Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ulvene er ikke problemet. VI er problemet...

Støtter det 100%... Saken er at enten vi er "mennesker", i form av terrorister, vanlige skattebetalere, bønder eller WTF, er det faktisk vi og ikke "Gud", uansett religion, som har "All makt"...

 

Dette betyr imidlertid også ansvar... Det koster oss "gudommelige" et knips å utrydde ulv både i Norge og andre steder for godt, men er det virkelig det vi ønsker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke sauebøndene bare skyte de ulvene som blir for nærgående på hus, barn, sauer eller whatever? Enten så klarer ulvebestanden seg, og bøndene skyter bare de som en en trussel mot dem. Ellers så dør ulven ut i Norge.

 

Ulven har uansett ingen "nytteverdi" eller noe slikt, men menneske skal heller ikke ha makt til å avlive alt som ikke har det. Dette med mindre ulven er en trussel mot oss, eller den blir for nærgående. Så får vi bare se hvordan det går, det er i hvertfall idiotisk å bruke penger på noe slikt!

Lenke til kommentar
Kan ikke sauebøndene bare skyte de ulvene som blir for nærgående på hus, barn, sauer eller whatever? Enten så klarer ulvebestanden seg, og bøndene skyter bare de som en en trussel mot dem. Ellers så dør ulven ut i Norge.

 

Ulven har uansett ingen "nytteverdi" eller noe slikt, men menneske skal heller ikke ha makt til å avlive alt som ikke har det. Dette med mindre ulven er en trussel mot oss, eller den blir for nærgående. Så får vi bare se hvordan det går, det er i hvertfall idiotisk å bruke penger på noe slikt!

skjønner du ikke?

av en eller annen grunn hater folk ulven så veldig?

hvorfor er jo et godt spørsmål. den skader jo ikke veldig.

men se opp gjennom historie, folk har aldri likt ulven.

 

hvis vi hadde åpnet for at folk kan skyte de som du sier, hadde folk gjort det og, med glede. da hadde det fort blitt slutt på ulven her.

Lenke til kommentar

Uten å gidde å lese igjennom denne tråden så sier jeg min mening: Bonden får dekket utgiftene til en dau sau!!! Ulven har blitt mett, ferdig med dett!

 

 

PS: At ulven tar sauen er urelevant siden bonden ikke har noe økonomisk tap, har bonden et personlig/kjært forhold til sauen: tror ikke det siden den skal produsere ull og kjøtt! Å skyte ulv er talentløst, og må ikke blandes med nytteverdi eller jakt!

Lenke til kommentar

De derre forbanna bønder som skyter ulver skulle ha fått på ræven altså. Var det ikke jerven som tok mest sau av alle rovdyr? Mener å ha lest at jerv lå på første så bjørn og ulv som sist.

 

Fan eg blir forbanna på de møkka mennesken som forventer at ulv ikke tar en sau eller to når de slipper de sauene i skogen.

Lenke til kommentar

Bøndene skyte da bjørnane og jervane o da snowdog :D

 

Ser ikkje heilt vitsen med bønder i norge. De er jo bare en eneste stor utgiftspost. Med xxxx antall millioner i statsøtte hvert år fordi det ikke er lønnsomt å være bonde. Kjøtt osv kan me jo få fra utlandet. Faktisk så komme vel gankse mye derfra allerede vil eg tippa.

Lenke til kommentar

Altså, hva er det med bøndene? Jeg mener, de slipper dyra sine ut på gratis beite i naturen (som de ikke eier, eller har betalt for) der faunaen har levd lengre enn de par sauene som blir jaget ut der. Så når et par av dyra til en bonde blir drept av ulven som har vært der lenger enn sauen så skal de utrydde et dyr som følger instinkter og behovet for mat? Det blir for dumt at de skal klage på det. De programmet forrige torsdag gjorde meg mektig irritert. Se på den tullingene som spiller på redsel for et skadet eller drept barn.

Lenke til kommentar
Altså, hva er det med bøndene? Jeg mener, de slipper dyra sine ut på gratis beite i naturen (som de ikke eier, eller har betalt for) der faunaen har levd lengre enn de par sauene som blir jaget ut der. Så når et par av dyra til en bonde blir drept av ulven som har vært der lenger enn sauen så skal de utrydde et dyr som følger instinkter og behovet for mat? Det blir for dumt at de skal klage på det. De programmet forrige torsdag gjorde meg mektig irritert. Se på den tullingene som spiller på redsel for et skadet eller drept barn.

Du har helt rett. Typisk punktbelysning; de spiller på primærinstinktene for å folk til å tro at ulven er farlig. Sånn sett kunne man tro at de vet hva de driver med. Dog; etter å ha sett dokumentaren, ble jeg relativt godt overbevist om at disse folkene ikke var blant de smarteste. :hmm:

 

Det var en annen jakt, det var snakk om det. Nei, forresten - det var fiske.

...sa mannen som ble snikfilmet og uttalte: "Nå smeller det snart!" Fisker han med gevær? :laugh:

Lenke til kommentar

La oss utrydde:

 

Brennmaneten. Den brenner og ødelegger sommer badinga

 

Myggen. Den stikker og gir oss kløe, og den ødeleger fisketurer.

 

Huggormen. Den sprer redsel, og jeg hater gift dyr.

 

Elgen. Om en kommer mellom den og ungen med en feil, da er en ille ute.

