Gå til innhold

Import: moms, toll, gebyr


Anbefalte innlegg

Det betales ikke moms/gebyr på varer med  en verdi på under 200 kr eks. frakt.

Obs! Anbefaler folk og være forsiktige med denne. Be det firmaet som skal sende pakken og oppgi to priser, en for selve varen, og en pris for frakt.

 

Koster varen 199 kroner. og det er bare 2 kroner i porto, men skrevet som en total sum på 201, havner som regel pakken i bunken for tollpliktige varer.

 

Amazon er flinke her og vet hvordan de skal gjøre det. Men det finnes en del som ikke gjør det slikt uten at man spesifiserer det.

 

PS.. Det er moms på lydbøker. teknisk sett er det ikke en bok.

Men hvis varen koster 199 og det er 2 kroner i porto. Så er vareverdien fortsatt 199 og skal ikke fortolles..

Beklager mye quoting her, men ville være sikker på at dere ser svaret til rett spørsmål.

 

Hvis prisen er oppgitt inkl frakt, som hos Play.com, må du momse på alt hvis det totalt blir 201 kr ja!

Dette selv om frakten faktisk koster rundt 20 kr, og varen 181 kr.

 

Jeg ringte likegodt Tollvesenet og spurte.

 

Så vær nøye med å få vareverdi og frakt separert, også utenpå pakken!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har full forståelse for denne tråden. Man vil prøve å redusere antall spørsmål rundt dette emnet. Bra, men det er desverre ikke så enkelt. Skal man ta med alt, blir den for uoversiktlig. Skal man ta med det grøvste inneholder den mange feller. Denne tråden er IMHO både litt uoversiktlig og inneholder feller; selv om det som står der er korrekt. F-eks at alt under 200,- er toll og momsfritt. Feil, bestiller man f-eks alkohol skal det både betales moms og andre avgifter. Fortollingsgebyret er 70,- hos posten ja. Får man pakkene med fed-ex, DHL eller andre speditører, så har de egne satser. Alt fra 0,- til hundrevis av kroner i gebyr. Sånn kunne jeg har fortsatt lenge...

Det beste er nok å la folk spørre når de lurer på noe, så blir det mindre misforståelser.

:)

Lenke til kommentar

Trenger ikke ha med absolutt alt av regler og kuriositeter for folk kan få nytte av infoen. Jeg har kun brukt Posten som speditør, så har ikke særlig peiling på hvordan fedex/dhl driver bissniss.

 

Er det i det hele tatt lov å importere alko/tobakk gjennom posten? Mener å huske min snusleveranse fra Sverige ble konfiskert. Hehe. ;)

 

*legge til alkisinfo og alternativ fortolling*

Endret av diskvask
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så hvis jeg bestiller ett digital kamera fra utlandet, og det blir sent i posten til meg, blir det da krevd at jeg betaler moms på varen, når jeg henter den ut på posten, eller kan man "slippe unna" med bare fortollingsgebyret?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg bestiller ett digital kamera fra utlandet, og det blir sent i posten til meg, blir det da krevd at jeg betaler moms på varen, når jeg henter den ut på posten, eller kan man "slippe unna" med bare fortollingsgebyret?

leste du ikke hele posten?

 

Postens fortollingsgebyr lyder på 70 kr (for sendinger verdt mellom 200 og 1000 kr), evt. 150 kr (for sendinger over 1000 kr). Link til info på posten.no

 

Ordet "fortollingsgebyr" høres kanskje ikke helt riktig ut idag siden det meste er fritatt for toll, men det henger vel med fra eldre dager. Gebyret dekker forøvrig følgende; "ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet."

 

Posten ordner med hva du skal betale i moms. Du får regning på det.

Lenke til kommentar
Hadde håpet å kjøpe noe utstyr overseas og få en kjenning til å sende det til meg, slik at jeg slipper merverdiavgift og evnt. tull. Dette mulig? ;)

Jeg sendte noen pakker til meg selv fra USA til Norge (kjøpte mye og hadde ikke stor nok koffert :p )

 

Med pakken måtte man fylle ut et skjema med alt som var i pakken og dets verdi, samt undertegne på at det ikke var farlig gods i. Så det er ikke bare å sende en grå pakke i posten derfra iallfall!

 

Klart jeg skrev på hvilke varer det var, men oppga latterlig lave verdier, og alle pakkene kom hver for seg på under 200 kr til og med. Ble ikke stoppet i tollen.

 

Dette var fra meg som privatperson til meg som privatperson.

