Gå til innhold

Lei av tollgrensen på 200kr?


Anbefalte innlegg

Jeg er nok en av mange som har irritert meg over tollbegrensen på 200 kr.

Man trenger ikke å reise lenger enn til "söta bror" for å nyte godt av "fri flyt av varer og tjenester" innenfor EU regionen.

 

Hadde bare Norge vært aktivt medlem av EU hadde vi kunnet handle fritt fra medlemslandene. Det vil si at handel fra cd-wow og play.com ikke hadde vært hindret av tollen.

 

PS: Med "aktivt" medlem mener jeg at vi pr dags dato er et "passivt" medlem, i den forstand at de fleste avgjørelsene som blir tatt innenfor EU påvirker oss uten at vi får være med på å bestemme selv.

 

Hadde det ikke vært bedre å vært medlem av EU folkens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg som en unge til den dagen vi blir med i EU. Samme f*** åssen det egentlig går, så lenge ikke staten kan drukne oss i avgifter som de gjør nå. Skal likvell ikke forundre meg om staten finner noen smutthull i EU lovene som tillater dem å rane oss nordmenn med en eller annen form for luksusskatt eller lignende.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Hadde bare Norge vært aktivt medlem av EU hadde vi kunnet handle fritt fra medlemslandene. Det vil si at handel fra cd-wow og play.com ikke hadde vært hindret av tollen.

Dårlig eksempel siden både Play (Jersey) og CD-Wow (Hong Kong) er utenfor EU.

Vel, begge selskapene er britiske, men play har hovedkontor på øya Jersey, som ikke tilhører EU-området.

Dermed var Play et dårlig eksempel, mens cd-wow (britisk) fortsatt er lempelig som eksempel.

Lenke til kommentar
Gleder meg som en unge til den dagen vi blir med i EU. Samme f*** åssen det egentlig går, så lenge ikke staten kan drukne oss i avgifter som de gjør nå. Skal likvell ikke forundre meg om staten finner noen smutthull i EU lovene som tillater dem å rane oss nordmenn med en eller annen form for luksusskatt eller lignende.

 

-z00l-

Voldsomt til klaging da. Jeg er også lei den grensen, men når det gjelder avgifter så er det klart en del frustrerende avgifter, men det er også mange som gjør at vi fortsatt kan ha gratis sykehusopphold og "billige" legebesøk.

Lenke til kommentar
Hadde bare Norge vært aktivt medlem av EU hadde vi kunnet handle fritt fra medlemslandene. Det vil si at handel fra cd-wow og play.com ikke hadde vært hindret av tollen.

Dårlig eksempel siden både Play (Jersey) og CD-Wow (Hong Kong) er utenfor EU.

Vel, begge selskapene er britiske, men play har hovedkontor på øya Jersey, som ikke tilhører EU-området.

Dermed var Play et dårlig eksempel, mens cd-wow (britisk) fortsatt er lempelig som eksempel.

CD-Wow sender i fra Hong Kong, om de har en kontoradresse i England så er det uvesentlig.

Lenke til kommentar
på tide at norge går ut av eøs

 

ellers; feilpostet

 

offtopic->politikk:

http://forum.hardware.no/index.php?showforum=57

Jeg er sterkt uenig i at dette er i feil kategori.

Hadde den blitt postet i "politikk" kategorien ville den ikke nådd frem til netthandlerene slik som målet er.

Innlegget var ingen politisk ytring.

Det var derimot ment å gjøre netthandlerene oppmerksom på hvordan denne tollgrensen kan fjernes slik at det kan handles fritt (innenfor EU) slik mange her på forumet ønsker.

 

Hvis dette er offtopic->politikk burde også "Sett opp tollgrensene!, Signèr og bidra til å få opp tollgrensen" vært plassert der.

Lenke til kommentar

CD-Wow sender i fra Hong Kong, om de har en kontoradresse i England så er det uvesentlig.

Hmmmm.....det var da merkelig.

På den siste pakken jeg fikk fra cd-wow.fm står det faktisk:

 

Posten Sverige AB

International mail

PP Sweden

PO BOX 4008

SE-202 26 Malmö

Sweden

Lenke til kommentar

Det er som sagt tullete med den grensen på 200,- som ble satt en gang på 80 tallet vel? Gi meg gjerne et årstall, husker ikke det helt men mener det er fra den tiden.

 

De store selskapene er dog som regel greie og skriver pakkene som 'gave' og dermed går fri på en eller annen måte samt at de har gratis frakt. Tror et av de fine selskapene er Play.com pluss at de sender hver enkelt film/cd i separate pakker. En venn bestiller en del sone 1 DVD'er og får de til under butikkpris i postkassen 1 uke etter bestilling.

