Gå til innhold

Tidenes spill til Commodore 64


Anbefalte innlegg

OK, folkens! Nå er det på tide at de litt "rustne" av oss ytrer oss litt om spill. Det var i grunnen mye gøyere før! (Får si som Leif Juster: Folk lo så mye lettere før i tida....) Enda så slakk maskinvare vi hadde - 64kilobyte RAM og CPU på én MHz - du verden hva de fikk presset ut av den lille rotta...

(Kanskje dagens utviklere skulle lære seg å programmere i maskinkode?!? :p )

 

 

Det finnes mange storheter fra C64-æraen, så jeg skal ikke begynne å ramse det opp her. Det skal dere gjøre. Men: HUSK BEGRUNNELSE for at du synes det var det beste spillet...

 

Så til min favoritt:Jeg husker ennå den dagen jeg med skjelvende hender pakket opp "F-19 - Stealth Fighter" fra MicroProse. Vektorgrafikk - mulighet for å se til sidene - dag/natt - oppdrag. Laserstyrte bomber. Du kunne tilogmed navigere etter stjernene!!! (dersom radaren falt ut). Jeg og kompisen satt og loada i timesvis, mellom oppdragene, og vi måtte bare fly "ett tokt til"... (Brukermanualen til dette spillet setter forøvrig alt annet i skyggen. MicroProse - hvordan kunne dere bli lagt ned - HULK! :cry: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bobble Bobble :w00t:  Sjef  :p

:dribble:

Husker jeg spillte gjennom alle 99 brettene X antall ganger.. Fantastisk spill var det! Hvorfor?!!? Kem veit!! Men hersket gjorde det;)

 

Men min personlige favirott på C64 var nok Last Ninja. Første jeg fyrte opp på den "vakre" kasettspiller`n etter at julekvelden var over og Maskina på plass forran TV`n. Følelsen av å sitte i sin egen stue å spille dette fatastiske spillet var bare helt utrolig!! en ting var jo at det var dritkult i seg selv. (Lets face it: Hoppe rundt som ninja i sort og hack`n`slashe badguys gerjet;)) Men det var jo masser av våpen og items og brettene var jo store.. Ahh..... :love:

Men greide faktisk aldri å runne det tror jeg :hmm: Næi!! Hadde nok huska det!!

 

Utover det så MÅ jeg jo nevne "vårt" svar på Super Mario: Great Giana Sisters! Og det var vell derfor det var så kult.. Det var Super Mario til C64 :thumbup:

 

Masser av mer også, men må jo la fler komme med litt inspill her! Hiver eventuellt på fler poster senere :p

 

PS: Noen som kjenner til en relativt OK c64 emulator? De få jeg har testet har ikke vært stort å skryte av..

 

EDIT: Glem det. Lastet ned ccs64 nå, og det fungerer flott.

Endret av Corduroy
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Har så mange gode minner fra C64 :)

 

Last Ninja 1&2:

Fantastisk grafikk og musikk. Stemningsfylt til tusen. Når man begynte å spille var det umulig å stoppe før man runda det. (Tror vi satt 20 timer i strekk med 2'ern :p) System3 kunne sine saker :)

 

Pool of Radiance:

Dødsbra rpg som kom på 4stk dobbelsidige 5 1/4" disker. Det er mest sannsynligvis det spillet jeg har brukt mest tid på noensinne. Spillet var gigantisk, med en kjempestory :)

 

Project: Stealth Fighter

Alt som trådstarter sa. Et supert spill, med medaljer, forfremmelser og heile sulamitten. Spillet kom faktisk ut før Stealthen blei offisiell, så de som laga det måtte til avhør i Pentagon for å forklare hvor de hadde fått så nøyaktig info fra :)

 

Gunship

Suveren heli-sim av samme folka som laga Project: Stealth Fighter. Hårresisende realistisk :p Utolig hva de klarte å tyne ut av en c64. Var bare utolig gøy å snike seg rundt fjelltopper å sende avgårde at par hellfire raketter på russiske tanks :)

 

Oi, det er sent. Får sove litt på det å fortsette på lista imorra :)

Lenke til kommentar
Men min personlige favirott på C64 var nok Last Ninja. Første jeg fyrte opp på den "vakre" kasettspiller`n etter at julekvelden var over og Maskina på plass forran TV`n. Følelsen av å sitte i sin egen stue å spille dette fatastiske spillet var bare helt utrolig!! en ting var jo at det var dritkult i seg selv. (Lets face it: Hoppe rundt som ninja i sort og hack`n`slashe badguys gerjet;)) Men det var jo masser av våpen og items og brettene var jo store.. Ahh..... :love:

Men greide faktisk aldri å runne det tror jeg :hmm: Næi!! Hadde nok huska det!!

Hehe, ja det var en slager. Husker det sinnsykt nervepirrende øyeblikket man skulle ned i kloakken (eller hva det var for noe) der med alle skjelettene.

 

Da måtte man bytte/snu kasetten og den måtte stå på NØYAKTIG tellerskritt ellers konka hele dritten :p

Lenke til kommentar

Husker noen James Bond spill

mitt første deluxe strip poker :p

IK+ karate spillet

Green Berets

Thing on a spring

Testdrive spillene

Formula 1 var konge

Cabal

 

Hmm har tydeligvis glemt enormt mange...må vel finne fram emulatoren og feie alt over til Xbox, bedre å spille med gamepads :yes:

Lenke til kommentar

Helt enig med deg hilram, Microprose burde fått leve lenger. Savner spillene, og ikke minst manualene jeg også. Hvis jeg skal nevne et spill fra Commodore 64 tiden, så må det bli "Bluemax". Det er et spill som har satt sine spor. Synes det var spennende med fly den gangen også. :)

Lenke til kommentar

Rick Dangerous. Jeg er generelt glad i platform spill, men det er ikke noe spill som klarer å måle seg med rick dangerous. Kanskje fordi det var et av de første platformspillene jeg prøve, eller alle timene jeg satt sammen med min far og spilte dette, men det er uansett det heftigste spillet som er lagd i mine øyne.

