Gå til innhold

Kommer det til å koste penger å spille WoW online?


Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale alle som spiller online å sette et fett minus i margen på alle produsenter som vil ha deg til å betale et månedlig abbonements beløp.

 

Denne forretningsideen har tatt helt av og det har nesten ikke blitt måte på hvor dårlige/enkle spill du nå må abbonere på.

 

Jeg mener det er mange grunner til å være skeptisk når noen vil ha deg til å binde deg økonomisk, og vi som forbrukere har mye å tape på å sende et signal om at vi synes det er helt ok.

 

Det ene beløpet virker kanskje ikke så stort i seg selv men vurder disse punktene litt nærmere før du bestemmer deg:

 

* Hvor mye penger blir det når du legger sammen abbonements summene på alle spill du har lyst til å spille i en gitt periode og plusser på hva det koster å kjøpe dem. Er beløpet fremdeles så uskyldig?

 

* Vurder det faktum at selv om du har kjøpt spillet så kan du ikke fritt spille det når det måtte passe deg uten at du må betale ekstra. Mange liker å ta fram spill av og til og da er det en fryktelig dårlig løsning å måtte være abbonent over alt.

 

* Vurder hva du i realiteten får igjen for pengene når du abbonerer. Mange produsenter lover mye, men holder knapt halvparten. Kjøper du et spill du vet litt om og betaler bare en gang, så vet du hva du får igjen for pengene. Det vet du ikke når det gjelder de fleste spill produsenter som vil ha deg til å abbonere.

 

* Vurder det faktum at det finnes mange gode spill som opererer gjennom en eller annen form for sentral server løsning uten at de forlanger månedlig betaling. GuildWars feks. Er et spill det er naturlig å sammenligne med WoW men hvor man ikke skal betale noen "avgifter". GW vil selfølgelig lokke deg til å kjøpe expansions, men er det ikke mye større frihet i å kunne vurdere en expansion og så kjøpe den eller ikke kjøpe den etter at du har vurdert det nye produktet og kunne spille videre uansett hva du bestemmer deg for?

Hvis noen produsenter kan velge andre løsninger enn abbonering OG videreutvikle/supporte spillet, så er det mange ting som tyder på at de som vil ha deg til å abbonere kunne ha gjort det samme. Det er slett ikke sikkert at de velger abbonements løsningen fordi det koster dem så mye å drive spillet.

 

*Vurder også om hvorvidt du synes det er greit sånn rent etisk sett at produsentene bruker eksterne mekanikker, som kontinuerlig betaling, som et virkemiddel for å binde deg til deres produkt. Det er mange som spiller spill mer eller mindre av gammel vane, og tanken på at man tross alt betaler for det gjør at de velger å spille istedet for å sjekke ut hva som har kommet av konkurrende spill eller ta seg en tur ut istedet.

 

Jeg er ikke imot abbonering på et prinsippielt grunnlag, men jeg synes definitivt at spillforbrukere har drevet litt viljeløst inn i en forretningskultur som det lukter litt fisk av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og akkurat det skjønner jeg godt, hadde det kostet å spille gjennom battle.net så hadde ikke mange spilt det. Mer ustabilt system har jeg aldri sett. Takke gud for at WoW har sitt eget.

 

P.s 100kr i månden er dette spillet verdt, betaen er utrolig.

Skulle de kanskje brukt gamespy eller no da?

sikker på at det ikke er ISP eller no hw problemer da?

Jeg har da omtrent aldri opplevd problemer med b.net.

Battle.net har vært oppe og nede å bugga fra dag en til slutten. Ikke at jeg ikke bruker det for det, men alikevel har det aldri sluttet å være problemer med battle.net. Og ja klart jeg kommer med den utalelsen om at battle.net er om jeg trudde det var ISP'en. Og mine hardware problemer hadde det kunne vært om det ikke gjaldt f.eks hele #diablo2.no eller ja, de fleste på telia linja til battle.net. Kanke si noe om andre oppkoblinger en den siden battle.net alltid velger den for meg.

 

Gamespy har jeg aldri giddet bry meg med, om det funker eller ikke kan jeg ikke utale meg om. Men WoW burde ha sitt eget system, Ordentlig Blizzard style system, så nær perfeksjon som mennesklig mulig.

 

BTW: "Troja" = Wooohoo, Eric Bana (eller hva nå enn) som hector, Mektigere mann skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle som spiller online å sette et fett minus i margen på alle produsenter som vil ha deg til å betale et månedlig abbonements beløp.

 

Denne forretningsideen har tatt helt av og det har nesten ikke blitt måte på hvor dårlige/enkle spill du nå må abbonere på.

 

Jeg mener det er mange grunner til å være skeptisk når noen vil ha deg til å binde deg økonomisk, og vi som forbrukere har mye å tape på å sende et signal om at vi synes det er helt ok.

 

Det ene beløpet virker kanskje ikke så stort i seg selv men vurder disse punktene litt nærmere før du bestemmer deg:

 

* Hvor mye penger blir det når du legger sammen abbonements summene på alle spill du har lyst til å spille i en gitt periode og plusser på hva det koster å kjøpe dem. Er beløpet fremdeles så uskyldig?

 

* Vurder det faktum at selv om du har kjøpt spillet så kan du ikke fritt spille det når det måtte passe deg uten at du må betale ekstra. Mange liker å ta fram spill av og til og da er det en fryktelig dårlig løsning å måtte være abbonent over alt.

 

* Vurder hva du i realiteten får igjen for pengene når du abbonerer. Mange produsenter lover mye, men holder knapt halvparten. Kjøper du et spill du vet litt om og betaler bare en gang, så vet du hva du får igjen for pengene. Det vet du ikke når det gjelder de fleste spill produsenter som vil ha deg til å abbonere.

