Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er ikke alltid like lett å gjøre alle fornøyd, men av og til virker det som PG ikke engang prøver... En liten justering i QRB formelen og k-faktorer slik at big-rigger får en god økning i SMP-poeng, mens andre går litt opp, så har man plutselig beholdt nesten hele gjengen med BA-rigger selv om man avslutter BA, og man ville gjort SMP-folding litt mer ettertraktet. Blir kanskje litt bedre når AVX-støtte kommer til FAH. Såvidt jeg har fått med meg snakker vi om en bra økning i ytelse! :)

AVX-støtte har gått meg hus forbi, så har du mer informasjon om dette ville det vært fint?

 

Jeg støtter hvertfall kravet om 24 kjerner, men selv innenfor det regimet kan man jo justere deadline. Sånn sett kunne man egentlig beholdt 16 kjerner som limit, men endret deadline en del, slik at de med svake 16 kjernersmaskiner(f.eks. 2x 6128) ikke vil rekke deadline - og dermed ville holdt seg til SMP, eventuelt oppgradert til noe raskere. Etter mitt skjønn bør man i det minste ha noe som tilsvarer 24 stykk magny cours-kjerner for å kunne kvalifisere for BA for å klart skille det fra desktopmaskinene.

 

Problemet slik det er nå er at alle som blir rammet av endringen fra 16 til 24 core ikke folder videre med smp, grunnet at PPD/Watt blir uholdbart i forhold til slik det var før endringen. Det er som å skifte fra stor motorsykkel til moped og det er plagsomt for ens egen psyke, spesielt. Jeg har selv en 2P SR-2 5645 OC til 3.6GHz som enkelt kjører BA i dag med en PPD på 220K som best. Med smp gir den 60K som er dårligere enn en middels bra GPU og halve strømforbruket. Min SR-2 har et PPD/Watt med BA på 474 og med SMP er PPD/Watt på skarve 126 så valget er enkelt, man gjør det bare ikke. Eller for å si det enkelt, nesten ingen vil folde SMP uansett i dag, så lenge de gir så lite poeng som de gjør, uansett hardware!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AVX-støtte har gått meg hus forbi, så har du mer informasjon om dette ville det vært fint?

Jeg var kanskje litt ivrig med "leppen" der, skulle gjerne skrevet "hvis AVX-støtte kommer", men finner en del info i denne tråden: https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=38&t=15257

 

Kort og greit så må det først implementeres i Gromacs (noe det er gjort f.o.m. ver 4.6), deretter må FAH implementere det i en ny core.

 

Fant også dette fra Vijay skrevet juni 2013:

 

"We're hoping to support AVX in a new Gromacs core, but the ETA there has been slipping due to development issues with the core developers."

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Denne "frykten", som PG skriver om, for poeng-inflasjon blir jeg litt oppgitt over. PG har jo selv lagt opp til det, vil jeg si, ved at de opp igjennom åra vel har gitt bonus/ekstra poeng for å lokke folk til å være med å teste "nyvinninger" innen F@H (med forbehold om at jeg husker feil) ?

Så PG burde fram til nå ha klart å forstå hva som motiverer veldig mange foldere, og hvis de da nå ikke klarer å se utenfor sin egen sfære så blir jeg ikke forundret hvis PG får seg en liten overraskelse (og skuffede "ildsjeler" driver neppe så mye rekruttering heller).

 

Har ingen BA-rigg sjøl, men skjønner veldig godt frustrasjonen til dere/de som har.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

En liten kommentar om nedgangen i foldemaskiner totalt over nyttår: Det er klart det er protest-avhoppere, men nyttår er også nytt regnskapsår for mange bedrifter. Uvisst for meg hvor mange foldere som egentlig er maskinparken til bedrifter, men jeg har sett Pande snakke om on stor "undisclosed" aktør og jeg kjenner til en til (90+ CPU) som har skrudd av pga bedriftsøkonomiske årsaker.

 

PS -alias-, denne setningen har uttrykt frustrasjonen best: "Det er som å skifte fra stor motorsykkel til moped" Takk for den! :)

Lenke til kommentar

Denne "frykten", som PG skriver om, for poeng-inflasjon blir jeg litt oppgitt over. PG har jo selv lagt opp til det, vil jeg si, ved at de opp igjennom åra vel har gitt bonus/ekstra poeng for å lokke folk til å være med å teste "nyvinninger" innen F@H (med forbehold om at jeg husker feil) ?

Så PG burde fram til nå ha klart å forstå hva som motiverer veldig mange foldere, og hvis de da nå ikke klarer å se utenfor sin egen sfære så blir jeg ikke forundret hvis PG får seg en liten overraskelse (og skuffede "ildsjeler" driver neppe så mye rekruttering heller).

 

Har ingen BA-rigg sjøl, men skjønner veldig godt frustrasjonen til dere/de som har.