 

Bjørnen. De er for nærtgående enkelte ganger, og de kan være skummle.

 

Grevlingen. De gjemmer seg de merkligste setder rundt huset, og de biter hart.

 

Katter. De skiter overalt, og vekker en om natta.

 

Måker. De skiker no værre, og de stjeler pølser på grill turer på stranda.

 

Krabber. Jeg hater dem, er vel klørna som er skyld i det.

 

Ulven. Som sakt, den kan være farlig, og folk er redd den.

Lenke til kommentar

Å la sauene få gå fritt oppe i fjellet en hel sommer og tro at de finner alle til høsten, er det samme som om jeg legger ifra meg en bærbar pc på Oslo S på våren og forventer at den er der om høsten. Når skal bøndene forstå at naturen er vill og når ulven tar en sau så springer sauene kun 30 meter bortover og snur seg for å se hvordan det gikk med den andre sauen. Sauene i Norge har mistet fryktinstinket sitt total. Bare se på Italia. Der har de mange flere ulver enn i Norge, men der klarer de seg kjempebra. De ser faktisk etter sauene sine hver uke. Se nede i Afrika der de har løver og andre store rovdyr ved siden av seg, de har lært seg å leve med de. Selvfølgelig har ulven en stor nytteverdig. Fjerner du en del av naturen så vil en annen del av naturen blomstre opp. Det er faktisk ikke alltid positivt. Tenk på hvor mange skadedyr som ulven tar. Uten ulven så hadde all slags skadedyr kommet å ødelagt for mange kroner. Det er det samme som skjedde i Stillehavet engang. Der de holdt på å utrydde haiene der. Det ble en stor oppblomstring av brennmagneter som ødela mye av utstyret til de lokale fiskerene. Haiene spiste nemlig mye av disse brennmagnetene. Det er for enkelt å bare drepe noe du har problemer med. Det er noen ganger at det er du som må forandre deg, ikke rovdyret.

Lenke til kommentar

Dette blir off-topic men men:

Jeg synes Ulf er tøffe dyr. Og bøndene blåser det ufattlig opp.

Selv kunne jeg tenkt men Ulv-valp og dressert den og temmet den. Måtte jo bare vært helt rått :D

Noen som husker det gamle spillet der man var en Ulv og skulle lage en Ulve stamme og bli Alpha ulv og slikt ? :D

Lenke til kommentar

Hmmm.... Mange gode synspunkter her for meg som er FOR ulv, og ikke redd den heller :-) Gleder meg over muligheten til å kunne se den i Nordmarka hvor jeg ofte sitter og koser meg med en fiskestang... :-)

 

Et argument som slo meg var moren som var bekymret over at ulv var observert i nærheten av barnehagen hvor ungene var.... Burde man ikke være mer bekymret om en bil ble observert i nærheten, rent statistisk sett?

 

Elller hva med ulver rundt busslommen? Selv busser har flere liv på samvittigheten enn ulver, så la oss starte med begynnelsen... :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Kan ikke sauebøndene bare skyte de ulvene som blir for nærgående på hus, barn, sauer eller whatever? Enten så klarer ulvebestanden seg, og bøndene skyter bare de som en en trussel mot dem. Ellers så dør ulven ut i Norge.

 

Ulven har uansett ingen "nytteverdi" eller noe slikt, men menneske skal heller ikke ha makt til å avlive alt som ikke har det. Dette med mindre ulven er en trussel mot oss, eller den blir for nærgående. Så får vi bare se hvordan det går, det er i hvertfall idiotisk å bruke penger på noe slikt!

Hmmm.... Lurer litt på hvordan dette skulle kunne utvikle seg i forhold til f.eks. trafikkulykker som er et mye større problem enn ulver....

 

Skal vi kunne skyte de som forårskaer disse også?

 

Eller eventuelt utrydde hunder som har langt flere liv på samvittigheten??

 

Lurer også litt på hva du mener med "nytteverdi", og for hvem.... ?? Kjenner mange "unyttige" mennesker, burde vi kvitte oss med dem også? ;-)

 

Ellers ville utrydding av ulver og andre dyr kunne skje helt uten kostnader, da det det finnes en haug med mennesker som gjerne dreper bare for drapets skyld, enten det går på å sløye sauer for penger eller skyte ulv/bjørn eller hva det måtte være for moro skyld....

 

Det vi eventuelt må betale for er en måte å forhindre det på.... Om vi vil :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Av forskjellige grunner har ulven fått et dårlig rykte på seg. Slik som haiene. Forskere sier at det er større sannsynlighet at du dør i bilen på vei til stranda enn at du blir bitt av en hai. Og med tanke på at ulven ikke har drept noen mennesker her i norge på over 150 år, så vil jeg si at sannsynligheten for at ungen blir kjørt ned av bussen er større enn at ulven angriper. Såfremt til at ulven ikke blir provosert eller plaget på noen måte så vil den ikke angripe vanlige mennesker. Den har jo nok av gratismat oppe i fjellene som bøndene setter ut (les: sau). Det er jo større sannsynlighet for at katta til ungen angriper enn at ulven angriper. Hvis vi setter opp en liste over hva som mest sannynligvis kommer til å drepe deg, så tror jeg at ulven kommer veldig langt ned og banale situasjoner som å skli på badegulvet er høyere. Irrasjonell frykt kaller jeg det. Vær heller redd for at ungen blir skadet av å sitte på ei huske.

 

edit: leifer

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...