Gå til innhold

Ser ut som det blir Nvidia denne gangen


Anbefalte innlegg

Er det snakk om å spare penger burdet du få deg en annen hobby! evnt gå over til konsoll.

 

Jeg har sittet på pro kortene i 3-4 år 9700pro -9800pro-x800pro (muligens 6800gt) tapt ca 1400 på overgangen, greit nokk synes jeg.

 

Det er heller ikke kunn å kunne spille spillene som frister, du må jo ha med "øye godteriet" også :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur eg veit kven som vinner denne runda då det gjelder grafikk-kort.

For det første har 6800-serien høg varmeutvikling og etter det eg har lest så er faktisk den ekstra molex-kontakten på Ultra-kortet faktisk nødvendig for å sikre den beste ytelsen. "Kravet" om 480W PSU blei endra til normal 360W. Dermed slapp ein den ekstra kostnaden. Likevel har dei hittil levert særs god ytelse i forhold til tidligare modellar, men er det nok.

 

X800 har på sin side ikkje like mange pipelines som Nvidia som kanskje kan føre til mindre ytelse. I motsetning trengst berre ei molex-kontakt for beste kortet, og en PCI-slot som i seg sjølv forsikrar oss om mindre varmeutvikling.

Minnet går på litt lavare frekvens enn Nvidia sin, noko som kan vise til enda dårligare ytelse. Kan ATI vinne duellen?

 

Min konklusjon blei satt etter først å ha lest HardOCP sine tester:

For det andre overbeviser overklokkingsmoglegheitene til X800 sterkt:

 

At ATI sine nye kort innehar all dei 20 plassane på Futuremark's Hall of fame (3dmark 03) trur eg ikkje er tilfeldig. At nokon sei at overklokking av X800 er vanskeleg sjå på hastighetane til det eine kortet: 779/637.

 

For meg ser det ut som at ATI vinn denne runda, men vi for sjå då dei offisielle testane kjem.

 

ATI X800XT-PE er berre draumen also.

Lenke til kommentar
Er det snakk om å spare penger burdet du få deg en annen hobby! evnt gå over til konsoll.

 

Jeg har sittet på pro kortene i 3-4 år 9700pro -9800pro-x800pro (muligens 6800gt) tapt ca 1400 på overgangen, greit nokk synes jeg.

 

Det er heller ikke kunn å kunne spille spillene som frister, du må jo ha med "øye godteriet" også :thumbup:

Nå prater du bare tull. Er ikke mer enn maks to år siden 9700pro kom :laugh:

Lenke til kommentar
Eg trur eg veit kven som vinner denne runda då det gjelder grafikk-kort.

For det første har 6800-serien høg varmeutvikling og etter det eg har lest så er faktisk den ekstra molex-kontakten på Ultra-kortet faktisk nødvendig for å sikre den beste ytelsen. "Kravet" om 480W PSU blei endra til normal 360W. Dermed slapp ein den ekstra kostnaden. Likevel har dei hittil levert særs god ytelse i forhold til tidligare modellar, men er det nok.

 

X800 har på sin side ikkje like mange pipelines som Nvidia som kanskje kan føre til mindre ytelse. I motsetning trengst berre ei molex-kontakt for beste kortet, og en PCI-slot som i seg sjølv forsikrar oss om mindre varmeutvikling.

Minnet går på litt lavare frekvens enn Nvidia sin, noko som kan vise til enda dårligare ytelse. Kan ATI vinne duellen?

 

Min konklusjon blei satt etter først å ha lest HardOCP sine tester:

For det andre overbeviser overklokkingsmoglegheitene til X800 sterkt:

 

At ATI sine nye kort innehar all dei 20 plassane på Futuremark's Hall of fame (3dmark 03) trur eg ikkje er tilfeldig. At nokon sei at overklokking av X800 er vanskeleg sjå på hastighetane til det eine kortet: 779/637.