 

* Vurder det faktum at det finnes mange gode spill som opererer gjennom en eller annen form for sentral server løsning uten at de forlanger månedlig betaling. GuildWars feks. Er et spill det er naturlig å sammenligne med WoW men hvor man ikke skal betale noen "avgifter". GW vil selfølgelig lokke deg til å kjøpe expansions, men er det ikke mye større frihet i å kunne vurdere en expansion og så kjøpe den eller ikke kjøpe den etter at du har vurdert det nye produktet og kunne spille videre uansett hva du bestemmer deg for?

Hvis noen produsenter kan velge andre løsninger enn abbonering OG videreutvikle/supporte spillet, så er det mange ting som tyder på at de som vil ha deg til å abbonere kunne ha gjort det samme. Det er slett ikke sikkert at de velger abbonements løsningen fordi det koster dem så mye å drive spillet.

 

*Vurder også om hvorvidt du synes det er greit sånn rent etisk sett at produsentene bruker eksterne mekanikker, som kontinuerlig betaling, som et virkemiddel for å binde deg til deres produkt. Det er mange som spiller spill mer eller mindre av gammel vane, og tanken på at man tross alt betaler for det gjør at de velger å spille istedet for å sjekke ut hva som har kommet av konkurrende spill eller ta seg en tur ut istedet.

 

Jeg er ikke imot abbonering på et prinsippielt grunnlag, men jeg synes definitivt at spillforbrukere har drevet litt viljeløst inn i en forretningskultur som det lukter litt fisk av.

Hvis du har et problem med betalings MMORPG, ikke spill det, enkelt og greit.

 

Det koster evig penger og ha dev teams og GM'er, og drifte servere

hele døgnet rundt, og det er jo ikke meningen at folka som lager spilla skal

tape penger på det.

 

Når man betaler for et MMORPG betaler man for kvalitet,

Greit, GuildWars er kult det, men det er ikke kvalitetsmessig så bra

som f.eks. Ultima Online, DAoC, AO, SWG eller EQ.

 

Skjønner ikke hvorfor alle skal lage så forbanna stort problem av dette med og betale for et MMORPG, det er ditt valg om du skal spille det eller ikke, og du gir vel blanke i om Naboen gidder og betale for det?

 

Virker som dere er bare utrolig missunlige for at vi kan spille betalings MMORPG's

[klanderer dere ikke, det er kjempe morro:]

 

Det er ikke snakk om Etikk, eller muligens er det?

Og ville at en produsent skal tape penger på et spill er jo ikke akkurat

toppen av etikk vil jeg tro:)

Lenke til kommentar
Blir for dumt å sammenligne WoW og Guildwars....

 

Jeg gleder meg som en unge, og er sikker på at hvis det er en spillutvikler som fortjener mine surt opptjente penger, så er det Blizzard!

Jepp er helt enig, GuildWars er lavbudskjett etter som jeg har forstått,

ganske kult, men WoW og "normale" MMORPG's har *Utrolig* mange flere muligheter enn det vi har sett til nå i GuildWars.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En frisk idè er jo å reklamefinansiere endel av utgiftene til serverdrifting..

tenk selv.. 50 000 spillere, som hver dag går forbi en diger virtuell plakat ( eller flere ) med reklame.. det blir jo lagt merke til :p

 

Men uansett.. så noen skreiv om Guild Wars her tidligere, hørtes interessant ut.. kan jeg få en link? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må man ikke ha syk linje ut/inn for å spille det, eller vil det holde med 1600kbit inn og 512 ut +/- avhengig om den andre dataen er på. Eller kreves det 8mbit inn og ca. 1mbit ut?

 

Regner med at alle som er på spillforumet ikke er helt blakke, men kan faktisk "kaste" bort noen penger i måneden. Kjøpe "digg" for 500 kr går ann, men 100 kr på et spill i mndn, nei da hadde vi lite penger da.

Lenke til kommentar
grei opplevelse=? ikke full grafikk? Eller kan man ha alt på maks og lagfritt? Og vil en med 56k trekke ned alle andre og ødelegge eller vil ikke de merke det?

Nei.

 

Du har en helt grei opplevelse, tviler sterkt på at du vil merke bedre ytelse med raskere linje.

 

Det jeg mener er at jo raskere linje, jo raskere spilloppstart..

Spillet skal jo laste ned oppgraderinger og synkronisere med servere vet du..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første, blir det dumt å si her og nå hvor mye det kommer til å koste å spille WoW, for det er det ingen her som veit. Uansett pris, er det verdt det, bare beta'en er helt utrolig. Det er lagt ned veldig mye tid og penger i dette spillet.

For det andre, har jeg spilt både Diablo, StarCraft og WarCraft siden de kom, og har aldri hatt problemer med Battle.net, nå snakker jeg om daglig spilling.

Lenke til kommentar
Må man ikke ha syk linje ut/inn for å spille det, eller vil det holde med 1600kbit inn og 512 ut +/- avhengig om den andre dataen er på. Eller kreves det 8mbit inn og ca. 1mbit ut?

 

Regner med at alle som er på spillforumet ikke er helt blakke, men kan faktisk "kaste" bort noen penger i måneden. Kjøpe "digg" for 500 kr går ann, men 100 kr på et spill i mndn, nei da hadde vi lite penger da.

Du kan fint spille et mmorpg på 56k. Det eneste problemet er at det vil gå tregt å laste ned oppdateringer, noe som kommer ganske ofte. Disse oppdateringene er også lett på 20-30mb++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...