normale). Forsøker så å starte SMP, men det kommer en ip-relatert feilmelding:

post-53451-1234777537_thumb.jpg

Jeg bruker trådløst nett med dynamisk ip og etter resett antar jeg at maskinen fikk ny adresse på nettverket. Krever SMP fast ip-adresse?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...