 

For meg ser det ut som at ATI vinn denne runda, men vi for sjå då dei offisielle testane kjem.

 

ATI X800XT-PE er berre draumen also.

Vel. Grunnen er egentlig at nvidia ikke har fått godkjennt driverene sine, og at x800 korte er mer utbredt. Et 6800U kort med stock kjøler har scoret til en 3. plass der. Det er en post på dette forumet som linker til info om det... Skal prøve å spore det opp.

Lenke til kommentar
Er glad jeg ikke kjøper grafikkort for å kjøre 3DMark ,tenk noe så trist.

Se heller på hva kortene klarer i de spillene dere spiller eller skal spille.

er vel neppe noen som kjøper grafikkort bare for 3d mark.

 

handler vel mere om ytelsen mellom kortene,og hvor langt

man klarer og overklokke dem.

 

har ingen problem og innse at ati har bedre "aa" enn geforce,men

hva med "af" ?.er ikke nvidia kortene litt bedre enn ati på dette !

Lenke til kommentar
Jeg kommer nok til å gå for X800Pro, mye pga prisen, men også pga 3Dc, temporal AA (jeg er ganske kresen på AA kvalitet) og den lave ytelse tapet med 16x "trilinear" AF.

För att illusionen ska bli godtycklig krävs det som sagt en hög framerate. Det är

 

svårt att ge några siffror här men ATi har satt ett minimum på 60 fps kommer fps:en under det så stängs Temporal AA automatiskt av. Vi bör också nämna att Temporal AA kräver Vsync för att fungera.

 

Hur fungerar då temporal AA i praktiken? Inte helt felfritt måste vi tråkigt nog säga. För det första fungerar effekten bäst när man är helt stillastående, så fort man rör på sig blir de positiva effekterna i princip försumbara. I de spel där fps:en "hoppar" upp och ner är Temporal AA snarast försämrande än förbättrande då det ofta syns väldigt tydligt flimmer längs kanter, precis det man vill motverka med FSAA till att börja med med andra ord. Vidare kunde vi inte få Temporal AA att fungera i Open GL alls.

I de spel där det försigår mycket stillastående alternativt långsamma rörelser och där fps:en är konstant hög är det här ett trevligt alternativ men det är långt ifrån den "killer feature" vi först tänkte oss när vi hörde talas om tekniken. Ett extra kvalitetshöjande alternativ skadar dock aldrig och givetvis är det helt valfritt om man vill aktivera funktionen eller ej.

 

ser ikke ut som Temporal AA er helt perfekt

 

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...5&skrivelse=223

Lenke til kommentar
Er det snakk om å spare penger burdet du få deg en annen hobby! evnt gå over til konsoll.

 

Jeg har sittet på pro kortene i 3-4 år 9700pro -9800pro-x800pro (muligens 6800gt) tapt ca 1400 på overgangen, greit nokk synes jeg.

 

Det er heller ikke kunn å kunne spille spillene som frister, du må jo ha med "øye godteriet" også :thumbup:

Pøh-så autoritær kan det ikke gå an å være. Vi må få lov til å ha det moro med gaming selv om vi synes 5000 kr ++ er mye... :mad:

Lenke til kommentar

Dersom dokke også ser på testen som eg linka til hos Hardocp.com kan dokke sjå at ATI duger svært godt i spel... :p

 

Vel. Grunnen er egentlig at nvidia ikke har fått godkjennt driverene sine, og at x800 korte er mer utbredt. Et 6800U kort med stock kjøler har scoret til en 3. plass der. Det er en post på dette forumet som linker til info om det... Skal prøve å spore det opp.

 

Ja eg leste noko om at driverane til Nvida ikkje var heilt ferdig debuga eller noko sant. Skal gjerne ta det med ein klype salt den lista der da.. :p

Som sagt, vi får bare vente på dei offisielle testane då korta faktisk er å få kjøpt :p

Endret av rener
Lenke til kommentar

Det er faktisk strømmen av elektroner som skaper varme, ikke spenningen. Spenning er .. nettopp det, en spenning. Den beveger seg ikke, og lager heller ikke varme.

