Gå til innhold

Min AMD CPU Steker Egg!


Anbefalte innlegg

Min AMD XP3000+ holder ca temp på 67c i OS, har vifte som støtter opp til XP3200+. Problemet har startet i det siste.

Når jeg starter spill går den opp til 75, og etterhvert restarter..

 

Har Underclocket den med 445mhz nå, dvs til 17xxmhz, men vil jo gjerne

ha min egentlig CPU speed, tom. når den er underclocket så er den 59-62c CPU i OS..

 

Den pleide og være 59-62c på Normal hastighet i OS før, samme som min tideligere CPU.

 

 

Har sett litt på Vcore, den står på 1.664

 

Noen ideer? Har bestilt ny vifte+goop+2 kabinett vifter allerede, men lurer på om det kan være noe annet også[gammle vifra er stygg uansett]

 

 

mvh.

Snabben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har slurvet med kjølepastaen og/eller ikke satt ribba ordentlig på kjernen.

 

Edit: Siden du sier den kjørte greit før, kan det jo være kjølepastaen som er bitt dårlig, så det er nok uansett lurt å ha på ny.

Endret av robinei
Lenke til kommentar

Hvsi CPU varmen har øket betydelig i det siste, så må jo noe ha skjedd. CPUen blir jo ikke med watt-krevende jo eldre den blir ... :D

 

1. CPU kjøleren kan ha løsnet en smule. Ta den av, tørk vekk gammel kjølepasta, ta på rikitg mengde ny og sett den på igjen.

2. Det kan ha kommet mye støv inn i kjøelribbene. Se etter og blås/prik vekk etter behov.

3. CPU viften kan slite med dårligere lagre/lite olje. Sjekk at den går rundt som den bør og at den dytter godt med luft.

4. Har du byttet noe annet på PCen i det siste?

 

Fint hvis du rapporterer tilbake etter tipsene fra meg og de andre.

Lenke til kommentar
Høres ut som du har slurvet med kjølepastaen og/eller ikke satt ribba ordentlig på kjernen.

Vel, å la være å ha på kjølepasta vil nå aldri føre til en temp som ligger på 30-35 grader over normalen. Kjølepastaen hjelper vel maks noen få grader. Uansett, dette virker som et tilfelle der du enten ikke har montert kjøler skikkelig, ellers så har du bare en dårlig kjøler...

 

Hadde selv en kjøler som skulle vært mer en bra nok for min forrige CPU. Til og begynne med så lå tempen på 40 grader, men etter noen måneder så lå den på 80 grader... klarte ikke å fikse det, så jeg endte opp med ny kjøler, og fikk da ned temperaturen til 35grader.... :shrug:

Lenke til kommentar
Hvsi CPU varmen har øket betydelig i det siste, så må jo noe ha skjedd. CPUen blir jo ikke med watt-krevende jo eldre den blir ... :D

 

1. CPU kjøleren kan ha løsnet en smule. Ta den av, tørk vekk gammel kjølepasta, ta på rikitg mengde ny og sett den på igjen.

2. Det kan ha kommet mye støv inn i kjøelribbene. Se etter og blås/prik vekk etter behov.

3. CPU viften kan slite med dårligere lagre/lite olje. Sjekk at den går rundt som den bør og at den dytter godt med luft.

4. Har du byttet noe annet på PCen i det siste?

 

Fint hvis du rapporterer tilbake etter tipsene fra meg og de andre.

Mamma støvsugde akkurat huset, så jeg lånte støvsugeren,(en ny AEG Vampyre)

Brukte den på CPU vifta, når jeg starta pp hadde jeg *12* grader mindre temp på full ytelse:) Ligger stabilt på 55C i OS nå, dette funket bra:)

 

Kan avbestille viftene men lar de komme, tror jeg vil ha ny vifte uansett,

sikkert noe overclockings potensial med ny vifte også:)

Lenke til kommentar
Mamma støvsugde akkurat huset, så jeg lånte støvsugeren,(en ny AEG Vampyre)

Brukte den på CPU vifta, når jeg starta pp hadde jeg *12* grader mindre temp på full ytelse:) Ligger stabilt på 55C i OS nå, dette funket bra:)

 

Kan avbestille viftene men lar de komme, tror jeg vil ha ny vifte uansett,

sikkert noe overclockings potensial med ny vifte også:)

Du burde til neste gang vite at støvsugere lager ufattelige mengder statisk elektrisitet som formerlig storgleder seg over muligheten til å utlade gjennom pc hardware...

