Gå til innhold

Lei av tollgrensen på 200kr?


Anbefalte innlegg

Jeg er nok en av mange som har irritert meg over tollbegrensen på 200 kr.

Man trenger ikke å reise lenger enn til "söta bror" for å nyte godt av "fri flyt av varer og tjenester" innenfor EU regionen.

 

Hadde bare Norge vært aktivt medlem av EU hadde vi kunnet handle fritt fra medlemslandene. Det vil si at handel fra cd-wow og play.com ikke hadde vært hindret av tollen.

 

PS: Med "aktivt" medlem mener jeg at vi pr dags dato er et "passivt" medlem, i den forstand at de fleste avgjørelsene som blir tatt innenfor EU påvirker oss uten at vi får være med på å bestemme selv.

 

Hadde det ikke vært bedre å vært medlem av EU folkens?

Tollgrensen er utdatert, og det er en seriøs petition på gang, husker ikke URL dog.

Uansett er det ingen grunn til at Norge burde gå inn i EU. En slik union passer best for store industriland som tyskland, osv. Folk som tjener masse penger og whiner over skatt burde sette seg ned og tenke over hva de faktisk har, og slutte å klage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ønsker at alle går inn her og mailer departemanget derifra så står vi samlet... ;)

 

Edit leifer

mail er sendt :D

 

Trenger kanskje ikke akkurat å gå inn i EU, men å heve grensa er et godt forslag.

 

Vi kan alle sammen flytte utenlands i protest :p (Hvis alle går, så må staten til slutt gjøre noe for at folk vil komme tilbake, ellers går de konk)

Lenke til kommentar

Makky: så lenge det er olje utenfor våre kyster har den norske stat penger, enklere blir det ikke. Det er fåtall av privatpersoner og bedrifter som har sjansen til å flytte utenlands uansett, og hvorfor flykte fra det landet som er best å bo i, pga tollgrense? :hmm:

 

PS. Mail er sendt :thumbs: (og vet at du bare skøyet litt Makky ;))

Endret av Basus
Lenke til kommentar

litt off-topic kansje.

Men angående at Norge er det beste landet og bo i er kansje til dels sant, helt til man trenger hjelp.

De som sier noe annet kan aldri ha trengt noe spesielt med hjelp fra sosialkontor eller lignende så de kan neppe vite hva de snakker om.

 

 

On-topic,

jeg som mangen andre er enig i at toll-grensen er lav og den kunne vert en del høyere men og gå inn i eu pga det ser jeg ikke noen vits i.

Selv om mye av reglene i eu påvirker Norge (for eks eu-godkjenning av biler etc) så tror jeg det ville forbli best slik det er nå og heller at Norge forandrer litt på politikken.

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

Eurofighter:

 

Forstår ditt synspunkt, men å gå på sosialkontoret i andre land gir nok ikke mer hjelp enn det man får her til lands. Problemet med sosialkontoret er at det forblir en ond sirkel som nesten ingen kommer ut av og dermed går det til h****** for mange, Norge er nok ikke tilgivende som det burde vært. Folk blir voksen en gang i livet tross alt.

 

Selv blir jeg "straffet" for å ha noen kroniske sykdommer som gjør at jeg må bruke tusenvis av kroner ekstra i måneden, noe som strammer budsjettet en god del, men det hadde nok vært mye verre om jeg skulle betalt undersøkelsene og de andre medisinene jeg hadde gått igjennom. Fikk en liten pekepinn på hvor dyrt mine supermedisiner var ettersom jeg hadde snakket med noen leger, rundt 40.000 kr pr. gang. :scared:

Det er et fåtall som vet hvor dyrt undersøkelser og diverse medisiner er, vi burde være meget glad for at vi har en slik sykehusordning som eksisterer idag og at vi får medisin finansiert fra staten og trenger bare å betale en liten egenandel.

Lenke til kommentar
De store selskapene er dog som regel greie og skriver pakkene som 'gave' og dermed går fri på en eller annen måte samt at de har gratis frakt.

Gave regelen på 1000 kr gjelder bare fra PRIVATPERSON til PRIVATPERSON. Sålenge pakken kommer fra et firma, vil 200 kr grensa gjelde uansett.

Lenke til kommentar

Delvis enig med deg Basus!

 

Men norge er ikke verdens rikeste land. Norge har et av verdens høyeste bnp pr innbygger. Det er stor forskjell på de to tingene der

 

Om Norge går inn i EU, mister vi den lille suvereniteten vi har igjen. Og hva skal vi i en organisasjon som omfavner østblokkland som om de var bestevenner?

 

Se på Sveits, er ikke med i verken EU eller EØS, og har greidd seg kanskje bedre enn de fleste land i Europa.

