Gå til innhold

Forferdelig dårlig av Komplett!


Anbefalte innlegg

Fullstendig feil. Les innlegget mitt over dette.

 

Hater sure kunder... koster dem ingenting å gjøre dagen til oss kundebehandlere litt lettere... da yter vi automatisk bedre service. Herregud... kunder som er sure i det øyeblikket vi sier "hei", fortjener ikke service i det hele tatt. Kanskje vi faktisk hadde ordnet noe vi ikke hadde plikt til å ordne om de hadde startet samtalen på en høflig og sivilisert måte. Mange som har for liten IQ til å forstå dette dessverre (snakker ikke om noen spesielle her, bare om sure kunder generelt).

 

Vel....Ikke helt enig. Det er i bedriftens beste interesse å imøtekomme kunden på en slik måte at de tjener på det i det lange løp.

 

Et par ganger har jeg opplevd lignende situasjoner hvor kundesupport ikke fungerte(de på telefonen). Jeg bruker da å spørre om ikke de er der for å hjelpe meg...hvorpå de blir litt paff, og blir mye mer sammarbeidsvillige!

Er enig med dette. Kunder har alltid rett, det er en klisjé, men mantraet holder. Visst du som kundebehandler forventer å møte blide og hyggelige folk hele tiden og blir sur og yter dårlig service (selv om du kunne gjort bedre) så ville ikke jeg hatt deg som kundebehandler i mitt selskap. Da passer du rett og slett ikke til den jobben. Under ingen omstendigheter skal kundebehandler være frekk og sur i forhold til en kunde. Det er fantastisk lett for en kunde å spre dårlige rykter, og en reportasje i "TV2 hjelper deg" eller noe slikt skader omdømmet til et firma ganske hardt -og når det er kunde MOT den store stygge ulven: firmaet, Ja, så er det svært lett å vinkle en enkel telefonsamtale der kundebehandler oppførte seg langt ifra bra nok ovenfor kunde til at kundebehandleren faktisk truet kunden med å skjære ut levra med ei skei og spise den til kveldsmat... skjønner?

 

Altså. Kunden har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del virker det VELDIG som om du egentlig ikke vil løse det egentlige problemet ditt, men heller å snylte deg til et nytt kort av komplett :thumbdown:

Enig.

 

Dessuten synes jeg ikke dette var noe å klage for. Du stiller en del intrikate spørsmål, konsulenten er høflig og ærlig nok, og du får strengt tatt vite det du trenger (tilsvarende eller bedre i retur, evt. mellomlegg osv.). Det er også ditt eget ansvar å kjenne til gjeldende lover og regler.

Lenke til kommentar
Altså, slik samtalen her fremstår så tar du en del sorger på forskudd.

 

Jeg har forståelse for at man burde få den tyepe informasjon, men når komplett har sagt at du vil få nytt eller tilsvarende så strekker de seg ganske langt.

 

De strekker seg ikke i det hele tatt. De er nødt til det ifølge forbrukerkjøpsloven.

 

Dersom du vil ha et bedre så sier det seg selv at pris beregnes utifra det du betalte mot den nye prisen.

 

Komplett mente i samtalen at den blir beregnet utifra dagens verdi, noe som jeg tviler på er riktig.

Mye rare innlegg her, og jeg ser ikke helt poenget med å legge ut en tråd med tittel "forferdelig dårlig av komplett!", når det eneste som har skjedd er at du kanskje har snakket med en vikar på stedet, eller en som var ny der.

 

Hadde de nektet deg ny vifte foreksempel, fordi "vifter stopper når man overklokker, så du må ha overklokket", eller noe i den duren, DA hadde det vært "forferdelig dårlig", men dette..nei.

 

Uansett, forbrukerkjøpsloven gir ikke rett til ombytte, altså at man får tilsvarende eller nytt produkt og betaler mellomlegg. Derimot så har selger rett til å velge selv om han skal reparere (i dette tilfellet bytte vifta) eller gi nytt kort, da ombytte som regel gir vesentlige kostnader for selger.

 

Så skulle komplett holdt seg til reglene, så kunne de krevd kortet inn til reperasjon/sjekk, og byttet vifte.

 

Men de var snille og tilbød deg bytte i nytt kort..det gjorde tilogmed fyren fra support, selv om han ikke visste de nøyaktige kalkylene (de har kalkyler på hva slike mellomlegg vil være, da det er gjerne forskjellig fra nytt kort og til ombytte).

