Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lenge siden jeg har postet. Folding har vært skrudd av en stund da jeg får svært dårlig score med den nye klienten og ny gpu, har ikke hatt tid å feilsøke. WIN 11, x78003d, 64 giga ram. Gpu er en ny 5080. PPD er over 20 mill i følge web-interfacet til f@h, men scorer kun ca 3 mill i døgnet. 
Noen som har lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jan Tore K skrev (5 minutter siden):

Hei, lenge siden jeg har postet. Folding har vært skrudd av en stund da jeg får svært dårlig score med den nye klienten og ny gpu, har ikke hatt tid å feilsøke. WIN 11, x78003d, 64 giga ram. Gpu er en ny 5080. PPD er over 20 mill i følge web-interfacet til f@h, men scorer kun ca 3 mill i døgnet. 
Noen som har lignende erfaringer?

Ja, du har trolig ikke satt opp passkeyen din riktig, så du får ikke bonus poengene du skal ha, som utgjør mesteparten av scoren du sitter igjen med etter en work unit. Hadde samme greia skje med meg når jeg satt opp klienten på nytt i Linux, la inn passkeyen i webinterfacen og trodde alt var tipp topp, men av uvisse grunner ble feltet nullstilt. Når jeg la inn passkey på nytt så fungerte det slik det skulle. 

Skrevet (endret)
21 hours ago, Ruskepus said:

Kommer nok til å øke litt på foldinga når kulda kommer inn over østlandet til uka. Men norgespris er fortsatt dyrt, selv om det er "billig". Alt er relativt. Har gammelt utstyr nå, så jeg får "mye" varme for hvert poeng...

Men fortsatt "Happy folding"

Hehe. var 90,66 nå 82.66. https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/

Kjøpte 2x5080, ut med 3090(bad kort)

Jeg vil si at vi "aldri" vil få de prisene vi hadde da jeg startet å folde 15,07,04😁

Endret av Kjetil Lura
Skrevet

Har et kaldt soverom så har begynt å folde mer siden pcen også er her. Pcen har ikke krasjet i det siste så tipper det er pga noen innstillinger jeg fikset og pga at Windows ikke har oppdatert på en stund ( ser ut som det er også en årsak til at ting blir F**** opp ).

Skrevet
Evil-Duck skrev (På 3.1.2026 den 1.04):

Ja, du har trolig ikke satt opp passkeyen din riktig, så du får ikke bonus poengene du skal ha, som utgjør mesteparten av scoren du sitter igjen med etter en work unit. Hadde samme greia skje med meg når jeg satt opp klienten på nytt i Linux, la inn passkeyen i webinterfacen og trodde alt var tipp topp, men av uvisse grunner ble feltet nullstilt. Når jeg la inn passkey på nytt så fungerte det slik det skulle. 

Takk for svar.
Jeg har tidligere bedt om ny passkey, vet ikke om det er dette som gjør det. Den nye passkeyen er i hvertfall på plass, men skal sjekke om den gamle gir bonus.

Skrevet

Etter en windows oppdatering tidligere i høst så har PCen en lei tendens til å krasje i ny og ne hvis jeg lar den folde lenge. Virker som noen WU er verre enn andre. 

Har en liten mistanke om at det kan være temperatur relatert. Eller at høye temperatur får PCen noe ustabil. 

Skrevet

Har hatt dette problemet selv, Windows kjører på med oppdateringer mens pcen står og folder, BANG krasj.
Sjekk også at BIOS på hovedkort er 100% oppdatert og sikkerhets delen er nytt, måtte selv ta den oppgraderingen for å få mer stabilitet.

Skrevet

Vil igjen slå et slag for DISM, både preventivt en gang i blant, og når noe skurrer.

Kjør som admin

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Deretter

SFC /SCANNOW

Så er det ikke så dumt å kjøre Windows Memory Diagnostic heller. Bare å skrive memory i søkefeltet på startmenyen så dukker den opp. 

Klart, bios, drivere og innstillinger er ofte de klareste synderne.

Skrevet
1 hour ago, Evil-Duck said:

Har dere hørt om vår gud og frelser Linux? :p 

hvordan er ståda der nå for tiden?

Det var litt krøbelt å folde på Linux for et par år siden. Har du lyst til å skrive noen ord om hvordan det er nå, hvilke distroer som er anbefalt, og litt om fremgangsmåte? Det finnes sikkert på www, men kjekkere å få det her i forumet ;)

Skrevet
88charlie skrev (1 time siden):

hvordan er ståda der nå for tiden?

