Gå til innhold

x800pro ikke ille pris.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mja, det er vel ganske så relativt

Jepp det er veldig relativt, 3645 kr er mye penger (kan jo sette sammen en hel kontor-PC for den prisen). Dessuten kommer det nok til å tape seg over 1000kr i pris på under et halvår. Kjøper du CPU i samme klasse kommer nok det også til å synke med over 1000kr i løpet av et år. Selv kjøper jeg ikke skjermkort eller CPU'er til over ca 1000kr. De jeg sitter med nå (XP2500+ og Geforce4 Ti4200) har bare sunket ca 700kr i pris til sammen på 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på å se på sammspillet mellom CPU,RAM,chipset og GFX (i dette tilfelle x800xt)

 

Siden det grafikkortet er såpass raskt, er det en stor sjangse for at min 2.3ghz Barton blir en flaskehals? Jeg vurderer å gå over til AMD 64 3200+ om det blir det. men kan noen tenke seg at 2.3ghz blir for lite?

 

Om jeg skal kjøpe X800XT så skal jeg faen meg utnyte alt den har :D om dere skjønner

Lenke til kommentar

3645 for det nest beste... er på ingen måte en "grei pris" etter min mening. Det ser ut til at prisen for toppmodellene og mellomklassekortene øker med 1000kr hvert 1-2 år.

 

I utgangspunktet har jeg 2000kr som øverste grense, men jeg har brutt den et par ganger tidligere.. da f.eks gf3 kom på tilbud til 2500 ikke lenge etter det var på markedet (PoV). Forskjellen er at den gangen var det det kjappeste på markedet. Denne gangen koster "nest best" 1000kr mer enn dette. Og regner man med NVidia, så havner vel X800Pro lenger nede på listen enn nest best også...

Lenke til kommentar
X800XT er arvtageren til 9800xt og den vil koste ca det samme som 9800xt kosta da det kom.

 

X800PRO= 9800 Pro

X800XT= 9800XT

Man kan i teorien si det slik ja, men i praksis virker det som om XT-versjonen av X800 yter mye bedre enn Pro-versjonen av X800 sammenlignet med hva man så i 9800-serien. Spesifikasjonene taler jo også for dette. Dermed har ATi skapt et marked for sitt toppkort. Kan forresten bli spennende å se om Pro-versjonen lar seg flashe.

Lenke til kommentar

Hvor stor ytelses forskjell er det egentlig mellom xt og pro utgaven?

Synes ikke 3600 er så dyrt for en helt nytt x800 pro kort :)

Har en P4 2,8Ghz, det skal vel bli et brukpart spille system sammen med et x800 pro kort? gidder ikke bruke alle skattepengene bare på et skjermkort med kanskje 15-20% bedre ytelse.Så kanskje pro utgaven av x800 holder i massevis? :)

Lenke til kommentar
Siden det grafikkortet er såpass raskt, er det en stor sjangse for at min 2.3ghz Barton blir en flaskehals? Jeg vurderer å gå over til AMD 64 3200+ om det blir det. men kan noen tenke seg at 2.3ghz blir for lite?

Barton @ 2,3GHz ("3400+") yter ganske bra, så du vil ikke øke ytelsen mer enn noen få prosent ved å gå over til Athlon64 3200+ (2,0GHz). Det varier er selvfølgelit litt i både positiv og negativ retning avhengig av hvilken test du kjører på det, så det beste er nok å sjekke benchmark's på forskjellige CPU'er for de spillene/programmene du kjører mest.

 

Uansett så er det ved lave oppløsninger CPU'ene begrenser, og ved høye oppløsninger skjermkort begrenser. Men du har vel ikke tenkt å kjøre X800 Pro på lav oppløsning? ;)

Lenke til kommentar
Jepp det er veldig relativt, 3645 kr er mye penger (kan jo sette sammen en hel kontor-PC for den prisen). Dessuten kommer det nok til å tape seg over 1000kr i pris på under et halvår. Kjøper du CPU i samme klasse kommer nok det også til å synke med over 1000kr i løpet av et år. Selv kjøper jeg ikke skjermkort eller CPU'er til over ca 1000kr. De jeg sitter med nå (XP2500+ og Geforce4 Ti4200) har bare sunket ca 700kr i pris til sammen på 1 år.

Må bare si meg enig i Simen1's ord her :)

Lenke til kommentar
Uansett så er det ved lave oppløsninger CPU'ene begrenser, og ved høye oppløsninger skjermkort begrenser. Men du har vel ikke tenkt å kjøre X800 Pro på lav oppløsning? ;)

X800 (spesielt XT) er så rask at CPU ofte begrenser også ved høy oppløsning. Gjelder f.eks. UT2004 og en rekke eldre spill.