 

Skal vi ha det helt korrekt, så er det effekten (strøm * spenning) som gjenspeiler varmeutviklingen. :roll:

Lenke til kommentar
Pøh-så autoritær kan det ikke gå an å være. Vi må få lov til å ha det moro med gaming selv om vi synes 5000 kr ++ er mye... 

 

Du har helt tydlig ikke anelse om hvem jeg svarer, hva?. Det var snakk om en som ønsket å holdet seg på xt nivå samtidig som han ønsket å spare penger på det.

 

Ps: ser ikke ut som det blir Nvidia denne gang alikevel ;) Komplett har x800pro inne nå, jeg har bestilt et eksemplar av Powercolor x800pro

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Huh? Det Tech-report kommenterte var at ATi anbefalter å bruke colored mip-maps tools for vurdere kvaliteten, noe som er misledene da X800 kjører full trilinear med colored mip-maps.

Ja, ut ifra konklusjonen så stemmer det..:

Whatever the merits of ATI's adaptive trilinear filtering algorithm, ATI appears to have intentionally deceived members of the press, and by extension, the public, by claiming to use "full" trilinear filtering "all of the time" and recommending the use of colored mip map tools in order to verify this claim. Encouraging reviewers to make comparisons to NVIDIA products with NVIDIA's similar trilinear optimizations turned off compounded the offense. Any points ATI has scored on NVIDIA over the past couple of years as NVIDIA has been caught in driver "optimizations" and the like are, in my book, wiped out.

 

Det er klart at det er misledende. De kjører full trillinear ved colored mip-maps, men ikke ellers? Og påstår at de gjør det hele tiden? Nvidia lar deg hvertfall velge selv nå.

Ikke bare det at de anbefaler programmer som bruker colored mip-maps, men de GA tydeligvis programmet til de på Beyond3D:

 

Because there would have been no difference between left and right (and because this app has only just been provided to me, by ATI, something that NVIDIA probably wouldn't have done - they have test apps in house that I've seen and asked for and never got).

 

Jeg blir sliten av alt dette jeg *ler*

Lenke til kommentar
,28/05/2004 : 13:38]

Det er klart at det er misledende. De kjører full trillinear ved colored mip-maps, men ikke ellers?

Jo, hvis det er stor nok forskjell mellom mip-maps levelene. Med colored mip-maps blir det stor forskjell og da kjører kortet full trilinear, dette er ikke juks det er slik den filterings teknikken fungerer.

 

Og påstår at de gjør det hele tiden? Nvidia lar deg hvertfall velge selv nå.

Og det skulle bare mangle etter min mening, men hvis en filterings optimalisering ikke gir synlig dårligere kvalitet så ser jeg heller ikke grunnen til å gi forbrukere mulighet til å skru det av.

 

Ikke bare det at de anbefaler programmer som bruker colored mip-maps, men de GA tydeligvis programmet til de på Beyond3D:

Det programmet bruker IKKE colored mip-maps.

Lenke til kommentar
Er det snakk om å spare penger burdet du få deg en annen hobby! evnt gå over til konsoll.

 

Jeg har sittet på pro kortene i 3-4 år 9700pro -9800pro-x800pro (muligens 6800gt) tapt ca 1400 på overgangen, greit nokk synes jeg.

 

Det er heller ikke kunn å kunne spille spillene som frister, du må jo ha med "øye godteriet" også  :thumbup:

Pøh-så autoritær kan det ikke gå an å være. Vi må få lov til å ha det moro med gaming selv om vi synes 5000 kr ++ er mye... :mad:

Ehm .. det er ikke så farlig, mannen som sa dette sa jo at han satt på r9700pro 1-2 år før det kom ut på markedet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...