Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En venn av meg har nettopp anskaffet seg Wireless nettverk pga av datamaskiner rundt om i hele huset.

 

Vi har kommet såpass langt at vi får kontakt fra datamaskinen til "Wireless Router", som jeg har prøvd gjennom å pinge den i "cmd".

 

Problemet er at Online ADSL ikke finner denne, mens når vi kobler over igjen til nettverk med kabel, så fungerer det som bare det.

 

Uten at jeg har de helt store kunnskaper om lokale trådløse nettverk, så vil jeg jo tro at dette er fordi ADSL softwaren prøver å koble gjennom nettverkskortet og ikke den trådløse senderen. Det er nemlig en sender som kobles gjennom USB.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen mulige løsninger på dette? Det er ikke sikkert det jeg har kommet frem til er riktig, så derfor hvis det er noen som har noen andre erfaringer fra dette så vil jeg gjerne høre dette.

 

mvh.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et mulig problem kan være at du har 2 rutere i serie. Du burde anskaffet et trådløst AKSESSPUNKT istedet. Slike rutere har nesten alltid 192.168.1.1 som IP, og det kan jo bli konflikt!

 

Du må sette opp Trådløsen sin WAN med IP i samme subnett som Online ruteren, og så velge et annet subnett til "Trådløs-kortet"

 

Du står da med 2 NAT-bokser etterhverandre, ikke ideellt, men det fungerer, det har jeg selv erfart. :yes:

Lenke til kommentar

Har du satt opp ruteren da? Jeg kjenner ikke så godt til dette men jeg antar at man må sette visse konfigurasjoner både på klient og i ruter? ESSID/SSID, Wep kryptering av eller på osv..

 

Jeg vil anta at du når ruteren via Internett Explorer fra klienten (Skriv inn http://ruterensipadresse i adressefeltet og log in med brukernavn/eventuelt passord som skal stå i brukermanualen.)

 

Men.. det er mange faktorer. Bruker dere oppringt forbindelse via PPPOE så antar jeg at dette må settes opp på ruterens PPPOE port (Internet port) slik at den tar seg av oppringingen og ikke klienten.

 

Men.. dette er absolutt ikke mitt felt. Hadde kanskje vært greit å få vite hva dere har forsøkt til nå slik at det blir lettere for folk å gi tips? :)

Lenke til kommentar

Går utfra at du har et ADSL modem fra tidligere.

 

Koble på router ihht anvisning i brukerveildning.

 

Start adminprogram ihht ip-adressei brukerveiledning - kan være 192.168.0.1, 192.168.1.1, 192.168.2.1 eller noe annet. Dette taster du inn som adresse i internet exploer eller tilsvarende.

 

du får da beskjed om å logge på. skriv inn brukernavn og pw som du finner i brukerveildening.

 

du skal bruke ppeoe, og legg inn brukernavn og pw som du har hos $elenor.

husk at du må ha [email protected] som brukernavn.

 

Kjør veiviseren som er der, så er du på nett om få strakse.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det som ble sagt, altså å gå inn på den ip'en som stod i brukermanualen, og dermed kommet inn i adminprogrammet til routeren. Jeg har satt det opp som PPEOE på en sånn "Wizard" for oppsett, men da jeg trykker på "next" knappen etter dette skjer det ingenting... Det blir bare hvit IE side... Så jeg kommer fremdeles ikke ut på nett...

 

Help?

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det som ble sagt, altså å gå inn på den ip'en som stod i brukermanualen, og dermed kommet inn i adminprogrammet til routeren. Jeg har satt det opp som PPEOE på en sånn "Wizard" for oppsett, men da jeg trykker på "next" knappen etter dette skjer det ingenting... Det blir bare hvit IE side... Så jeg kommer fremdeles ikke ut på nett...

 

Help?

Få tak i en som vet en god del om data og nettverk, og gjerne har erfaring med oppsett av routere, betal ham for å ordne det. Ferdig!

 

Hvis du ikke vil gjøre det; Gi oss mer informasjon om utstyret (og oppsettet)!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...