Gå til innhold

Spillkonsollens historie.....


Anbefalte innlegg

Hallois!

 

Har et avsluttende prosjekt her på skolen, og har da om spillkonsollens historie. Har prøvd å finne noe info på nettet selv, men jeg finner ikke noe spesifikk info. Så da lurte jeg på om jeg kunne få litt hjelp av dere "proffer" (hehehe!) som holder til her på forumet?! Har da noen spørsmål....!

 

1) Hvem var smartingen bak den alleraller første spillkonsollen?

 

2) Hva het denne spillkonsollen?

 

3) Hvorfor gjorde hanhun det?

 

4) Når kom gjennombruddet til spillkonsollene? (Sånt gjennombrudd f.eks Playstation gjorde med grafikken sin.)

 

5) Var spillkonsollen ment for å slå data'n?

 

6) Var det ment for kommersielt bruksalg?

 

7) Har noen dødd av spillkonsoller?

 

8) Rekkefølgen spillkonsollene kom i? (Amiga, Atari og Commandore osvosv...)

 

9) Gjerne litt informasjon om hver av dem.

 

 

 

På forhånd takk for alle mulige svar!! :)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: brukernavnetmitt på 2002-04-08 11:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første konsollen, eller videospillet om du vil, het Odyssey og ble laget av Magnavox.

 

...og en kommentar til #8: Amiga og Commodore 64/128 var datamaskiner ikke konsoller, selv om det fantes tonnevis med spill til dem. Atari hadde også datamaskiner (bl.a. Atari ST), men også konsoller.

 

Konsoller var/er: Pong, Intellivision, Coleco, (Super) Nintendo (64), Sega Megadrive/Master System/Genesis/Dreamcast, Atari 2600, Playstation 1 og 2, XBOX, osv, osv.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på http://www.nintendoland.com/

Du kan lese om historien til Nintendo, tekniske spesifikasjoner på de forskjellige produktene++++++

 

Her er tekniske spesifiaksjoner på Nintendo 8bit

 

CPU type: modified 6502 8-bit (NMOS)

CPU speed: 1.79 Mhz

RAM memory: 16 Kbit (2 Kbyte)

Video RAM: 16 Kbit (2 Kbyte)

Picture resolution: 256x240 pixels

Colors Available: 52 colors

Max colors at once: 24 colors

Max sprite size: 8x16 pixels

Max sprites: 64 sprites

Min/Max Cart Size: 128 Kbit - 4 Mbit

Max sprites per Scanline: 8 sprites

Sound: PSG sound

Lenke til kommentar

Den første spillekonsollen en fikk kjøpt i Norge var fra Philips. Det fulgte med 3 spill, tennis, road race og spøkelsesjakt. Det var i 1977-78.

Det var svart/hvit, svært enkel spill.

 

I 1979-90 kom Atari. Farger, stort utvalg av spill, med Space Invader som favoritt.

Lenke til kommentar

Den første spillekonsollen en fikk kjøpt i Norge var fra Philips. Det fulgte med 3 spill, tennis, road race og spøkelsesjakt. Det var i 1977-78.

Det var svart/hvit, svært enkel spill.

 

I 1979-90 kom Atari. Farger, stort utvalg av spill, med Space Invader som favoritt.

Lenke til kommentar

Fantes det faktisk noe før Pong? Trodde pong var først:)

 

Ellers er jo klart nes og snes favoritter, bortsett fra Dreamcast:)

 

Nintendo KAN dessuten lage spill, noe mange andre ikke kan.

 

Synd Dreamcast døde så fort, det fortjente den ikke.

 

Gamecube? Jepp:) roxer:) Er kanskje ikke best teknisk, men kose3d'en på denne og spillene er bare uovertreffelige:)

 

Så har vi jo også Saturn, som hadde potensiale, tenk 3d i 95/96 liksom:) Villt:) Men markedet var vel for smalt:(

 

Nintendo hadde også denne ekte 3d med briller konsollen som det heller ikke ble veldig mye av:( Igjen.. trist for den var tøff

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at her kan det komme mye spennende utover! Jeg mener at NES og Sega Megadrive 16BIT var kanskje de to største gjennombruddene, men Playstation 1 var jo en stor sensasjon den også.

 

Grunnen til at Sega Saturn ikke ble en hit var fordi Sega hørte rykter om en ny maskin fra Sony (PSX) som var langt kraftigere enn deres Saturn. Dette løste de ved å sette en ekstra(!) prosessor og grafikkbrikke inn i Saturnen slik at det ble dobbelt opp med CPU`er og GPU`er enn det som var planlagt. Sega hadde klart å lage en maskin som var ca like rask (kanskje raskere?) som Sonys PSX, men det var utrolig vanskelig for spillutviklerene å utnytte kraften pga. det kompliserte oppsettet maskinen hadde. Mange spillutviklere vraket derfor Saturn og utviklet heller spill til Sony.

 

Mere gidder jeg ikke å skrive fordi jeg regner med at det er mange som kommer til å skrive masse etter meg:)

Lenke til kommentar

På åttitallet en eller anen gang så hadde en kompis av meg en spillkonsoll som het Spectrum, med blant annet bomberjack...husker vi var helt gira, husker ikke åssen konsollen så ut, men jeg kan huske et svart/blå tastatur med myke å seige gummiknapper.

Lenke til kommentar

Heisann igjen! Takk for alle svar! :wink:

 

Skal si dere at det var jaggu meg MAAAAAAANGE konsoller som jeg ikke hadde tenkt meg at hadde eksistert engang!

 

I oppgaven så blir ikke Commandore 64 eller (noen) Atari maskiner tatt med, for de går som datamaskiner, og ikke spillkonsoll eller videospillmaskin...

 

Skal også finne "historien" til XBox, ikke det at den er så himla gammel, men hvis noen har peiling så lurer jeg på hvorfor, altså grunnen til at Microsoft ville inn på spillkonsoll markedet?! (kanskje litt mer info enn bare Gates ville tjene ENDA mer penger :grin:)

 

Takker for ALLE svar!!

 

(Selv om det står "uleste meldinger", så leser jeg alle svar som kommer inn her! Det er bare at jeg har glemt passordet, og kommer da ikke inn på hotmailen min! :sad:)

 

[ Denne Melding var redigert av: brukernavnetmitt på 2002-04-11 01:03 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...