Gå til innhold

Lei av tollgrensen på 200kr?


Anbefalte innlegg

Det kalles forsåvidt liberalisme, kapitalisme er ett økonomisk system som er tuftet på kapitalakkumulasjon ;)

 

Det er igrunn her mange EU-forkjempere klamrer seg til stråmenn. "Vi må inn i EU for å få forandret på de dumme lovene våre". La oss annta at lovene er på trynet, er vi da for dum til å forandre på de selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kalles forsåvidt liberalisme, kapitalisme er ett økonomisk system som er tuftet på kapitalakkumulasjon ;)

 

Det er igrunn her mange EU-forkjempere klamrer seg til stråmenn. "Vi må inn i EU for å få forandret på de dumme lovene våre". La oss annta at lovene er på trynet, er vi da for dum til å forandre på de selv?

Det er lettere å få et EU-direktiv tredd over hodet vårt enn å:

*Kaste Bondevik (vi blir aldri kvitt han, samme hva vi stemmer).

*Få 2/3 flertall og endre grunnloven.

*Få et brunt/rødt diktatur med en leder vi kaller O'store Jon.

*Pløyse seg gjennom en bunke med utredninger, preposisjoner, saksdokumenter, interessegrupper og annet papirmøl. Jeg satser penis på at gutta i Brussel vet hva som er best for oss.

Lenke til kommentar

Må si meg smertelig enig med deg Olsen.

 

Og til deg fiskepinna: Det er lettest å være i opposisjon, se på SV og FrP. Poppulistiske parti som hakker og klager på regjeringspartiene.

 

Og selv om Frp skulle kommet til makten en gang(måtte det aldri skje!), ville de aldri fått igjenom de 200 milliardene du snakker om de glatt ville fått igjen som skattelette!

 

Jeg må si jeg betaler min skatt med glede, for det er få som har det så godt når det først skjer noe med oss som nordmenn

Lenke til kommentar
Som sindig og dannet borger av øvre middelklasse ønsker jeg naturlignok et harmonisk samfunn tuftet på fornuft, kapitalisme og individuelle rettigheter.

et problem med denne frp-retorikken er at selv om de kjører på mantra om individuell frihet, så vil de likevel sette meg i fengsel i 20 år for at jeg røyker en cannabis-joint i skogen :thumbup:

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
Utdrag fra "Att handla på internet" hentet fra Tullverket.se:

 

Internethandel med ett EU land:

"Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara".

 

Handel mellom EU-land regnes som innenriks og dermed tilkommer ingen flere avgifter.

 

Det er ihvertfall slik det virker ifølge det svenske tollverket, og jeg stoler på at det er riktig.

Jeg har undersøkt litt mer, og så vidt jeg forstår skal butikken ta inn moms tilsvarende selgers land hvis de selger for mindre enn ca 200 000 kr til kjøperlandet, og tilsvarende kjøpers land hvis de selger for mer.

Lenke til kommentar

Tollgrensa tror jeg er vedtatt hevet. Uansett, det er en tåpelig grunn til å gå inn i EU.

Det er ikke mer enn 99 år siden vi, etter lang kamp, kom oss ut av den siste unionen vår. Og så skal vi inn i en ny? Ser ikke logikken.

 

Alle unioner går rett vest. Den største unionen har naturligvis vært Sovjetunionen. Og Sovjetunioens siste 50-100 år står ikke som noe glansbilde i historien..?

Etterhvert blir landene i EU til ett land. Med regjering i f.eks. Brüssel. Ser for meg folk nede i Syden skal stemme for økt satsing på vinterisolering og fiskenæring i Norge...

Lenke til kommentar
Alle unioner går rett vest. Den største unionen har naturligvis vært Sovjetunionen. Og Sovjetunioens siste 50-100 år står ikke som noe glansbilde i historien..?

Etterhvert blir landene i EU til ett land. Med regjering i f.eks. Brüssel. Ser for meg folk nede i Syden skal stemme for økt satsing på vinterisolering og fiskenæring i Norge...

Det finnes mange unioner som er en suksess. Det fremste eksempelet er United States of America. Hvorfor ikke samkjøre økonomisk politikk med våre samarbeidspartnere?
Lenke til kommentar
Det finnes mange unioner som er en suksess. Det fremste eksempelet er United States of America. Hvorfor ikke samkjøre økonomisk politikk med våre samarbeidspartnere?

Vil ikke kalle USA en suksess akkurat, men det er vel et punkt vi er uenige på.

Tja, for bedriftene er USA en suksess. EU kommer til å utvikle seg i samme retning som USA for å kunne konkurere mot USA og den nye økonomiske trusselen, Kina.

Lenke til kommentar
Tja, for bedriftene er USA en suksess. EU kommer til å utvikle seg i samme retning som USA for å kunne konkurere mot USA og den nye økonomiske trusselen, Kina.

For de store bedriftene ja...

 

Er jo mange megakonserner i USA som eier både det ene og det andre... Er jo bare å ta en titt på anntall bilselskaper i verden (ikke merker) er jo ikke så mange igjen.

Lenke til kommentar
Tja, for bedriftene er USA en suksess. EU kommer til å utvikle seg i samme retning som USA for å kunne konkurere mot USA og den nye økonomiske trusselen, Kina.

For de store bedriftene ja...

 

Er jo mange megakonserner i USA som eier både det ene og det andre... Er jo bare å ta en titt på anntall bilselskaper i verden (ikke merker) er jo ikke så mange igjen.

Lenge leve monopolkapitalismen :D

 

Du kan forsåvidt sjekke bilsjappene i nærområdet ditt, antar det ikke er så mange eiere.