 

Poenginflasjon er det jo også UMULIG å unngå pga teknologiske fremskritt - såfremt de ikke justerer NED poengene etter hvert som nye generasjoner popper opp. Det vil jo åpenbart virke demotiverende på de som har en maskin fra et år siden, så neppe noen god ide. Dessuten er det gjengen selv som gjorde BA SÅ attraktive, det hadde faktisk vært nok med mindre enn det som ble gitt, hvertfall er det mitt inntrykk. Det sier seg vel litt selv når BA gir 3x SMP, hadde nok holdt med 2x... mon tro om andre er enige i meg i det i etterpåklokskapens navn.

Lenke til kommentar

Får prøve å se det positivie i det! Hvis mange slutter å folde med sine BA-rigger pga dette, så vil kanskje Team Hardware klatre opp på 1. plass! :green:

 

Og en fordel med BA-rigger er jo at PPD/W vil være bedre enn en vanlig 1P-maskin (eller 4-8 stk 1P-maskiner for den saks skyld!) takket være bonusen. Så selv om poengene blir kraftig redusert, er det fortsatt gunstig sett i forhold til enklere rigger! :)

Lenke til kommentar

Kan vi ikke lage en egen tråd hvor vi bidrar til å poste resultater for diverse hardware? Da blir det enklere å orientere seg for alle og enhver :)

Ville vært en fordel at vi hadde et system hvor ikke alle postet kun for å poste, men hvor formålet var å lage en mest mulig komplett oversikt over tilgjengelig hardware og hvilke PPD dette yter.

 

De som er ny kan enkelt få en oversikt på hva som kan være en aktuell kombo eller hva som kan være en eventuell maskin dedikert til folding.

 

I neste rekke kan vi i ettertid ta et historisk tilbakeblikk for diverse hardware uten å google i time etter time. Være seg hardware og prosjekter. Nå får man f.eks. veldig bra utbytte med GPU på WU 8900, men dette endrer seg med tiden.

 

Jeg synes vi kunne hatt et eget underforum dedikert til folding ettersom Team Hardware.no gjør det så bra ;-)

Lenke til kommentar

Hva mener du med nyeste driver? Den tråden er fra november 2013, og siste Nvidia driver er 332.21 og jeg kan ikke se noen forskjell på 327.23. Mulig husken er dårligere enn før (blir gammel etter hvert), men Titan kortene ligger vel på det samme som før, ca 180K til 190K PPD.

 

Edit: Glemte å si at folding for meg er ikke det viktigste, jeg driver mest med gaming, derfor er siste driver nesten et must for min del.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hva mener du med nyeste driver? Den tråden er fra november 2013, og siste Nvidia driver er 332.21 og jeg kan ikke se noen forskjell på 327.23. Mulig husken er dårligere enn før (blir gammel etter hvert), men Titan kortene ligger vel på det samme som før, ca 180K til 190K PPD.

 

Edit: Glemte å si at folding for meg er ikke det viktigste, jeg driver mest med gaming, derfor er siste driver nesten et must for min del.

 

Det er mange i din situasjon (eller min, som har 670 og 780 i samme boks) som mener at Nvidia de ikke følger med i timen på "compute"-verdenen på de eldre brikkene, eventuelt at de ikke bryr seg - de selger jo 780/Titan...

Jeg velger forøvrig som du nyest driver men planlegger en GK104-rigg der selvsagt beste gamle betadriver skal brukes :)

Lenke til kommentar

Det er mange i din situasjon (eller min, som har 670 og 780 i samme boks) som mener at Nvidia de ikke følger med i timen på "compute"-verdenen på de eldre brikkene, eventuelt at de ikke bryr seg - de selger jo 780/Titan...

Jeg velger forøvrig som du nyest driver men planlegger en GK104-rigg der selvsagt beste gamle betadriver skal brukes :)

 

Det er jo helt klart at for mange så vil ikke den nyeste Nvidia driveren gi mest PPD, men som sagt, jeg driver mye med gaming, og F@H er mer som en "hobby" så hvilken driver som gir mest PPD, er ikke så nøye for min del.

 

Jeg var kanskje litt mer obs på dette før med 327.23, men ikke nå da PG begynner, etter min mening, å bli litt for arrogant med BA prosjekt. Ja, vet det, jeg driver ikke med BA eller bigadv som det også kalles, men dog har jeg litt sympati for de som har brukt ørten tusen kroner å sette opp 4P rigger kun for bigadv prosjekt. Tenkte faktisk på å sette opp en 4P rigg selv, men dette blir det ikke noe av nettopp på grunn av at det ser ut som at det blir slutt på bigadv. Til og med mulig at jeg kutter ut F@H helt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Som sagt så vil de nyeste driverne være de beste for GTX 780, 780 TI og titan. Men for alt under dette, så sies det at versjonene jeg nevnte er bedre.

 

Jeg har sjekket selv, og det stemmer for min del.

 

Ellers håper jeg virkelig at du Chavalito fortsetter å folde. Var jeg i dine sko, ville jeg vært mer frustrert over Nvidia som slapp 780 Ti etter titan. Da det er et bedre kort til en lavere pris ;-)

 

I dag vil du kunne folde med en maskin til ca 35k+ og ende opp med PPD 900k+ som følge av WU 8900. Det er billig spør du meg. Ikke noe vits med 4P. Men det er nå, så endrer det seg sikkert det også.

 

BSTfC9i.jpg

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...