Gå til innhold

RAM-baserte harddisker kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom dette skal bli en realitet for "normale forbrukere" må iallefall minneproduksjonen økes noe til de grader. Slik det er nå er jo minneprisene på vei opp siden produksjonen ikke klarer å dekke etterspørselen. Med tanke på at de rimeligste Pen-drivene nå koster over 2000 kr for 1GB, tør jeg ikke tenke på hva en RAM-disk på 50-60 GB vil koste.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig,

så har VIA noen miniITX/nanoBGA hovedkort til C3 og Eden prosessorene sine,

som kan kjøre OS fra et CF kort.

 

(muligheten for stillegående maskin er her :) da Eden ikke trenger vifte)

(rask maskin, vel, det er relativt)

Lenke til kommentar
det går nok ikke med dagens usb eller firewire du må nok ha 3 stk tg linjer bare til deg for mette bare en hardisk?

Var ikke TG-linja på 1Gb/s? Da trenger du 24 slike linjer (disker overfører 3 Gigabyte, ikke bit)

 

Grei disk til OS det der...

[pirke]

2Gb/s dual fiber

[/pirke]

Endret av Sivert
Lenke til kommentar

Dere skriver at "det er en rekke minnebrikker", men er det det, eller er det flash minne basert?

 

"Opp til 3GB/s" sier meg ingenting. Hva med buffered write på filer over et par hundre MB? Flash minne har kansje bra søketid, men de er ikke akkurat kjent for å ha de største skrivehastighetene.

 

Som jeg sa i den PuRAM tråden, nettverkskortet mitt kan overføre opp til 130MB/s, men det er fortsatt bare 10/100. (Intel 100+ Pro)

Lenke til kommentar
Dere skriver at "det er en rekke minnebrikker", men er det det, eller er det flash minne basert?

 

"Opp til 3GB/s" sier meg ingenting. Hva med buffered write på filer over et par hundre MB? Flash minne har kansje bra søketid, men de er ikke akkurat kjent for å ha de største skrivehastighetene.

 

Som jeg sa i den PuRAM tråden, nettverkskortet mitt kan overføre opp til 130MB/s, men det er fortsatt bare 10/100. (Intel 100+ Pro)

Tror fuglen kommer til å synge en annen tone, når den får seg en PuRam harddisk... :devil:

Lenke til kommentar
Det ble jo slått opp stort om samme saken midt på 90-tallet, og joda, det kom, prisene har sunktet ganske bra også. Nå får man jo sånne for under 1000 kr. De kalles Compact Flash og brukes i mange digital kamera og mp3 spillere.

(256MB harddisk var stort den gang!)

Og bruke compactflash kort sammenliknet med denne er en veldig stor forskjell. Et compactflashkort er noe av det treigeste mediet og bruke som OS disk. Det leser og skriver ca. 2 mb i sekundet, sammenliknet med denne som leser 3000 mb\s. Tilogmed en vanlig harddisk leser over 20 ganger så raskt som et CF kort.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Problemet med SSD er at de er alt for dyre. De koster ofte over 10 ganger mer enn 1GB vanlig ram. Det må da kunne gå an å lage dette langt billigere. F.eks ved å benytte vanlig system-ram og den vanlige minnekontrolleren. Da unngår man fordyrende minnekonrollere, minne til SATA/SCSI kontroller og man unngår alle flaskehalsene i båndbredde og latency PCI-bussen og chipsettet gir.

 

Det er bare noen små problemer som må løses først:

* Vi trenger flere minneplasser .. 4x1GB kan bli litt lite for de fleste. Dette kan midlertidig løses ved å kjøpe et dualCPU-system med 8 DIMM.

* Vi trenger PSU'er med UPS-funksjon på standby-spenningene. Disse krever svært lite effekt (~5W) så det bør være svært enkelt å implementere.

* Brukeren må slå på Suspend To Ram (STR)-funksjonen i bios. Dette bør være ganske basic for de fleste entusiaster (= kundegruppen for lavkost SSD)

* OS'et trenger en driver for å opprette og bruke en del av ram'en som en harddisk-partisjon som det kan kjøre selve OS'et fra.

* OS'et trenger en driver for jevnlig (ca 1 hvert 10.minutt ) backup til en HD-partisjon for ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar
det går nok ikke med dagens usb eller firewire du må nok ha 3 stk tg linjer bare til deg for mette bare en hardisk?

Var ikke TG-linja på 1Gb/s? Da trenger du 24 slike linjer (disker overfører 3 Gigabyte, ikke bit)

 

Grei disk til OS det der...

[pirke]

2Gb/s dual fiber

[/pirke]

Var jo kjekkt med 20KB/s LAN da til tider... :laugh:

Endret av Dasset
Lenke til kommentar
Det ble jo slått opp stort om samme saken midt på 90-tallet, og joda, det kom, prisene har sunktet ganske bra også. Nå får man jo sånne for under 1000 kr. De kalles Compact Flash og brukes i mange digital kamera og mp3 spillere.

(256MB harddisk var stort den gang!)

Og bruke compactflash kort sammenliknet med denne er en veldig stor forskjell. Et compactflashkort er noe av det treigeste mediet og bruke som OS disk. Det leser og skriver ca. 2 mb i sekundet, sammenliknet med denne som leser 3000 mb\s. Tilogmed en vanlig harddisk leser over 20 ganger så raskt som et CF kort.

Etter datidens standard!

 

Delvis det samme som kommer til å skje med denne: Blir værende dyr en stund, og når prisen har kommet så langt ned at det kan bli aktuellt å kjøpe er den for liten og treg.

Kan jo håpe de klarer å få prisen ned fortere enn behovet for lagringsplass går opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...