 

mao, sagt på norsk: Støvsuger + pc == fyfy!

 

Derimot. Trykkluft på boks fra biltema til 98,- er snadder. Jeg bruker det overalt.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Mamma støvsugde akkurat huset, så jeg lånte støvsugeren,(en ny AEG Vampyre)

Brukte den på CPU vifta, når jeg starta pp hadde jeg *12* grader mindre temp på full ytelse:) Ligger stabilt på 55C i OS nå, dette funket bra:)

 

Kan avbestille viftene men lar de komme, tror jeg vil ha ny vifte uansett,

sikkert noe overclockings potensial med ny vifte også:)

Du burde til neste gang vite at støvsugere lager ufattelige mengder statisk elektrisitet som formerlig storgleder seg over muligheten til å utlade gjennom pc hardware...

 

mao, sagt på norsk: Støvsuger + pc == fyfy!

 

Derimot. Trykkluft på boks fra biltema til 98,- er snadder. Jeg bruker det overalt.

 

DrErling

Eneste ulempe med trykkluft er jo at du ikke er helt sikker på at alt støvet går ut av kabinettet.

 

(Har jo støvsugere med plast-munnstykke også da, plast = ingen strøm)

Lenke til kommentar

Å bruke en støvsuger i en PC skal være uproblematisk.

Jeg er selv TV-reparatør, og standard prosedyre på å rense en TV for støv er støvsuger pluss en malerkost.

 

Man børster vekk støvet med malerkosten, mens man holder munnstykket til støvsugeren tett ved.

Da forsvinner støvet, og man slipper evt utladninger i elektronikken.

 

Og en TV i dag har utrolig mye datakretser og småelektronikk, slik at det er ikke helt ulikt en PC.

Lenke til kommentar
Hvsi CPU varmen har øket betydelig i det siste, så må jo noe ha skjedd. CPUen blir jo ikke med watt-krevende jo eldre den blir ... :D

 

1. CPU kjøleren kan ha løsnet en smule. Ta den av, tørk vekk gammel kjølepasta, ta på rikitg mengde ny og sett den på igjen.

2. Det kan ha kommet mye støv inn i kjøelribbene. Se etter og blås/prik vekk etter behov.

3. CPU viften kan slite med dårligere lagre/lite olje. Sjekk at den går rundt som den bør og at den dytter godt med luft.

4. Har du byttet noe annet på PCen i det siste?

 

Fint hvis du rapporterer tilbake etter tipsene fra meg og de andre.

Mamma støvsugde akkurat huset, så jeg lånte støvsugeren,(en ny AEG Vampyre)

Brukte den på CPU vifta, når jeg starta pp hadde jeg *12* grader mindre temp på full ytelse:) Ligger stabilt på 55C i OS nå, dette funket bra:)

 

Kan avbestille viftene men lar de komme, tror jeg vil ha ny vifte uansett,

sikkert noe overclockings potensial med ny vifte også:)

Jaha og hvor har du tenkt å steike eggene nå da :cry:

Lenke til kommentar

Du burde til neste gang vite at støvsugere lager ufattelige mengder statisk elektrisitet som formerlig storgleder seg over muligheten til å utlade gjennom pc hardware...

 

mao, sagt på norsk: Støvsuger + pc == fyfy!

 

DrErling

 

(Har jo støvsugere med plast-munnstykke også da, plast = ingen strøm)

Nei nei nei! Plast kan også ha ufattelige mengder statisk elektrisitet. Vi snakker opp til 30000 Volt, nok til å knekke stakkars små IC'er...

 

Har dere hørt om antistatisk plast? den er som regel svart, og det finnes rosa bobleplast. Eller sånt som Ram-brikker er pakka inn i. Det er antistatisk plast, dvs den leder strøm slik at den ikke blir statisk oppladet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...