 

Nok om det, saken ordnet seg ihvertfall, og kunden er fornøyd..og det er det viktigste for en kundebehandler :)

Lenke til kommentar
Rune: Ok.... Men saken er som så at jeg ikke vil ha ny vifte da jeg har tidligere hørt om andres erfaringer om dere på Komplett.no "glemmer av" av det er satt på ny vifte (garanti bortfaller) av dere, så jeg vil heller ha et nytt kort i såfall.

Anonym Komplett konsulent: Ja, det skal vel gå greit vil jeg tro.

Det er en interessant ting her - hvorfor mener du garanti bortfaller hvis komplett bytter vifte for deg? Tar du vare på kvitteringer er dette ikke noe problem å forholde seg til.

 

I tillegg så reiser du et meget interessant spørsmål når det gjelder returretten. Du har i utgangspunktet kun krav på en reparasjon eller å få et tilsvarende produkt. mao. vil det for leverandør normalt være rimeligst å bytte vifte. Du vil også kunne komme i en situasjon der du vil få et brukt tilsvaresnde kort som noen andre har levert inn til service (og kunde har fått et nytt) som deretter har blitt reparert og testet enten av norsk leverandør eller produsent. Dette kan du ikke nekte å ta i mot så lenge det fungerer på samme måte som ditt originale kort.

 

Når det gjelder en oppgradering til et nyere kort så vil dette være avhengig av hva dette koster for leverandør. Husk at et brukt kort som kostet 4000 kroner for to år siden sannsynligvis ikke har noensomhelst restverdi for en norsk leverandør. Å snakke om at man som kunde kan forvente et nytt kort som i dag koster 4000 i bytte er å være svært optimistisk da dette vil tilføre leverandør et stort tap.

 

For denne konkrete saken ville det kostet deg 160 kroner å kjøpe en ny kjøler som attpåtil er langt bedre enn den originale. Jeg er helt sikker på at komplett gjerne ville sendt deg denne gratis. At de i ettertid har gått med på å oppgradere kortet skal du virkelig gi de honnør for, da de ikke på noen måte er forpliktet til å gjøre dette.

 

Generelt så er mange av brukerene på disse sidene kanskje litt VEL kravstore...

 

Biffo

Lenke til kommentar
Vel....Ikke helt enig. Det er i bedriftens beste interesse å imøtekomme kunden på en slik måte at de tjener på det i det lange løp.

 

Et par ganger har jeg opplevd lignende situasjoner hvor kundesupport ikke fungerte(de på telefonen). Jeg bruker da å spørre om ikke de er der for å hjelpe meg...hvorpå de blir litt paff, og blir mye mer sammarbeidsvillige!

Imøtekommer alltid kunder på en høflig og hyggelig måte, og prøver å ordne en sak til kundens beste. Det er når kunden på tross av dette er sur og uhøflig tilbake at jeg ikke klarer å yte bedre service enn det vi må. Det jeg reagerte på, var det som ble sagt om at man ikke skal være høflige mot kundebehandlere, men at de skal være det mot deg uansett. Folk som ikke forstår det, ødelegger dagen for andre. Jeg kaller det dårlige sosiale antenner, og liten sosial intelligens.

Lenke til kommentar

Flame så mye dere vil, jeg bryr meg lite så lenge faktisk saken er løst. Dette viser jo kanskje litt om hvorfor enkelte poster veldig lite her i forumet, da enkelte selv tror de er altvitende.

 

Hva/hvordan dere tror saken foregikk for seg over telefonen får bli deres egen sak, jeg og Komplett har fått ordnet opp på skikkelig vis, kanskje Komplett sin side kan ta til et svar om dette om det føles bedre :wee:

 

Om dere synes dette vart fælt, så kan jeg jo skrive en ti siders lang "klage" på svindelhelv*e og venting hos ITbutikken, men tar meg for god til det. Synes enkelte av dere ikke viser større seriøsitet her inne, er det pga antall poster eller om det er noe annet - det vet jeg ikke. Tidligere poster jeg har hatt har det hvert meget bra kvalitet på respons. Synes det ikke er rart at mange blir skremt bort fra forumene slik som enkelte holder på her! Skjærpings fra alle mann og mus!

