Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor mye har CPU klokk å si? er på stock 3.5Ghz igjen etter formatering i jula og har ikke giddet å klokke tilbake...

Frekvensen på CPU har stor betydning for PPD hvis vi snakker CPU-folding. Hvis spørsmålet gjelder GPU-folding har det generelt sett ingen betydning hvilken frekvens CPU har. I noen tilfeller (enkelte WUer med Core17) brukers 1 kjerne av CPU som støtte, og da er jeg usikker på hva frekvensen der har å si. Jeg så det nå helt tilfeldig da mine GTX560 fikk ned P8900 hvor CPU viste 25% load under folding. På andre WUer ligger cpu-frekvensen på 0.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den som ønsker å overklokke CPU eller GPU bør det også tas med i sammenhengen hvor effektiv kjøling man har tilgjengelig. Hardware av nyere dato vil klokke seg ned selv dersom kjøling ikke holder mål, og i sum kan man fort komme dårligere ut enn om man kjørte originalt.

Dette blir enda mer tydelig dersom PC fryser (og må rebootes) eller man får feil på WU og denne ikke teller osv. Da blir fort "gevinsten" av overklokking umulig å ta igjen.

 

F@H utnytter resursene i tilgjengelig hardware på en genial måte.

 

Men selvsagt for den som har god kjøling og over middels kunnskap om overklokking, vil resultatet være positivt.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor team statusen vår ikke blir oppdatert hos Stanford. Siste oppdatering er 9. jaunar og der påståes det at vi er på 9. plass. Sjekker jeg via HFM.NET er vi på 8. plass med 6,861,597,996 poeng. Så vi kommer nok til å passere 7 milliarder poeng denne måneden eller helst før utgangen av januar.

 

Jeg hadde håpet på å slå månedsrekorden min på 2,750,393 poeng, men pga sen levering av Areca kortet går nok den planen/håpet i vasken.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Vet ikke om folk driver med G34 ES enda, men en morsom sak jeg fant ut mens jeg strevde med en defekt brikke i bencheriggen min: hvis maskinen får en BSOD etter at du har klokket den opp via PSCheck vil klokken og spenningen vedvare også etter den ufrivillige restarten (sto bl.a. 3.7GHz under POST en gang). Mon tro om det finnes noen rare hacks som kan sette stock på disse til en vilkårlig multiplier og spenning.

Lenke til kommentar

Vet ikke om folk driver med G34 ES enda, men en morsom sak jeg fant ut mens jeg strevde med en defekt brikke i bencheriggen min: hvis maskinen får en BSOD etter at du har klokket den opp via PSCheck vil klokken og spenningen vedvare også etter den ufrivillige restarten (sto bl.a. 3.7GHz under POST en gang). Mon tro om det finnes noen rare hacks som kan sette stock på disse til en vilkårlig multiplier og spenning.

Jeg har en rigg med ES chipper, 6276es som jeg har klokket til 3.0GHz. Jeg hadde de stabilt på 3.6GHz, men så tok hovedkortet fyr i den ene VRMen og jeg valgte å klokke det ned igjen, og det lever ennå på 3.0GHz. Jeg brukte TPC til klokking og justering av spenning, og kortet holder settingene etter reboot hvis jeg ikke husker feil.

 

Så du forresten tilbudet fra avo om gratis strøm og lokale til riggen din? Du når den jo fra remote, så du kan fremdeles leke med den daglig. :green: Link til posten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=254688&page=1183&do=findComment&comment=21299070 Dette må du jo slå til på sånn at vi får riggen din med igjen.

 

Edit: Jeg har nå satt heatsinker på alle VRMene, men kortet blir ustabilt hvis jeg forsøker å klokke det høyere enn 3.0GHz. Før det tok fyr trakk det hele 1100Watt fra veggen på 3.6GHz. På 3.0GHz drar det bare 685W.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ytelsen vil bli dobbel så høy med to GPU'er enn med en GPU. Men det vil ikke gi noen høyere PPD om man kjører to GPU som to single kort eller som SLI/CF. Fordi F@H ser kun to stk GPU'er, om det er SLI/CF utgjør ingen forskjell som sagt.

 

Glemte å si at Linux gir bedre PPD med GPU, men kun for Nvidia kort dessverre, AMD kort funker IKKE i Linux da jeg prøvde for en liten stund siden.

Vil bare legge til at dersom man har tenkt å benytte mer enn en GPU og vi snakker om kort som produserer 100k + må du ta høyde for at hovedkortet støtter PCI E 3.0 x8 eller 2.0 x16 i dette oppsettet. 2.0 x8 vil faktisk ikke levere så mye båndbredde. De fleste tenker ikke på dette da de har 3.0 x16 for et kort, men når de går over på 2 eller flere GPU, faller båndbredden.

Da må man i tilfelle kjøpe seg et nytt hovedkort i samme slengen.

 

I den sammenheng er 780 ti en sikker vinner for de aller fleste, da får man mye poeng med kun 1 kort :-)

Lenke til kommentar

Sikker på at båndbredden er så nøye når det gjelder folding? Det spiller i alle fall liten rolle når det gjelder mining av cryptocurrency, der bruker jo hele gjengen risere fra PCIe x1-porter.

 

Dette kan jeg sikkert teste litt når jeg får nye skjermkort (har en bestilling på et 280X som ser ut til å la vente på seg en stund, så har bestilt et 260X i mellomtiden for å teste litt budsjett folding!), men syntes å huske det har blitt nevnt i en eller annen sammenheng at x8 er helt i orden for Folding. Men hvor langt ned man egentlig kan gå er jeg usikker på, så det kan jeg prøve å se litt på! :)

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at dersom man har tenkt å benytte mer enn en GPU og vi snakker om kort som produserer 100k + må du ta høyde for at hovedkortet støtter PCI E 3.0 x8 eller 2.0 x16 i dette oppsettet. 2.0 x8 vil faktisk ikke levere så mye båndbredde. De fleste tenker ikke på dette da de har 3.0 x16 for et kort, men når de går over på 2 eller flere GPU, faller båndbredden.

Da må man i tilfelle kjøpe seg et nytt hovedkort i samme slengen.

 

I den sammenheng er 780 ti en sikker vinner for de aller fleste, da får man mye poeng med kun 1 kort :-)

Det har ingenting å si i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg nevner det av den enkle årsak at jeg ble svært skuffet når GPU-kort nr to kom i posten. Det hele løste seg når jeg fikk nytt hovedkort.

 

Kjører nå 2 stk GTX 780 med PPD 280k (pci e 3.0 x8). Med eldre hovedkort fikk jeg PPD 170k med to kort (pci e 2.0 x8) og 145k med ett kort (pci e 3.0 x16).

 

LGA1155 sokkel med i7 og H100 kjøler jeg benytter, så er det også avklart :-)

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Sikker på at båndbredden er så nøye når det gjelder folding? Det spiller i alle fall liten rolle når det gjelder mining av cryptocurrency, der bruker jo hele gjengen risere fra PCIe x1-porter.

Dette lurer jeg også på - føler "søskenbarna" våre kan ha innovasjonen her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...