Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor sauene går alene, og ikke har noen gjetere. Tror man at teite sauer som lever i "fangenskap" greier å passe på seg selv? Bøndene for skylde på seg selv. Men jeg synes at politikkere bør fokusere på massive informasjonskampanjer som forteller at ulver er helt ufarlige, og hjelpe bøndene med å skaffe seg store hjerer.

Hvem skal betale for gjetere ? tviler på at mange bønder har råd til å ha en gjeter :thumbdown:

 

Kanskje det er en idè å sette opp høyere inngjeringer rundt sauene ?

Det betyr gjerder i skog og mark, nei takk. Dagens løsning fungerer. Sauen går fritt og en og annen blir spist av ulv og bonden får kjempe erstatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem skal betale for gjetere ? tviler på at mange bønder har råd til å ha en gjeter  :thumbdown:

Staten. Statslønnede gjetere hadde vært en god idé, og alt som skal til for å få nok penger er å sparke noen byråkrater.

Jada, byråkratene sitter bare å slarver, drikker kaffe og surfer på VG i arbeidstida. Bare å si opp i stor stil! Forresten så har man råd uansett, men jeg ser ærligtalt ikke behovet.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

altså.. det er under 1% av sauene som forsvinner hvert år som blir tatt av ulv.. stort problem?

 

jeg skjønner ikke hvorfor folk hater ulven så veldig. man burde jo være reddere for bjørnen som har drept hvor mange? :roll:

 

men jeg skjønner jo at folk ikke liker at den lusker rundt der de bor. men beviser ikke det at de er enda mindre farlig?

 

en annen grunn til at de ikke liker de har kanskje med at ulven plutselig kom tilbake på 80-tallet.

Lenke til kommentar

Jeg kom også på 80-talet, med det er ikke mer en et par/tre folk i hele norge som er redd for meg... :p

 

Hm.. statslønnede gjetere? Hvorfor ikke? :hmm:

 

Egentlig er vel ulv/sau debatten noe for politikere, ikke jegere, å gjøre noe med. Det er vel de som skal representere den norske befolkning og deres eiendeler (Sau) i en interessekonflikt med andre "entiteter/nasjoner/livsformer/ettellerannet/[insertyourownwordhere]"? (Naturen (Ulv))

 

www.ulv.no o www.sau.no - rein fakta... hehe!

Endret av DOD
Lenke til kommentar
Uten rovdyr havner naturen i en stor ubalanse. Dette fører til alt for mange planteetere, som igjen fører til at mange dyr dør p.g.a. liten tilgang på mat. Bønder tenker også lite på våres fremtidlige generasjoner når de er for å skape ubalanse i naturen.

 

Tja, det er vel ikkje så mykje naturleg balanse å snakke om lenger. Mennesket har stort sett kontrollen med alle dyr større enn rotter gjennom jakt og utbygging. Trur nok og at dei fleste bønder er opptekne av og har eit meir realistisk forhold til naturbalanse enn mange urbane romantikarar. Industri, bil og flytrafikk har nok meir å seie for balansen enn nokre ulvar.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor sauene går alene, og ikke har noen gjetere. Tror man at teite sauer som lever i "fangenskap" greier å passe på seg selv? Bøndene for skylde på seg selv.

På sett og vis enig. Det er enkelte som har fått for seg at det ein menneskerett å bo kvar som helst, og dersom det er ein eller annan fare der som gjer at livet ikkje er 100% uproblematisk så må enten staten gripe inn, eller dei må få gjere slik dei vil (skyte ulven , kjøre over alt med snøscooter etc.)

 

Men jeg synes at politikkere bør fokusere på massive informasjonskampanjer som forteller at ulver er helt ufarlige, og hjelpe bøndene med å skaffe seg store hjerer.

Gjerde er nok ikkje løysinga, da noko av fortrinnet med sau er at den kan rusle rundt i skogen og ete utan å legge beslag på dyrka mark. Og gjerde i skogen er ikkje så mykje å trakte etter. Dessutan krev sauen ganske store skogsareal, så det ville etterkvart bli vanskeleg å gå tur og vedlikehalde alt.

