Gå til innhold

har produckt key, mangler softwaren


Anbefalte innlegg

Noen som sitter med en cd for mye av XP home edition, Norsk versjon? Har registreringskoden (lovlig) men OS var preinstallert så jeg har ingen cd selv, og nå nærmer tiden for en reinstallasjon seg. - Ev. noen som vet om man kan henvende seg direkte til Microsoft med saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det første jeg gjorde var jo å reinstallere med mitt XP professional, engelsk - men siden jeg EGENTLIG ikke har koden til dette, men derimot HAR koden til den norske home edition, og bare mangler en cd som kan brennes på få minutter - ja, da vil jeg helst "kjøre lovlig" såframt jeg kan. Er ikke noe særlig fan av kreinstallerte OS med rare partisjoner og skulte filer.

Lenke til kommentar

Så lenge du på lovlig vis eier en XP Produkt Nøkkel, kan du egentlig bruke hvilken som helst cd-plate med denne, så lenge du skriver denne inn under installasjonen og aktiverer produktet med den. Uansett hvor du fikk cd-plata fra, er dette en lovlig installasjon.

 

I motsatt tilfelle er det ikke lov til å installere en orginal XP cd-plate med en tjuv-lånt produkt nøkkel. Dette er en Ulovlig installasjon.

 

Men dette bryter jo retningslinjene i forumet med tanke på at det ikke er lov til å publisere hvor man finner slikt :hmm:

 

Eller du kan kontakte leverandøren av maskinen. De bør være behjelpelige

med å skaffe til veien ei plate.

Lenke til kommentar

Det er netopp det som er saken, leverandøren synes at det er kjempegreit med preinstallert os og trenger du reinstallasjon så bruker du en eh... restore cd eller hva de kaller det - som IKKE inneholder et rent OS men er en graut av forsjellige programmer og drivere and what have you not - som leverandøren synes du bør ha - men det synes ikke jeg. Forøvrig er det hårreisende at leverandøren ikke sender med en cd med OS men det er en annen diskuskjon. Får vel ta en telefon til microsoft norge da.

Lenke til kommentar

Pre innstallert OS er OEM versjoner, det kan hende at det klusser med lisenkoden om du bruker ein av dei andre versjonane: Fullversjon eller oppgradering.

 

Havan litt i det same problemet der eg ikkje hadde tilgang til ein OEM cd og kunde hadde OEM lisens. Oppgraderigspakken gjekk ikkje ann å bruke, dette blei også bekrefta frå M.S.

Kvar av pakkane skal ha forskjellige oppbygninger av lisenskoden (sansynligvis ikkje mykje men nok til at innstallasjoen nekter).

 

Det kan hande at fullversjon og oem er litt meir villige til å bli brukt om kvarandre men OEM lisens og oppgraderingspakker går ikkje i lag.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Vel, har snakka med micosoft og det ble behjelpelige etter noe nøling, sender meg en cd med XP for 213 kroner - kisen på supporten tenkte seg litt om og fant ut at han hadde sympati med kunder av fujitsu siemens som satt og rugde på en cd med os + masse godsaker som FS har koket sammen. Saken er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...