Gå til innhold

CPU guide (Jobber og Jobber)

pcgutten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 3. gang jeg lager cpu guide:) Jeg håper selfølgelig denne blir litt bedre! :yes: Men det avgjør da dere :thumbup:

Jeg begynner men prosessoren Intel Pentium 4: Pentium 4 kalles nok P4, Grei cpu litt mer fakta : P4 kan brukes til mye spilling, videoredigering, kontor. Skal man klokke er denne prosessoren vel så grei!;) Prosessoren gir også lite varme ut fra seg så den trenger ikke all verdens kjøling..:) Ytelse: :thumbs: Kostnad: :thumbdown:

Går nå over til AMD : AMD kan man få mangen cpuer av disse fek.s: AMD Duron, AMD XP AMD Athlon 64. Prosessoren egner seg til spill. Noen AMD prosessorer klokker bra noen ikke, noen er også låste. For og låse de opp trenges det nok litt erfaring! Skulle jeg hatt en kontor maskin ville jeg ikke kjøpt en amd. Visst man kjøper en amd 64fx og slikt bør man spørr på forumet om rammen vil passe og slikt de her bruker litt andreledes oppsett. Prosessoren utgir en del mer varme en Intel P4 så man må ha bedre kjøler. Eller kan man ha noen kabinettvifter. :) Ytelse

:thumbup: Kostnad :thumbup:

Går nå over til Intel Celeron : Intel Celeron ikke den beste selgeren! Jeg tror visst jeg husker riktig har denne 256cache P4 512cache. Men prosessoren er billig, utgir lite varme så betyr man ikke trenger stor kjøler da bråker pcen mindre, derfor egner denne prosessoren seg til kontorbruk. Prosessor ytelse :thumbdown: Kostnad: :thumbup:

Jeg vet det finnes Intel xeon og slikt men jeg kan desverre ikke noe om de prosessorene:( Men her er de vanligste.

mvh: Ørjan T.Eie (Pcgutten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Celeron har vel 128 Kb Cache?

ser også at det henger igjen noen fordommer mot AMD her:

-Er ikke bare AMD som er låst, Intel er vel mer "beryktet" for sånt

-Å låse opp en CPU krever ikke erfaring, bare en stø hånd og en guide.

- amd gir ikke "en del" mer varme enn en p4, med mindre du tenker på eldre CPU'er

Du kunne gjerne tatt med VIA, hvis du er ute etter en utfordring. :thumbup:

Endret av Lautsprecher
Skrevet (endret)

1. Det er Celeron D som har 256kb cache.

2. denne er en forbedring i forhold til den forrige, men det du trenger er mer info om flere cpu'er FØR du lager en guide.

Dessuten bør du skrive litt mer enn det du har skrevet om f.eks AMD.

Disse prosessorene er låste, ja, men låst på hvilken måte? De er multiplierlåst.

Og hvorfor har du ikke tatt med at Intel også er mp låst?

Det er slik info du bør ha med.

Dessuten, ha litt mer oversikt ,lag egne underpunkter for hver prosessortype fra de forskjellige produsentene, noe sånt:

AMD

Athlon XP:

Duron:

Athlon 64

Intel

Xeon:

P4:

Celeron:

Det er så mye som kan skrives for hver prosessortype.

Du skjønner hva jeg mener ;)

Endret av SupremeX
Skrevet

Skulle jeg hatt en kontor maskin ville jeg ikke kjøpt en amd. Visst man kjøper en amd 64fx og slikt bør man spørr på forumet om rammen vil passe og slikt de her bruker litt andreledes oppsett. Prosessoren utgir en del mer varme en Intel P4 så man må ha bedre kjøler.

AMD er i disse dager kaldere enn Intel P4, og AMD egner seg svært bra til kontormaskin. Da i form av Duron. :)

Ser ut som du blir nødt til å lage en versjon IV også. Ikke alltid alle gode ting er 3, desverre.

Du burde lese litt mer om de forskjellige cpu´ene før du går videre, og et sted å begynne er produsentenes hjemmeside. Whitepapers gir deg veldig mye grei info.

Du gir deg ikke, og kommer nok til å bli en knallgod overklokker om du fortsetter med samme pågangsmot :)

Skrevet

Du må ta med minst 10 ganger så mye informasjon om du skal lage en god CPU guide!

AMD sine prosessorer dugger veldig fint til kontor-bruk, da disse er veldig raske på dette området.

Skrevet (endret)

Du er 11, tenk deg om før du poster. Er dette godt nok/ bra nok?

Synes det er bra for deg som er 11 men det er ikke godt nok forklart.

Mye av det du sier er ikke rett, altså alt kan ikke baseres på en ting som det høres ut som.

Du har ikke slått opp på viktige ting, du er usikker på ting, mye synsing.

Beklager men dette er ikke godt nok. Du bør få mer erfaring med det og være sikker på det du skriver. :nei:

edit: leif

Endret av Chris88
Skrevet (endret)

Så er det på an igjen, du du du du du, så er det på an igjen.