 

 

Til opplysning :)

Genialt :thumbup:

Lenke til kommentar

Var på posten her forleden og hentet en pakke fra USA, med papirer på at den var verdt ca 400 Dollar. Måtte ikke betale toll eller moms. Er det en mulighet at jeg kan få rekning i posten senere på dette? Fikk forresten en telefon fra FedEx (hva nå de enn driver på med...) idag, der de spurte etter fødselsnummeret mitt. Var visst 'noe momsgreier'. Har de lov å sende rekning på dette? Eller er det vanlig at en plutselig kan få uventede rekninger? Venter i spenning...

Lenke til kommentar
Var på posten her forleden og hentet en pakke fra USA, med papirer på at den var verdt ca 400 Dollar. Måtte ikke betale toll eller moms. Er det en mulighet at jeg kan få rekning i posten senere på dette? Fikk forresten en telefon fra FedEx (hva nå de enn driver på med...) idag, der de spurte etter fødselsnummeret mitt. Var visst 'noe momsgreier'. Har de lov å sende rekning på dette? Eller er det vanlig at en plutselig kan få uventede rekninger? Venter i spenning...

Den instansen som fortoller varen, kan sende deg regning for fortollingsjobben samt moms/toll de har lagt ut i inntil tre år etter at varen kom inn til landet (om ikke reglene har endret seg siden jeg jobbet i TNT da...).

 

I og med at du fikk telefon fra FedEx, ville jeg nok ventet en regning i løpet av relativt kort tid...

Lenke til kommentar

Grøss... Blir morro å se når jeg skal bestille noen deler ifra California til ca $8.000USD - hvor mye det kommer på ferdig her i landet utlevert...

 

Vekt, Volum og Frakt aner jeg ikke hva det kommer på, men hvis jeg bestiller før en viss dato, så kan jeg få pakken for $5.000USD.

 

*gruer seg til den dagen regninga kommer*

Lenke til kommentar

Bøker er såvidt jeg husker helt momsfritt, dvs du skal kunne få dem inn helt problemfritt.

 

Ett annet poeng er at dersom man bestiller en bærbar PC fra Danmark skal butikken der trekke fra dansk moms, dersom de ikke gjør det betyr det enten at de er late eller at de beholder det som egen fortjeneste. Dansk moms er også 25%, mot norsk på 24%, dvs dersom man bestiller litt vil denne differansen kunne dekke evnt fortollingsavgifter i Norge. Etter min mening sier det seg selv at man ikke kan få igjen moms på brukte gjenstander :)

 

Posten har også rett til å kontrollere pakker om de faktisk inneholder det beskrivelsen tilsier, dvs dersom man får DVDer tilsendt som bøker kan man risikere å måtte betale moms uansett. Det samme kan man risikere dersom verdien bli oppgitt for lav. Ett annet problem med å få oppgitt for lav verdi er at dersom pakken skulle bli borte eller skadet vil man ikke få igjen pakkens virkelige verdi gjennom forsikringen.. Nå er det langt fra alle pakker som blir sjekket og egentlig svært få som forsvinner, men det hender.

 

Vet ikke om noen andre har nevnt det, men www.toll.no og www.posten.no har ganske god info rundt dette med import. På www.toll.no har de lister om hvilket varer som er tollbelagte og hvilke som ikke er det.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestilte en sak fra USA med verdi på 1200$ Den ble levert av posten på døren for en uke siden. På Pakken står det en gul klistrelapp om av varen ikke er tollbehandlet og at varen ikke må åpnes før deklarasjonen er i orden. Hvor lang tid tar dette?

 

Skulle så gjerne åpnet og sett på utstyret. (apparat/projector for å digitalisere smalfilm...) Kan jeg gi blaffen i å vente? Papirene som fulgte med på utsiden stemmer...

 

Lars

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor mye baller du har... sjekk på lovdata.no hva du risikerer med å åpne pakken. Hvem har du bedt om til å foreta fortollingen for deg?

 

EDIT: Sjekket av ren nysgjerrighet på lovdata om strafferammene på å være utålmodig (les: bryte bestemmelsene).. ser ut til at bøter eller inntil 6 mnd i tukthus er den vanlige greia... jeg er ikke jurist, men hvorfor ta sjanser... ;)

Grunnen til at du må vente er at de skal ha muligheten til å sjekke verdien av pakken i etterkant.. er den åpnet foringes denne muligheten og du har da lagt dine handlinger til hinder for tollvesenets arbeid.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...