Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Lov å kjøre forbi i høyre felt så lenge du ligger i fartsgrensa. Eller i alle fall ikke direkte ulovlig.

Det er i utgangspunktet ikke lov hvis det kun er en fjott som ligger 5 km/t under fartsgrensa i venstre felt uten at det er tett trafikk for øvrig. Se trafikkreglenes paragraf 12: http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 Om man blir stoppet/straffet for det er en annen sak, det er til og med en fyr i NAF som mener det ikke er forbikjøring hvis man holder fartsgrensa selv: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/16/slik-takler-du-sinker-i-forbikjoeringsfeltet

Det var denne tolkningen av regelverket jeg siktet til, ja. UP har vel uttalt i lignende artikler at det vil være en skjønnsmessig vurdering ut i fra sak til sak, selv om det i utgangspunktet ikke er lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Danmark og Tyskland har vært en fryd å kjøre i sammenlignet med Norge og Sverige.

Wut? Min erfaring er at dansker (og franskmenn) er europamestere i dårlig planlegging ved filskifte på motorvei. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at dansker (og nevnte franskmenn) ligger i høyre felt til de er helt oppe i hekken på bilen foran, før de legger seg ut, tilsynelatende uten å sjekke for annen trafikk.

Gjerne også uten å kjøre nevneverdig fortere en bilen de skal passere og/eller langt under fartsgrensen.

 

 

Helt enig. Bare i løpet av årets og fjorårets to-dagsturer til Tyskland og Danmark, har jeg funnet ut at jeg føler meg mye tryggere på veien i Tyskland, hvor de faktisk kikker i speilet og blinker, før de skifter fil, enn i Danmark, hvor det er slik som du beskriver. Jeg antar det er fordi tyskerne vet det kan komme en luring ti 200+ bakfra, mens det ikke er tilfellet i Danmark.

I Danmark la jeg for øvrig også merke til at de luringene som ble liggende i venstre felt etter å ha kjørt forbi noen, stort sett hadde norske skilt på bilen...

Lenke til kommentar

Tror admin bør splitte ut til blinklys tråd...

 

Det tror jeg også. Mitt opprinnelige hjertesukk som ledet til denne diskusjonen som ble startet av OscarMike1, ble til hvordan man skulle kjøre i rundkjøring. Mitt problem med manglende tegngiving har han derimot ikke sagt noe om.

 

Sitat:

 

Skrevet 12. november 2014 - 13:46

 

... Noe annet jeg får magesår av snart, er bilister som ikke kan blinke i god tid. Jeg kan stå og vente på å kjøre inn i en rundkjøring, det kommer biler fra min venstre side. Ingen blinking, så svinger den nærmeste opp til høyre. Hvis han/hun hadde gitt tegn i god tid, kunne jeg ha kommet inn i rundkjøringen, men når bilene fra venstre kommer tett i tett, er det virkelig vanskelig. Man må jo tro at de skal rett frem når de ikke blinker.

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Går alltid med refleks når det er mørkt. Refleksvest samt refleksbånd på armer og begge bein. Hunden min har også på seg en refleksvest og en refleks er festet til turbåndet.

 

 

I områdene jeg går tur i er det en rekke fotgjengeroverganger. Disse er godt opplyst og maks fartsgrense er 50 km/t. Uansett er det sjeldent en bil stopper for meg. Jeg har en rekke ganger vært nær å bli påkjørt.

Folk glemmer å ta hensyn til skilt. Da særlig forgjengeroverganger. Slakker ikke på farten når det er mørkt etc.

Lenke til kommentar

 

Det er vel lite sjåføren kunne gjøre i dette tilfellet og.

Er det egentlig det?

 

 

Hva skal en sjåfør gjøre? Det meste han kan gjøre er å følge med ekstra godt, kanskje slække ned farten, og skru på fjernlys. I artikkelen så er dette en landevei nesten, så det er ingen gjemte steder hvor folk kan plutselig komme ut fra, eller overgang eler noe slikt. Det er ikke en vei der man forventer noen krysser.

Lenke til kommentar

Hva skal en sjåfør gjøre? Det meste han kan gjøre er å følge med ekstra godt, kanskje slække ned farten, og skru på fjernlys. I artikkelen så er dette en landevei nesten, så det er ingen gjemte steder hvor folk kan plutselig komme ut fra, eller overgang eler noe slikt. Det er ikke en vei der man forventer noen krysser.

At det er ingen gjemte steder hvor folk kan plutselig komme ut fra gjør saken bare verre siden fotgjengeren er lettere å få øye på. Jeg synes det er interessant at ditt første forslag er å følge bedre med, mens du later til å være litt mer beskjeden når det kommer til å senke farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du følger ikke fartsgrensen på landeveier (eller veier som ikke er opplyste) på nattestid?

For alt vi vet kan den påkjørte ha vært beruset. Vaglet midt i veien, eller kommet ut rett foran bilen. Da er du som sjåfør hjelpesløs. Kan så klart være sjåføren som har gjort en tabbe også (mobil, radio, lignende), men det er Politiets jobb å finne ut av.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke har lyst å fyre opp en ny og lang diskusjon angående å slække ned farten i dårlig sikt eller mørke. Det var ikke så lenge siden det ble splittet ut fra denne tråden som nå er en 10 siders tråd minst.

 

Ja, det er nok flere ting vedkommende kunne gjort - men er dette noe de fleste gjør? Når sikten er nærmest perfekt annet enn at det er en forlatt, men opplyst landesvei, hva gjør du da? De fleste senker neppe ned farten av den grunn.Og med at det ikke er gjemte steder mente jeg det er ikke biler parkert på siden, ikke noe utkjørsel, ikke noe hus osv. Busker trær og så videre er det jo som man ser på bildet.

Lenke til kommentar

For det første, så sa jeg aldri at de fleste risikerer å kjøre ned folk. Jeg sa kun at de fleste ikke slækker ned farten kun fordi det er mørkt ute. I såfall kunne vi jo like godt hatt en ny lov så som at etter solnedgang er fartsgrensen halvparten av det som står skiltet...

 

Og for det andre så sa jeg aldri det er noe jeg gjør eller ikke gjør. For alt du vet så kjører jeg kanskje ikke bil en gang.

Lenke til kommentar

Er du i trafikken, er det alltid en risiko for å kjøre ned noen.. Er forholdene gode, så senker jeg ikke farten selv om veien ikke er opplyst. Er nok litt ekstra oppmerksom (har større frykt for å møte f.eks rådyr eller elg på landeveier), men senker ikke farten fordi det er mørkt. Mørket slipper man jo uansett ikke unna.

 

Hva som har skjedd i denne situasjonen er umulig for oss å si, men som sjåfør kan det være svært vanskelig å oppdage mennesker som ikke bruker refleks eller form for lys i totalt mørke, selv i lav fart. Man kan jo holde 30 km/t i 80-sone på landevei i frykt for å kjøre ned noen, men du kan lett ta livet av noen i denne farten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...