 

I Ålesund er det vel ca 10 bilsjapper, de eies hovedsaklig av ett firma.

Lenke til kommentar
Tja, for bedriftene er USA en suksess. EU kommer til å utvikle seg i samme retning som USA for å kunne konkurere mot USA og den nye økonomiske trusselen, Kina.

For de store bedriftene ja...

 

Er jo mange megakonserner i USA som eier både det ene og det andre... Er jo bare å ta en titt på anntall bilselskaper i verden (ikke merker) er jo ikke så mange igjen.

Lenge leve monopolkapitalismen :D

 

Du kan forsåvidt sjekke bilsjappene i nærområdet ditt, antar det ikke er så mange eiere.

 

I Ålesund er det vel ca 10 bilsjapper, de eies hovedsaklig av ett firma.

Fordi det er så vanskelig å selge vanlige biler i Norge (masse avgifter og drit) så må volumet være såpass stort for at butikken skal gå rundt at de små skvises ut av markedet. Kjenner ikke situasjoen i Ålesund dog.

Lenke til kommentar
Det finnes mange unioner som er en suksess. Det fremste eksempelet er United States of America. Hvorfor ikke samkjøre økonomisk politikk med våre samarbeidspartnere?

Vil ikke kalle USA en suksess akkurat, men det er vel et punkt vi er uenige på.

USA er en ubetinget suksess. Fattige og krigstrøøte imigranter fra Europa og Asia skaper verdens sterkeste og rikeste nasjon, et sted på jord der alle kan mele sin egen kake og skape velstand for seg og sine. Et idealsamfunn. Ellers så var også unioen " Romerriket" en suksees, selv om man kan få inntrykk av at det ikke var tilfelle.

Lenke til kommentar

At en nasjon går bra innenlands betyr ikke at nasjonen er en suksess for resten av verden.

 

Hva gjelder få eiere av bilsjapper, så er det snakk om mange sjapper, både små og store, alle slags bilmerker, både brukt og nytt. Men de aller fleste eies av samme firma, bortsett fra noen som er litt utenfor allfarveg. Så det handler ikke om kvanta og størrelse, men at konkuranse har frt til utradering, oppkjøp og sammenslåinger. Akkurat det samme som gjelder bilindustrien og mange andre industrier, bare i mindre skala.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
USA er en ubetinget suksess. Fattige og krigstrøøte imigranter fra Europa og Asia skaper verdens sterkeste og rikeste nasjon, et sted på jord der alle kan mele sin egen kake og skape velstand for seg og sine. Et idealsamfunn.

dette utsagnet vil jeg i beste fall kalle propaganda

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

vi kan også ta med oss uten problemer 37 brett med pils noe som da vil senke automatisk butikk prisene her hjemme

 

Nå er vel strengt tatt ikke ølet så dyrt er det vel? Ikke nå under priskrigen liksom. Personlig har jeg aldri hatt problemer med prisen på øl i butikken, tenk bare etter. Klart det er mengder med utgifter, men folkens, vi i Norge tjener uhorvelig godt sammenlignet med de fleste andre land.

 

Og vel, nå snakker jeg for meg selv. Det er ikke vorspielet som gjør at det forsvinner en del penger på byen, er det vel? Buss eller sjåfør inn, øl på utestedene (som er virkelig dyrt), nattmat, og om en er tåpelig, det å spandere de nevnte tingene på andre folk en er på byen med, uavhengig av grunn. Og så taxi eller buss hjem, en vanlig bytur for meg blir noe slikt som dette

 

1. en 6-pakning "bjørnunger" (0.33 liters glassflasker med øl). Nå for tiden 60 kr, men før, rundt 100.

2. Buss til byen 40 kr (tidligere litt over 50 kr)

3. en 3-4 halvlitere på byen (200 kr)

4. Grisemat (100 kr)

5. Taxi hjem (200 kr), før: Buss hjem, 60 kr.

 

Og da har jeg ikke tatt med spandering av øl eller lån fra mer eller mindre tvilsomme kompiser.

 

Summa summarum

 

Slik som det er nå 600 kr. Også klager vi på ølprisene...

Lenke til kommentar

vi kan også ta med oss uten problemer 37 brett med pils noe som da vil senke automatisk butikk prisene her hjemme

 

Nå er vel strengt tatt ikke ølet så dyrt er det vel? Ikke nå under priskrigen liksom. Personlig har jeg aldri hatt problemer med prisen på øl i butikken, tenk bare etter. Klart det er mengder med utgifter, men folkens, vi i Norge tjener uhorvelig godt sammenlignet med de fleste andre land.

 

Og vel, nå snakker jeg for meg selv. Det er ikke vorspielet som gjør at det forsvinner en del penger på byen, er det vel? Buss eller sjåfør inn, øl på utestedene (som er virkelig dyrt), nattmat, og om en er tåpelig, det å spandere de nevnte tingene på andre folk en er på byen med, uavhengig av grunn. Og så taxi eller buss hjem, en vanlig bytur for meg blir noe slikt som dette

 

1. en 6-pakning "bjørnunger" (0.33 liters glassflasker med øl). Nå for tiden 60 kr, men før, rundt 100.

2. Buss til byen 40 kr (tidligere litt over 50 kr)

3. en 3-4 halvlitere på byen (200 kr)

4. Grisemat (100 kr)

5. Taxi hjem (200 kr), før: Buss hjem, 60 kr.

 

Og da har jeg ikke tatt med spandering av øl eller lån fra mer eller mindre tvilsomme kompiser.

 

Summa summarum

 

Slik som det er nå 600 kr. Også klager vi på ølprisene...

For å slippe å bli mere off-topic så skriver jeg bare se her...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...