 

Trur det er på tide at folk innser at det er fordelar og ulemper med å bu alle plassar. Eg kjem frå gard og likar meg på landet, men bur for tida i byen. På landet er det frisk luft, roleg og mye plass, men det er langt til nærmaste butikk og kino, og øst for Glomma er det store rovdyr. I byen er det alt for mange bilar, kø, støy og dyrt å bo, men det er eit rikt utvalg av jobbar og kort veg til butikken og kinoen.

Lenke til kommentar
Bønder gjeter ikke lenger sauene sine. Er det ikke litt naivt å forvente at alle sauene skal vende hjem når man ikke ser etter dem? Dersom jeg slang alle eiendelene mine ut i naturen og ventet noen måneder, hadde jeg ikke hatt store forhåpninger om å finne dem igjen.  :nei:

Spørs hva du mener med gjeting. De fleste ser etter dyra sine en gang i blant men ingen sauebønder har råd til å ansette folk å gjete sauene for dem, eller å følge med sauene sine hele tida. Det er ikke akkurat en milliongeskjeft vi snakker om her; de fleste sauebønder er nødt til å ha andre jobber ved siden av.

Lenke til kommentar
Må vi vente på et ulvedrap før vi handler?

Så ikke dette før nå, men:

:laugh:

At det går an, la oss utrydde hundene!

Man kan i det minste begynne med å ta livet ville raser som ikke kan kontrollere seg selv og er en trussel mot sin samtid. :dontgetit:

HIRR.

 

Jaja. La oss da utrydde følgende : Elefanter, tigre, flodhester, løver med mer.

Lenke til kommentar
Man kan i det minste begynne med å ta livet ville raser som ikke kan kontrollere seg selv og er en trussel mot sin samtid. :dontgetit:

Hoho!

 

Dagens innlegg :thumbs:

 

Hvis ikke det var ironi så tror jeg at jeg dør av latter.

 

"La oss beholde sau, ku og svin slik at vi kan få hamburger og pølse, men resten utrydder vi... De er jo så ville og rare. Hører ikke til i vårt verdiskapende og tolerange samfunn. De greier ikke å tilpasse seg markedsøkonomien og må derfor dø."

 

Det er knapt nok ulv i Norge i det hele tatt og de er i beste fall utrydningstruet. Det at noen gjeterhunder tar liv av sauer i Norge, betyr ikke at vi må utrydde ulven vettu :roll:

Lenke til kommentar

Vi har allerede statslønnede gjetere... Kalles bønder... Er forøvrig de samme som stritter tvert i mot import av "dårlige" utenlandske matvarer og tilsynelatende gjennom blant annet "Godt Norsk" kampanjene ønsker å fremstå som ivaretagere av dyrehelse og sunn og god mat, og samtidig forsøker å få oss andre til å tro at de på toppen av alt er "produktive"...???

 

Sannheten er at de ikke har evne til å fø seg selv og derfor blir finansiert over andres skatteseddel, gir fullstendig f... i at den kjære sauen blir sløyet mens den fremdeles er i live, ikke i skogen av ulv må vite, men på deres egne slakterier, og/eller at levende kyllinger blir slept rundt som boksmat, med knekte bein fordi ingen tenkte på, eller hadde råd til, å lage gulv til burene?! (Dette siste er forøvrig fra en rapport laget av EFTA's overvåkningsorgan, og det er ikke første gangen Norge blir kritisert på dette området!)

 

Til sammenligning har f.eks. Sverige innført langt strengere regler for hold av både dyr og fjørfe og har samtidig rom for et biologisk mangfold vi i Norge knapt kan drømme om...

 

Selv i India som nok av mange anses som et U-Land har de plass til ulver???

 

Kanskje ikke så rart at norske "statslønnede gjetere" er litt opptatt, når vi nå har fått vite at de i årevis har løpt rundt i skogen å slått i hjel vår fauna med øks...

 

Og om noen skulle innbille seg at jeg har satt dette på spissen, har de selvsagt rett i det :-)

 

Jeg så forøvrig også programmet på NRK i går, og med all buingen og oppførselen generelt hos publikum... Vel... La oss si det slik at jeg vil i allefall ikke vedde mer enn jeg har råd til å tape på at noen i den forsamlingen noensinne vil vinne en premie i en IQ konkurranse ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...