 

PS: hvem vil bli ledet av en organisasjon med Sivilo Berlusconi i spissen?

 

Å ville bli medlem i EU pga noen tollgrenser, som burde blitt tilpasset dagens verdi, viser liten forståelse på hvordan politikk føres.

Lenke til kommentar
De store selskapene er dog som regel greie og skriver pakkene som 'gave' og dermed går fri på en eller annen måte samt at de har gratis frakt.

Gave regelen på 1000 kr gjelder bare fra PRIVATPERSON til PRIVATPERSON. Sålenge pakken kommer fra et firma, vil 200 kr grensa gjelde uansett.

Ja, men de "hyggelige" firmaene merker pakkene slik at de sendes fra en person, og ikke fra firmaet.

Lenke til kommentar
For mange gamle, redde folk i landet, som ikke stoler på EU. For mange bønder og fiskere som tror at det gamle er best. For mange som bor langt ute i gokk som er redde for alt som er utenfor en mils radius.

 

Så lenge den kommende generasjon vokser opp, og den gamle dør ut, så vil flertallet for EU bare bli større og større. Vi er i praksis med i EU, på den måten at vi må følge alle de reglene de har, men vi får ingen av godene og har heller ingen påvirkningskraft så lenge vi ikke offisielt er medlem.

jeg er helt uenig og for at norge går ut av eøs. vil heller si at det er for mange ubevisste nyliberalister her i landet som vil at makt og kapital skal ligge i få hender uten nasjonal kontroll. Selv tror jeg at folk i primærnæringen er mer engasjert i politikk enn det du kaller den nye generasjonen

 

se forøvrig her for min info:

http://www.corporateeurope.org/hallofshame/

http://modellmakt.org/phpBB2/viewtopic.php?t=283

http://modellmakt.org/phpBB2/viewtopic.php?t=282

Om Norge går inn i EU, mister vi den lille suvereniteten vi har igjen. Og hva skal vi i en organisasjon som omfavner østblokkland som om de var bestevenner?

hva faen skal det bety?
Lenke til kommentar

Suverenitet er selvstyre. Enkelt og greitt at vi bestemmer lover og regler selv, uten å bli overstyrt av noen utenforstående organ, som EU.

Og allerede ved å bli medlem av EØS har vi mistet mye av suvereniteten vår som nasjon.

 

Jeg mener også at EU blir svekket ved å ta inn gamle østblokkland.

 

Enkelt og greitt, er ikke så mye å skrike faen for det vel?

Lenke til kommentar

Heraldo, svarte på deg hva jeg mente. Som du sikkert ser av quoten du har av meg, er dette en spissformulering....

 

Det er bra for østblokk-landene at de blir med i EU, men disse landen kommer til å bli et pengesluk for EU, med tanke på subsidiene de kommer til å få gjennom EU, til de kommer opp på "europeisk" standard.

 

I tillegg har vi vel sporet ganske så mye av toppicen :yes:

Lenke til kommentar

Det syntes å være mange EU-motstandere her som mener at vi ikke skal inn i unionen BARE på grunn av tollregelene.

Selvfølgelig skal vi ikke det!

Det er nok av andre argumenter, men da tar vi denne diskusjonen på et politisk nivå, noe som ikke var hensikten med denne tråden

Jeg finner det likevel nødvendig å minne EU motstanderene om noen få ting

 

1) EU var opprinnelig en toll union, så å foreslå medlemsskap for å slippe tollrestriksjonene er vel ganske nærliggende.

2) Finansdepartementet har gitt signaler om at de ikke vil heve 200 kroners-grensen. Da må vi se etter alternativer.

3) Desto lenger vi holder oss utenfor EU, jo nærmere kommer vi innadvendt politisk strategi. I det lange løp kan dette gå mot et tilnærmet autarki, og vi så jo hvordan dette gikk med Albania (uten videre sammenligning).

4) Selv med EU medlemskap vil staten dra inn milliarder toll i fra land utenom unionen.

5) Denne unionen betyr ikke død for norske selskaper.

Det åpner derimot for handelsmuligheter i utlandet.

De kan nok ikke konkurrere på pris, men da kan de differensiere seg på andre måter. F.eks kvalitet, service, miljø, osv, noe det ser ut til å være et voksende marked for.

 

Jeg er fullt klar over at det finnes gode argumenter mot unionene også, men en sak må sees fra flere sider.

Et av argumentene for unionen er denne handelsfriheten.

Det er ikke ene og alene derfor jeg luftet forslaget om EU medlemskap, men en liten del av den.

Denne debatten var i utgangspunktet om "handelsfrihet for netthandel" og ikke et EU spørsmål generellt.