Har litt Jan Eggum følelse om dette.

Veldigkort så er det ikke detaljert nok.

Tror det er en lur idee å sende "guiden" til en litt mer erfaren kar før du poster den.

Men for all del så er den bedre enn den siste.

Edit: Glemte en du

Endret av Macfan
Skrevet (endret)

20 linjer og 10 smilys,hint hint!!!

Vist du skal lage en guide som fremstår som brukervennelig og seriøs,bør du kutte ut 10 av 10 smilys :ermm:

Når du lager guiden sett gjerne opp tabeller ,med produksjons rekkefølge,eller ytelses rekkefølge.Kansje få noen til å kontrolere det du har laget først ja.

Legg gjerne ved linker,som viser bilder og annen info.

Men en ting skal du ha,tatt alderen i betraktning,så skorter det ikke på pågangsmot.

Endret av guttorm
Skrevet
Celeron har vel 128 Kb Cache?

ser også at det henger igjen noen fordommer mot AMD her:

-Er ikke bare AMD som er låst, Intel er vel mer "beryktet" for sånt

-Å låse opp en CPU krever ikke erfaring, bare en stø hånd og en guide.

- amd gir ikke "en del" mer varme enn en p4, med mindre du tenker på eldre CPU'er

Du kunne gjerne tatt med VIA, hvis du er ute etter en utfordring. :thumbup:

Ja, det er P4 Willamette som har 256

Skrevet

Du er hvertfall full av pågangsmot, det skal du ha! ;)

Du er nok litt nok litt for ung og uærfaren til å skrive en opplysende, informativ og "korrekt" guide om prosessorer. Som andre har påpekt krever det mye mer detaljer og utfyllende drøftinger. Men for all del, du skriver bra til å være så ung!

Jeg håper forresten at våre snille forumbrukere ikke kommer med usakligeter og uvettige uttalelser slik vi har sett tidligere.

Skrevet (endret)

Om han bare er elleve år synes jeg det er bra gjort jeg! Og jeg vil også oppfordre ham til å jobbe mer med temaet, og gjerne lage guide nummer 4,5 osv. det er jo slik man lærer. I forhold til alderen din synes jeg guiden var veldig bra! Lær av den konstruktive kritikken du får her, og fortsett det gode arbeidet :).

Endret av alkazelters
Skrevet

ja, det er bra gjort til å være laget av en 11 år gammel gutt.

nei, det er ikke bra nok til å brukes som en cpu-guide.

Dette er 3. forsøket på hvor lenge? 2 uker?

Du burde kanskje vente et år eller 2 og putte på mer erfaring før du gir deg i kast med det 4. forsøket.

Jeg mener ikke at det er noe galt i at du har postet dette, men du kan desverre bare ikke nok til å lage en guide folk kan bruke til noe fornuftig.

Skrevet

Heh, det du sa om varmen på p4 er ivertfall helt feil.

Min cpu med volten skrudd opp 20%, og klokka fra 2.4 til 3.2, utvikler 120W load ifølge ocshoot sin watt kalkulator. Og når jeg ser all kjølingen den trenger, tror jeg faktisk det stemmer :roll:

Skrevet (endret)

Hvis du leser denne guiden får du kanskje en idé om hvordan er guide bør se ut.

Prøv å google'e litt (finne fram temp., tester, data, harde fakt ol.) og i tillegg også søke litt rundt om på forumet.

Sikkert bra for 11-åring å være, men vil du få den "sticky" bør den være bra, også for de mer erfarne brukerene.

Edit: Master of Leifs

Endret av endrebjorsvik89
Skrevet

1: Noen skrive feil

2: Mer info om hver CPU

3: Flere CPU-typer

4: Bedre konklusjoner

5: Fortsett å prøv men ikke legg ut en ny hver uke. Les deg til kunnskap.

Skrevet

Klarer ikke å la være......... :devil:

Pass på dine egne skrivefeil.

5: Fortsett å prøv men ikke legg ut en ny hver uke.
Det heter: Fortsett å prøve, men ikke legg ut en ny hver uke.

Det var noe med å håndere steiner i glasshus....... ;)

Skrevet
Klarer ikke å la være......... :devil:

Pass på dine egne skrivefeil.

5: Fortsett å prøv men ikke legg ut en ny hver uke.
Det heter: Fortsett å prøve, men ikke legg ut en ny hver uke.

Det var noe med å håndere steiner i glasshus....... ;)

Shit, du kom meg i forkjøpet :p

Gjest Slettet-10579
Skrevet

For mange smileys til at jeg gidder å lese guiden.

Skrevet
For mange smileys til at jeg gidder å lese guiden.

sant det, det er 10 Smileys og 23 linjer. Denn skall jå see litttt serjjøs udt.

P.S hva ær det medd allle de somm elssker og rettte paa dett andrre skrivver?? Dettte harf jå ingent tingg medd Harwar og gøjre.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...