 

Det er jo en fin måte å unngå å betale for mye.. :)

 

Har akkurat komemt hjem fra nattevakt så jeg kunnet nok utdypet mer av det jeg har hørt, men nå er sengen neste stopp! :yes:

Lenke til kommentar
Det er som sagt tullete med den grensen på 200,- som ble satt en gang på 80 tallet vel? Gi meg gjerne et årstall, husker ikke det helt men mener det er fra den tiden.

I 1975 ble grensen for hva man kan bestille avgiftsfritt satt til 200 kroner. Denne summen var nok tilstrekkelig på den tiden spesielt med tanke på at det ikke var så mange som benyttet seg av denne muligheten.

Lenke til kommentar

For mange gamle, redde folk i landet, som ikke stoler på EU. For mange bønder og fiskere som tror at det gamle er best. For mange som bor langt ute i gokk som er redde for alt som er utenfor en mils radius.

 

Så lenge den kommende generasjon vokser opp, og den gamle dør ut, så vil flertallet for EU bare bli større og større. Vi er i praksis med i EU, på den måten at vi må følge alle de reglene de har, men vi får ingen av godene og har heller ingen påvirkningskraft så lenge vi ikke offisielt er medlem.

Lenke til kommentar

tja jeg tror staten norge ikke vil inn i eu.. ;) da forsvinner bil avgifta for import.. ca 50k til 100k i inntekt til staten pga toll. også populært i sverige kaldt tull som jeg også mener det er

 

vi kan også ta med oss uten problemer 37 brett med pils noe som da vil senke automatisk butikk prisene her hjemme

 

man kan ta med seg noe så sinsykt som 10 eller mer liter sprit

 

man kan ta med seg 37 kartonger med vin eller lignende inn i ett eu land

 

og ikke for å snakke om tobak det finnes ikke grenser for hvor mye her er det vel egentlig penger som stopper det hele

 

 

men vi må ikke gleme at norge kan da også eksportere og importere alt de vil til eu uten avgifter..

 

man må også tenke på at vi alerede betaler full medlems avgift pga eøs avtalen men får ikke igjen en d***** for dette det er kjipt det

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av mange som har irritert meg over tollbegrensen på 200 kr.

Man trenger ikke å reise lenger enn til "söta bror" for å nyte godt av "fri flyt av varer og tjenester" innenfor EU regionen.

 

Hadde bare Norge vært aktivt medlem av EU hadde vi kunnet handle fritt fra medlemslandene. Det vil si at handel fra cd-wow og play.com ikke hadde vært hindret av tollen.

 

PS: Med "aktivt" medlem mener jeg at vi pr dags dato er et "passivt" medlem, i den forstand at de fleste avgjørelsene som blir tatt innenfor EU påvirker oss uten at vi får være med på å bestemme selv.

 

Hadde det ikke vært bedre å vært medlem av EU folkens?

Vi må inn i EU fordi tollgrensa på 200,- er irriterende ? *mumlemumle, spurver og kanoner, mumlemumle* - et vilt forslag : hva med å bare _fjerne_ 200-kronersgrensa ?

Synes det høres ut som en mer praktisk løsning på problemet; å dra inn noe så irrelevant som EU framstår som, tja, i beste fall lite gjennomtenkt.

 

--

Pie0pah

Lenke til kommentar

Å gå inn i medlemskap med EU er som å selge sjelen til djevelen, Norge er verdens rikeste land (ikke kom med noe annet som USA eller andre stormakter, innbyggerne drukner i gjeld og korrupsjon i forhold til her) og EU har lenge vært "ute etter oss" for å ta mer nytte av rikdommene våre. Vi er praktisk sett med i EU pga restriksjoner osv, men det vil vær enda verre å gå inn for vår egen del siden vi er den rikeste landet og må plutselig "dele" med alle andre for å få en bit av kaka. Ser det ikke verdt nok å ofre den politiske makten vi har idag for å få makt innen EU, vår makt innen EU vil nok bli betydelig liten hvis/når vi blir medlem forbi vi har aldri hatt nok "guts" til å virkelig stå på vårt, vi er en passiv nasjon men også diplomatisk vel og merke. Tollgrensen på 200 kr burde ganges med xx kr slik at det kommer en mer akseptabel tollgrense, det er bare å regn ut hvor mye 200 kr var verdt i 1975 i forhold til 2004 ved tanke på kjøpeverdi (200 kr er jo 200 kr uansett årstall :p )

 

Å bli medlem i EU pga toll er ikke akkurat så lurt, tenk på alt annet vi mister. ;) Jeg tilhører den kommende yngre generasjonen som det er nevnt i tråden, men jeg er ikke positivt til EU. Å ha en æresprofessor i statsvitenskap kan man lære mye av. :yes:

 

Edit: IRC-språk :ermm:

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...