 

Ellers er jeg også glad i International Karate. Dette også fordi det var det første spillet i sin sjanger jeg har spilt.

 

Det skal jo også sies at man kan forelske seg i musikken alene fra disse (og liknende spill).

Lenke til kommentar

Huff.....hvor skal jeg begynne.... :)

 

Mine favoritter var :

Rambo. Første skytespillet mitt som jeg og en kompis spilte som galne. var noe eget med å kun ha mulighet til å skyte i 8 retninger :laugh:

 

1942. Dette spillet er jo noe av det beste arkadespill som er funnet opp i denne sjangeren (fly). Utrolig morsomt, lang varighet/spillbarhet.

 

Ace Of Aces: Å fly bombetokt over fienden var skikkelig gøy med dette spillet, selv om det kunne ta litt tid å komme frem.

 

Arkanoid: Sier seg selv. En simplerer form for dxball.

 

Asteroids: Morsomt den dag i dag. Ikke spør meg hvorfor. Kanskje jeg bare er den typen som liker å blåse kometer i lufta ;)

 

Attack into Russia: Vanlig arcade spill som jeg hadde det mye moro med.

 

Avenger Commodore: Klassikeren over alle ( i min mening). Er et slikt spill man kan spille i evighet uten å egentlig vite hvorfor. Moro var det ihvertfall! :)

 

Blue Max: Det første spillet jeg prøvde på C64, eller skal jeg si data. Etter 4 timer sammenhengende så var jeg "solgt"....data for alle penga siden den kvelden!

 

Bomb Jack: ganske artig og helt uforglemmelig.

 

Nei. Får gi meg før jeg får en ukes ferie her ;) Men når jeg kikker igjennom spill fra den perioden så husker jeg alle så godt at det føles som det var i går.......noe jeg skulle ønske det var.

Lenke til kommentar
Rick Dangerous. Jeg er generelt glad i platform spill, men det er ikke noe spill som klarer å måle seg med rick dangerous. Kanskje fordi det var et av de første platformspillene jeg prøve, eller alle timene jeg satt sammen med min far og spilte dette, men det er uansett det heftigste spillet som er lagd i mine øyne.

 

Ellers er jeg også glad i International Karate. Dette også fordi det var det første spillet i sin sjanger jeg har spilt.

 

Det skal jo også sies at man kan forelske seg i musikken alene fra disse (og liknende spill).

Kom Rick Dangerous til c64? Mener å huske jeg hadde det på Amiga en gang i tida (kan jo hende det kom ut på begge plattformene :p)

 

Target Renegade var også rimelig kult husker jeg. Skikkelig heftig beat them up med grafikk som var state of the art :p

Lenke til kommentar

Det må jo bli:

Jumpman Junior

IK+

Ghost`n Goblins

Grand Prix

Arkanoid

Green Beret

Også no ninja greier ja. :)

 

Så husker jeg et morsomt spill som du var på baren og skulle sende øl nedover rekka også ta imot og no greier, husker ikke hva det het. Men glans dagene var etter jeg fikk diskett-stasjonen til C64, da var det jul og nyttårsaften på en gang, det gikk jo så SINNSYKT mye fortere enn kasettene :)

Lenke til kommentar
- du verden hva de fikk presset ut av den lille rotta...

(Kanskje dagens utviklere skulle lære seg å programmere i maskinkode?!? :p )

Åja, du kan ju alltid spela Kkrieger, som är under utveckling. 134kB FPS med full DX9-grafik och stereoljud!

Vissa programmerare kan fortfarande...

 

Bästa spel till C64:

* Stunt car racer.

* Ett racingspel där man själv kunde bygga banor á la Track Mania och sätta gravitation med mera. (Kommer inte ihåg namnet.)

* En flygstridssimulator (med F-14 eller F-15) där man kunde spela två tillsammans som pilot och skytt. (Kommer inte ihåg namnet.)

 

/Olle

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd så mange spill enda siden jeg fikk min første commodore i vinter :p

 

men jeg synes action biker er et suverent tøft spill! :)

ellers har jeg et indiana jones spill, men det virker som om kassetten er ødelagt :(

 

men hvis jeg får laget en kabel fra diskettstasjonen til commodoren har jeg vel mer å se fram til der, men er usikker på hva siden de fleste diskettene er umerket :p

Lenke til kommentar

HVEM kan glemme Summer, Winter og California Games.... :love:

 

For ikke å snakke om BlueMax. My GOD!

Jeg husker hakesleppet første gang jeg så Ace of Aces... Fikk det aldri til, dog.

 

Noen som husker Karateka?

 

Så bra spill vi hadde på den tiden. Hvorfor må alt på død og liv være 3D?

Lenke til kommentar
Helt enig med deg hilram, Microprose burde fått leve lenger. Savner spillene, og ikke minst manualene jeg også. Hvis jeg skal nevne et spill fra Commodore 64 tiden, så må det bli "Bluemax". Det er et spill som har satt sine spor. Synes det var spennende med fly den gangen også. :)

:w00t: BLUEMAX! :w00t:

 

Det var en virkelig høydare ja. Kom ganske langt også. Det var et eller anet sært man skulle bombe når man kom langt. Husker ikke hva...Noen som husker?

 

Ja det var virkelig et bra spill på den tiden.

 

MazeKing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...