Jeg håper derfor at vi kan fortsette diskusjonen med tanke på "netthandelen" og ikke bare "EU".

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av mange som har irritert meg over tollbegrensen på 200 kr.

Husk at denne grensen bare er en nedre grense på det vi må betale moms på. Om vi var med i EU, måtte vi betalt moms på alt, og da ville f.eks. en DVD-film vi kan kjøpe for 199 kr nå, kostet ca 247 kroner. Jeg kan ikke helt skjønne at det hadde vært så mye å rope hurra for.

Lenke til kommentar
Husk at denne grensen bare er en nedre grense på det vi må betale moms på. Om vi var med i EU, måtte vi betalt moms på alt, og da ville f.eks. en DVD-film vi kan kjøpe for 199 kr nå, kostet ca 247 kroner. Jeg kan ikke helt skjønne at det hadde vært så mye å rope hurra for.

Er det ikke slik at man bare skal betale moms 1 gang?

Dersom Norge hadde vært medlem av EU, og man bestiller en DVD fra feks. england, betaler man engelsk moms, ikke norsk?

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av mange som har irritert meg over tollbegrensen på 200 kr.

Husk at denne grensen bare er en nedre grense på det vi må betale moms på. Om vi var med i EU, måtte vi betalt moms på alt, og da ville f.eks. en DVD-film vi kan kjøpe for 199 kr nå, kostet ca 247 kroner. Jeg kan ikke helt skjønne at det hadde vært så mye å rope hurra for tvangsgreie?

 

For å ta Sverige som eksempel kan de handle tollfritt fra land som ikke er med i EU så lenge beløpet ikke overstiger 200 kr. Slik som reglene er i Norge pr idag.

Handler de fra land innenfor EU regnes det som innenrikshandel og det er ikke snakk om toll eller moms.

 

Ditt DVD eksempel ville ikke under noen omstendigheter overkredet 199 kr, og handel over 200 kr innenfor EU hadde gått tollfritt.

 

Skjønner du nå at det ER noe å rope hurra for tvangsgreie?

Lenke til kommentar
For mange gamle, redde folk i landet, som ikke stoler på EU. For mange bønder og fiskere som tror at det gamle er best. For mange som bor langt ute i gokk som er redde for alt som er utenfor en mils radius.

 

 

Artig å lese at folk ennå tror det er slik "langt ute i gokk". Bønder er helt klart redde for EU(mister subsidier og utkonkurrert på pris), mens fiskreinæringa har snudd. Ved neste avstemming kommer mange av de største fiskeri og havbrukskommunene til å ha klart flertall for EU pga markedstilgangen.

Når det er sagt er jeg ikke i tvil om hva jeg velger av sysselsetting og tap av kvoter i milliardklassen vs å betale 200kr istedet for 250kr for en dvd\cd.

Jeg lurer på om Afseth er klar over hvor viktig fiskerinæringa er for Norge!!?!!

Lenke til kommentar
Det er som sagt tullete med den grensen på 200,- som ble satt en gang på 80 tallet vel? Gi meg gjerne et årstall, husker ikke det helt men mener det er fra den tiden.

I 1975 ble grensen for hva man kan bestille avgiftsfritt satt til 200 kroner. Denne summen var nok tilstrekkelig på den tiden spesielt med tanke på at det ikke var så mange som benyttet seg av denne muligheten.

1 Kr i 1975 har omtrent samme verdi som 10 Kr i dag, tollgrensen skulle etter kronekursens oppgang og nedgang vært justert til 2000 Kr i dag :roll:

 

Ellers så hadde nok EU medlemskap gjort handel og import lettere, ingen tvil om det. Men hvor er ulempene? Hadde vært fint med fri handel :yes:

Lenke til kommentar

Om man bestemmer seg for å bli medlem bare på grunn av enklere/billigere import av spill og DVD, må vel avgjørelsen kunne sies å være fattet på et litt snevert grunnlag.. :)

 

Når det er sagt, håper jeg, uten å ha tenkt så veldig godt gjennom det, på sett og vis at Norge blir medlem av EU, for det har vært snakk om at vi da vil måtte gi andre (begrenset) tilgang på oljen vår.

Noe jeg ser på som en god ting, ettersom sviktende oljeinntekter forhåpentligvis vil medføre at man får øynene opp for at Norge _virkelig_ trenger andre inntektskilder enn olje og fisk. Styrking av industri og R&D-næringen.

Med industri mener jeg da høyteknologisk automatisert industri, kostnadene i dette landet er, og vil lenge forbli, alt for høye til å drive manuell produksjon lønnsomt i større skala. Mener jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...