Lenke til kommentar
Har nettbutikker lov til å endre prisen etter at du har bestillt? :hmm:

Nei, vis du bestiller når det koster f.eks 2000,- og det var en prisfeil er det de som skal rette opp feilen. Det er prisen som var når du bestilte som gjelder. Dette gjelder selvfølgelig også vis prisen synker :yes:

Husker Dell solgte pcer til ca. 1/10 av prisen ifjor... Det tok noen timer før de oppdaga feilen, men alle som bestilte når de var feilprisa fikk det til oppgitt pris... Too bad jeg ikke visste om det før etter at det var retta på...

Lenke til kommentar
Siden det grafikkortet er såpass raskt, er det en stor sjangse for at min 2.3ghz Barton blir en flaskehals? Jeg vurderer å gå over til AMD 64 3200+ om det blir det. men kan noen tenke seg at 2.3ghz blir for lite?

Barton @ 2,3GHz ("3400+") yter ganske bra, så du vil ikke øke ytelsen mer enn noen få prosent ved å gå over til Athlon64 3200+ (2,0GHz). Det varier er selvfølgelit litt i både positiv og negativ retning avhengig av hvilken test du kjører på det, så det beste er nok å sjekke benchmark's på forskjellige CPU'er for de spillene/programmene du kjører mest.

 

Uansett så er det ved lave oppløsninger CPU'ene begrenser, og ved høye oppløsninger skjermkort begrenser. Men du har vel ikke tenkt å kjøre X800 Pro på lav oppløsning? ;)

nope, har ikke tenkt å gjøre det ;) Men takker for svar :)

Lenke til kommentar
Har nettbutikker lov til å endre prisen etter at du har bestillt? :hmm:

Nei, vis du bestiller når det koster f.eks 2000,- og det var en prisfeil er det de som skal rette opp feilen. Det er prisen som var når du bestilte som gjelder. Dette gjelder selvfølgelig også vis prisen synker :yes:

 

Jeg tenkte å klargjøre litt grundigere rundt prisendringer. Det jeg skriver nedenfor kan kanskje være akkurat det du mente, men jeg syntes det var litt uklart hva du mente.

 

Bestiller du noe som koster kr 2000 og det viser seg at prisen webshopen har gitt skyldes en feil, vil du likevel bare måtte betale kr 2000. Det er fordi du har inngått en bindende avtale med webshopen, og de kan ikke bare trekke seg uten videre. Men dersom de har tatt inn et forbehold om prisendring vil de ha muligheten til å gi melding om at prisen endres. Likevel vil det være den opprinnelige prisen som gjelder, helt til de eventuelt gir melding om at prisen er endret. Da må du samtykke på nytt om kjøpet igjen skal bli bindende. Forbehold om prisendring er vanlig praksis siden webshoper ellers vil kunne risikere å få et stort antall bestillinger på et prisnivå som viser seg å gi store tap.

 

For de som er interesserte skal jeg vise til en webshops klausuler slik at vi kan se hva det faktisk innebærer. Det er for å knytte det opp mot noe konkret istedetfor å bare slå fast et postulat om at ting er sånn og sånn, slik jeg har gjort ovenfor.

 

WEBSHOP - BETYDNING AV FORBEHOLD OM PRISENDRING

Eksempel hentet fra en norsk webshop: "Alle priser er oppgitt ink mva, eks frakt så sant at annet ikke er spesielt nevnt. Vi tar forbehold om prisendringer, utsolgte varer og feil (i trykt meide, feil i nettbutikk eller annen feil) uten ytterligere varsel. Ordre som allerede er lagt vil bli effektuert til avtalt pris så sant ikke annen beskjed blir gitt. "

 

Her ser man at de ikke bare tar forbehold om å ha rett til å endre prisen der det skyldes en eller annen feil. Av langt større viktighet og betydning er at det står "vi tar forbehold om prisendringer"; altså vil de kunne sette opp prisen dersom det viser seg at prisen på produktet er høyere enn webshopen opprinnelig trodde. Men en slik prisendring vil ikke gjelde automatisk: dersom webshopen skal kunne sette opp prisen kjøperen må betale, må de gi beskjed. Det følger av den siste delen av kjøpsvilkåret som sier at den opprinnelige avtalte pris gjelder, helt til "annen beskjed blir gitt". Denne beskjeden må da inneholde informasjon om at prisen endres.

 

I tillegg kan webshopen ha gardert seg med en klausul slik som dette: Vi forbeholder oss retten til leveringsnekt av din ordre/bestilling grunnet feil, prisendringer, lagersituasjon eller andre årsaker.

 

I PRAKSIS:

Du bestiller 1stk ATI Radeon X800PRO 128mb fra f.eks. pcutstyr.no. Dette er prisen du forholder deg til ved kjøpet, med mindre webshopen gir deg melding om at prisen er endret. Forhåpentligvis skjer det ingenting annet enn at du en dag får melding om at varen venter på deg på postkontoret.

Men dersom du får melding om at prisen endres og du av den grunn ikke lengre ønsker å kjøpe varen, så har du som forbruker rett til å angre kjøpet med hjemmel i lov om angrefrist.prisen endres og du av den grunn ikke lengre ønsker å kjøpe varen, kan du bruke den alminnelige retten til å fratre kjøpet gjennom lov om angrefrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...