 

 

Som sagt er saken AVSLUTTET. Både jeg og Komplett er fornøyde etter en meget hyggelig telefonsamtale utpå ettermiddagen nå. :thumbup:

 

 

Mvh,

Rune

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
Visst du som kundebehandler forventer å møte blide og hyggelige folk hele tiden og blir sur og yter dårlig service (selv om du kunne gjort bedre) så ville ikke jeg hatt deg som kundebehandler i mitt selskap. Da passer du rett og slett ikke til den jobben. Under ingen omstendigheter skal kundebehandler være frekk og sur i forhold til en kunde. Det er fantastisk lett for en kunde å spre dårlige rykter, og en reportasje i "TV2 hjelper deg" eller noe slikt skader omdømmet til et firma ganske hardt

Jeg gidder ikke å yte ekstraservice til kunder som er slik jeg har beskrevet i min siste post over denne. De får det de har krav på i følge kjøpsloven, men intet mer, og da har de ingenting de skulle ha sagt i ettertid. Kunder som er blide tilbake, får gjerne ekstraservice... og ett blidt fjes tilbake.

 

Som sagt... ingen tjener på å være sure på andre. Og det er ihvertfall ikke noe sjakktrekk å gjøre det i det øyeblikket man begynner samtalen, slik noen kunder faktisk er. Kanskje har kameraet sluttet å virke etter ett år, og de forventer at vi skal nekte å la det gå på reklamasjon. Virker som de blir enda mer sure når vi faktisk godtar å la reparasjonen gå på reklamasjon, fordi de håpte å kunne være sure og vrange litt til. Noen ER faktisk slik.

Lenke til kommentar

Til de som hevder det er "å strekke seg langt" å be om omlevering, det er det ikke. Man kan kreve omlevering hvis ting er ødelagt. Jeg tror også at datamaskiner/deler ikke bare har 2 års garanti, men 5. Man må jo kunne forvente at en PC-del holder i mer enn 2 år...

2/5års regelen betyr ikkje automatisk at noko som har forventa levetid lengre enn 2 år skal ha 5 års reklamasjonsrett.

Loven seier vestentleg lengre enn 2 år.

Noko som det begynner i bety at den skal leve lengre enn 5 år.

Der det ikkje litt rart at ein bilmotor skal ha like lang reklamasjonsrett som eit skjermkort. Når ein tenker på antatt levetid?

3-4 år så er pcen på dynga for lengst

15år så bør motoren gå same plassen.

 

Det eine produktet skal ha reklamasjonsrett lenge etter forventa levetid, men det andre har berre i 1/3 del av levetida. Er det ingen som ser skeivheiten her?

 

Dei som skreiv 5 år i loven tenkte nok lite på forbruks lektronikk men andre meir varige ting:Varmtvannsberedere, Biler......

 

Men på eit produkt somer under 2 år er det ikkje urett å kreve omlevering, spesielt når produktet ikkje kan skaffast lengre.

 

mvh

JanEiri

Lenke til kommentar
Gammelt eller ikke. Produktet skal jo fungere som det skal, eller? :)

Ikke nødvendigvis nei, iht kjøpsloven og garanti, er slikt begrenset.

 

Tviler på at du får byttet et skjermkort fra 1989..........

Hallo i luken!

 

I følge Norsk lov har jeg to -2- års garanti (evt. lengre på div. ting) så hvorfor kan akkurat DU si at jeg ikke skal få bruke min rett? Mp jeg vektlegge at "Gammelt" i PC-verdenen er ca 1 år kanskje?

 

En annen ting: Om jeg er "petitmeter" eller omniscient har ingen ting med saken, så jeg gidder ikke å svare noe mer på det. Vet ikke en gang hva det er.

 

 

Mvh,

 

Rune

omniscient = altvitende/ total viten/ total forståelse eller en kan si besatt av universel vitet (les komplett viten)

 

Litteratur kan skrives i første person o.l. eller da sett i "fuglepersketiv" altså omniscient point of view....

 

 

:green:

 

 

[edit] Litt mer forklarende

Hvorfor være omniscient når man kan være omnipotent? :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Flame så mye dere vil, jeg bryr meg lite så lenge faktisk saken er løst. Dette viser jo kanskje litt om hvorfor enkelte poster veldig lite her i forumet, da enkelte selv tror de er altvitende.