Det var litt krøbelt å folde på Linux for et par år siden. Har du lyst til å skrive noen ord om hvordan det er nå, hvilke distroer som er anbefalt, og litt om fremgangsmåte? Det finnes sikkert på www, men kjekkere å få det her i forumet ;)

Ståa er god på Linux, selv om det fortsatt ikke er like lettforståelig som på Windows. Dette skyldes hovedsakelig at du ikke har Advanced Control-panelet som et eget GUI-vindu i selve programvaren. I stedet styres Folding@home enten via webgrensesnittet på https://v8-5.foldingathome.org eller gjennom terminalen.

For å starte klienten brukes terminal/kommandolinje, men dette er i praksis bare nødvendig ved første oppsett. Jeg har selv satt klienten opp som et oppstartsprogram, slik at den kjører hele tiden i bakgrunnen. Etter det starter og stopper jeg selve foldingen utelukkende via webgrensesnittet, så jeg trenger egentlig ikke å tenke på klienten i det daglige.

Ønsker man å sette power limit på GPU, brukes også terminalen. Det finnes sannsynligvis GUI-baserte verktøy for dette, men jeg har ikke sett behov for å lete etter dem, da terminalen fungerer helt fint til dette formålet.

Kanskje det viktigste poenget med Linux i Folding-sammenheng er at operativsystemet har mindre overhead som kjører i bakgrunnen. Resultatet er ofte at man oppnår noe høyere PPD eller score enn på Windows, spesielt på systemer som er dedikert til folding.

Når det gjelder distroer, bruker jeg selv CachyOS, som er en Arch-basert distro med rolling release. Det betyr at man alltid har det nyeste av drivere, kjerne og øvrige systemkomponenter. Dette er likevel ikke nødvendigvis det beste valget for en dedikert folding-maskin. Der passer det ofte bedre med en mer stabil distro, typisk Debian- eller Fedora-basert med point release-oppdateringer, som i større grad er set and forget. For folding er stabilitet viktigere enn absolutt nyeste kernel og drivere, så lenge GPU-driveren er tilstrekkelig ny. Point release-distroer gir færre overraskelser etter oppdateringer, noe som er gunstig for maskiner som skal kjøre lange jobber over tid. Rolling release fungerer helt fint for folding også, men krever litt mer oppfølging dersom en oppdatering skulle introdusere en regresjon.

Jeg bruker PC-en mest til andre ting, og kjører stort sett folding bare når jeg trenger litt ekstra varme, så for mitt bruk fungerer en Arch-basert distro helt fint. Generelt sett er Debian- eller Fedora-baserte distroer som Ubuntu, Kubuntu, Bazzite og Bluefin mer nybegynnervennlige enn Arch-baserte distroer. Arch-baserte systemer gir deg full kontroll og stor fleksibilitet, men tillater også at du kan gjøre endringer som i verste fall ødelegger operativsystemet hvis du ikke helt vet hva du gjør.

Skrevet
Ruskepus skrev (58 minutter siden):

Hallo forum.

Jeg tror jeg sliter med et ødelagt hovedkort. Får ved hver oppstart beskjed om at "Error hypervisor", og maskinen restarter.

Noen her som har et AM3+ hovedkort liggende å slenge? Da slipper jeg å bytte hele maskinen.

Skrevet
4 minutes ago, Ruskepus said:

Det er en feil knyttet mot virtualisering. Har du gjort noe i den retning i Windows, eller disablet virtualisering i BIOS? Er det Windows eller bios som restarter? Altså, poster den først og begynner å loade windows?

Skrevet
88charlie skrev (1 time siden):

Det er en feil knyttet mot virtualisering. Har du gjort noe i den retning i Windows, eller disablet virtualisering i BIOS? Er det Windows eller bios som restarter? Altså, poster den først og begynner å loade windows?

Kommer helt inn i windows, så blir den opptatt med oppdateringer, så feilmeldig, og restart. Loop.

Skrevet
3 minutes ago, Ruskepus said:

Kommer helt inn i windows, så blir den opptatt med oppdateringer, så feilmeldig, og restart. Loop.

Start powershell som admin, kjør deretter

Disable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Hyper-V-All

Skrevet

Ser vellykket ut så langt. Klarte ikke komme meg inn i powershell, men fant etterhvert bryteren i bios. Så får håpe det går feilfritt igjen. Aner ikke hva som kan være årsaken til at det har blitt forandret i bios, eller er det W11 som ikke ville ha det?

Takk uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...