Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, vi får se når jeg får noen skikkelige pakker. Jeg leker jo med tanken på plattformbytte, men ser ikke poenget med mindre jeg tar skrittet til X99 med 5930k, og da nærmer jeg meg 10 lapper med stormskritt.

 

For øvrig ganske imponerende at det ikke har skjedd en betydelig utvikling i antall PCI-E lanes siden 2008.

 

4 ganger 16 er IKKE 40...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier noe der.

 

Er mange flaskehalser enn så lenge. Ikke det at folk flest er klar over det. Men antall PCI-E lanes mot CPU er i hovedsak problemet dersom de skal komme med noe heftig GPU.

 

I dag får man 2 x PCIe 3.0 x16 + 1 x PCIe 3.0 x8 eller 5 x PCIe 3.0 x8

 

Hva hjelper det når neste utvidelse av GPU overgår teoretisk ytelse for PCIe 3.0 x8 ?

 

Da blir det flaskehals :)

Lenke til kommentar

Ja, vi får se når jeg får noen skikkelige pakker. Jeg leker jo med tanken på plattformbytte, men ser ikke poenget med mindre jeg tar skrittet til X99 med 5930k, og da nærmer jeg meg 10 lapper med stormskritt.

 

For øvrig ganske imponerende at det ikke har skjedd en betydelig utvikling i antall PCI-E lanes siden 2008.

 

4 ganger 16 er IKKE 40...

Å kjøpe x99 er bortkastet penger for spill og folding. 2 kort i en maskin er nok, mindre fare for problemer og billigere.

 

Core 15. ingenting du kan gjøre bortsett fra å skrue av maskine(ne)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

AMD 3 kort pr pc og Nvidia 2 kort pr pc.

Amd kan bruke billig cpu til hundrelapper og nvidia krever x8 som minumum på pci-bussen og måtte helt opp i en i5 til 1500-1800kr for å komme ut av 100% cpu-load med gpu-folding.

 

Vi har testet med så mange kombinasjoner at det finnes ikke binære nok nummer til å beskrive det.

 

2x 295x2 fungerer utmerket, mener det ligger på 800-900K PPD og krever ikke noe hiend cpu.

Nå ser det ut som 970x2 pr kasse gir god PPD_Pr_Kr (når problemen blir fikset)

Lenke til kommentar

Kjøpte intel-cpu til 500kr med 2 cores.

100% load på den som gikk utover PPD

Satte de i amd-riggene og 2-3% load og alt er topp.

Gikk da for i5 på nvidiariggene og nå er det mer 20-30% load.

 

Driverene til nvidia er kodet på en sånn måte at arbeidet gpu gjør må sjekkes i cpu, det er unødvendig og tungvindt og lite foldevennelig. Men jeg liker ikke tanken på 100% load på cpu for å så sitte å lure på om gpuene blir hindret eller om det akuratt er nok.

Lenke til kommentar

For å gi et konkret eksempel Kjetil.

 

2 stk 780 ti på et HK sokkel 1150 i5-4670k vanlig ram på 8 gig.

 

Da bruker hvert 780 ti kort ca 21% cpu ifølge logmein. En kjerne har maks 25% (25% = 100% av en kjerne) da det er 4 kjerner som til sammen utgjør 100%.

 

Med andre ord bruker den ca 42% av den totale kapasiteten til en i5 av bra kvalitet. Og den bruker ikke flere kjerner, så den ene kjernen den går mot må være kraftig nok, hvis ikke går det utover PPD.

 

Samme gjelder for PCIe bussen. Dersom det går under PCIe 3.0 x8 eller PCIe 2.0 x16 så dropper PPD.

 

Dette er ikke tilfelle for AMD. Så de utnytter bussen på forskjellig vis på folding. Og det påvirker den totale prisen for et oppsett.

 

Om det var en ok forklaring?

 

Edit: Et AMD 295x2 kan folde på en billig løsning uten problem.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Det jeg i grove trekk vil frem til er det enkle faktum at folk ofte har noe gammelt utstyr de enkelt kan folde på dersom de bruker AMD. Mens med Nvidia må man ofte kjøpe inn nytt HK, CPU og RAM for å få brukt det til folding uten flaskehals.

 

Da sier det seg selv at det for veldig mange som har noe eldre HW fra før, vil det lønne seg å kjøpe et AMD kort for å få mest mulig PPD pr krone dersom man ønsker å dedikere utstyr utelukkende til folding.

 

Skal alt kjøpes nytt allikevel, stiler det seg selvsagt annerledes.

Lenke til kommentar

Til sammenlikning ligger mine 2 x 295x2 på 1% av i7 :)

 

Vet ikke hvorfor det er så stor forskjell, men det er nå en gang slik.

 

Mitt tips vil fortsatt være å ikke putte alle eggene i en kurv som de sier. Med andre ord vil jeg fortsatt anbefale AMD og Nvidia for de som ønsker å lage egne dedikerte løsninger. 50 / 50 ca.

 

Dette jamner ut forskjellene som viser seg å være med tanke på Fah. Kan sikkert også være en ide å ha Linux og Windows også. Jeg for min egen del kjører kun windows som følge av måten jeg administrerer det på.

 

Min mening :)

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

OK, p9201+p9202 gir rett i underkant av 500k PPD (225 på 780'en, 275 på 980'en). Riktignok i ca. 2 minutter før 780'en hentet ned en core18 p10475.

 

PPD på 780'en gikk IKKE ned da jeg startet opp 980'en med samme type prosjekt. PPD på 980'en gikk imidlertid noe ned når 780'en begynte med core18 p10475. Kan det kanskje være en fordel å folde på samme type prosjekt, når bussbredden er i minste laget?

 

Ligger på ca. 475k ppd nå. Jeg får se om jeg får ned noe p1300X etterhvert, og om det da lar seg gjøre å komme på "riktig" side av 500k.

 

EDIT: Spennende, Kjetil!

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...