 

Hva/hvordan dere tror saken foregikk for seg over telefonen får bli deres egen sak, jeg og Komplett har fått ordnet opp på skikkelig vis, kanskje Komplett sin side kan ta til et svar om dette om det føles bedre :wee:

 

Om dere synes dette vart fælt, så kan jeg jo skrive en ti siders lang "klage" på svindelhelv*e og venting hos ITbutikken, men tar meg for god til det. Synes enkelte av dere ikke viser større seriøsitet her inne, er det pga antall poster eller om det er noe annet - det vet jeg ikke. Tidligere poster jeg har hatt har det hvert meget bra kvalitet på respons. Synes det ikke er rart at mange blir skremt bort fra forumene slik som enkelte holder på her! Skjærpings fra alle mann og mus!

 

 

Som sagt er saken AVSLUTTET. Både jeg og Komplett er fornøyde etter en meget hyggelig telefonsamtale utpå ettermiddagen nå. :thumbup:

 

 

Mvh,

Rune

Synes ikke akkurat så synd på deg, du fikk en kundebhandler, som i verste fall var litt på halv tolv, ikke at jeg har noe fanatisk behov for å støtte komplett akkurat, men hvorfor ikke bare ringe en gang til, istedet for å starte en tråd (forøvrig med en noe overblåst topic).

 

Når jeg skulle ha nytt skattekort, så ville de at jeg skulle sende inn skjemaer på hvor mye jeg tjener, istedet for bare å gi meg den prosenten jeg vil ha, enda de har gjort det før, en rimelig uinterresant historie ikke sant? (selv om det er mildt irriterende for meg) Det jeg gjorde var å ringe en gang til, ikke skrive ett lengre innlegg på et forum, fikk en annen kundebehandler, og heps, det ordnet seg. Nå hadde det seg slik at jeg skrev om dette på ett forum også da (nemlig i dette øyeblikk), men det var ikke planen :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Flame så mye dere vil, jeg bryr meg lite så lenge faktisk saken er løst. Dette viser jo kanskje litt om hvorfor enkelte poster veldig lite her i forumet, da enkelte selv tror de er altvitende.

Jeg tror faktisk du bryr deg mye, ettersom du hele tiden føler et åpenbart behov for å forsvare dine noget tvilsomme argumenter, mangel på logikk og ikke minst en god del sinne mot Komplett. I innlegg etter innlegg. Og - dersom du synes dette er flaming burde du ha vært innom en god gammel BBS :yes:

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å slutte å virke etter 3-2 år, og forvente en vesentlig lengre levetid enn 2 år som det står i forbrukerkjøpsloven.

 

I tillegg, så hadde det blitt en umulig situasjon for forhandlere og produsenter med 5 års reklamasjonsrett, selv om 75% av alle datakomponenter faktisk hadde holdt så lenge.

Lenke til kommentar
Uansett, forbrukerkjøpsloven gir ikke rett til ombytte, altså at man får tilsvarende eller nytt produkt og betaler mellomlegg. Derimot så har selger rett til å velge selv om han skal reparere (i dette tilfellet bytte vifta) eller gi nytt kort, da ombytte som regel gir vesentlige kostnader for selger.

 

Så skulle komplett holdt seg til reglene, så kunne de krevd kortet inn til reperasjon/sjekk, og byttet vifte.

Jeg er enig med deg i at forbrukerkjøpsloven ikke gir "rett" til ombytte til bedre vare ved å betale mellomlegg. Og du har også rett med at de kan kreve å reparere varen "dersom" ny er vanskelig å få tak i, eller for kostbart på nåværende tidspunkt.

 

Jeg er dermed uenig med at Komplett har rett til å "bytte vifte" på kortet. Kortet skal sendes inn til produsenten, eller verksted som er "autorisert" til å utføre en slik reparasjon. Ja, vi alle vet hvordan man setter vifte på, men viften de bytter til kan også være av feil type, trekker for mye strøm, osv.

 

Dersom varen skal sendes inn til produsenten, blir det som regel urimelig lang ventetid for kunden, og da har kunde rett til å heve kjøpet.

 

Forresten, ombytte gjøres hos alle nettbutikker fordi de generelt sett "tjener" mer penger og beholder kunden samtidig. ;) Ikke fordi det er pliktig, men fordi det er lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...