Gå til innhold

AMD eller Intel?


Loomy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe bærbar om ikke så mange måneder, og i den forbindelse lurer jeg på hveilken prosessor som er best. AMD eller Intel? Og hvilken av prosessorene ruler gata? Den der Centrino-tingen, Athlon XP-M eller Pentium 4?

Du ber om en krigs tråd :ermm: ,men jeg skal ivertfall holde meg på matta.

 

Jeg er stor sett amd tilhenger,men i min bærbar står det en intel p m1,4 og denne er jeg strålende fornøyd med.Bruker lite strømm og har god ytelse.

 

Amd xp-m skal også ha en god ytelse,men disse bruker veldig mye strøm,og er ikke å annbefal dersom du er svært batteri avhengig.

 

Se også her

 

P4 vil jeg ikke anbefale i en bærbar,da disse også bruker svært mye power,men selfølgelig er ytelsen høy.

 

Kommer litt an på hvilke ting du skal bruke den til?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Takk for svar. Er klar over at jeg risikerer å starte 3. verdenskrig med denne tråden, men det får så være :p

 

Det var omtrent som jeg trodde/fryktet. Høy ytelse = høyt strømforbruk. Nå trenger jeg jo strengt tatt ikke kongen på haugen. Er vel stort sett typiske kontorprogrammer jeg skal bruke.

 

Er selvsagt fristende med en P4/XP-M på 2GHz+ fremfor en 1-1,6GHz Centrino.. Tenkte meg en max pris på 14 000, og det virker som om prisforskjellene er små.

Lenke til kommentar

Du finner endel informasjon her: http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=195349

 

Personlig ville jeg definitivt gått for Pentium-M grunnet det meget lave strømforbruket kombinert med høyst akseptabel ytelse. De aller fleste P-M maskiner er totalt lydløse (ingen vifter) under "normal bruk". For en som er vant til en bråkete PIII Celeron-bærbar, med jetflyvifte som gikk konstant, oppleves forskjellen som en større åpenbaring. :D

Lenke til kommentar

Hviss størrelse/vekt/støyniva/batteritid betyr noe, så ville jeg soleklart valgt PM cpu(centrino som du kaller det) Har selv en 500m fra Dell, og er strålende fornøyd med den. Lang batteritid og tilnærmet lydløs. Koster litt mer, men det er værdt penga :yes:

Lenke til kommentar

Jeg ville også absolutt gått for en centrino maskin. Centrino har egentlig ikke noe med cpu å gjøre. Centrino er en "pakke" som inneholder Pentium M cpu og et trådløst nettverkskort. Jeg mener det var en faktor til men det husker jeg ikke i farta... :)

I alle fall: Min mening er at centrino hører hjemme i BÆRbare laptops, men hvis man vil ha en skikkelig desktop-killer som man i utgangspunktet ikke kommer til å BÆRE rundt om kring så går man for en vanlig p4 cpu med 800 QDR bus ol.

Lenke til kommentar

Takker for den enemigo. Så testen av 1557p på barbara.no og fikk jækli lyst på den. Ble skuffet når jeg så prisen på 19 000 da, men det viste seg jo nå at den kan fåes til 14 195 - riktignok med en smule svakere specs, men så lenge det er P-M og dedikert grafikk er jeg fornøyd :thumbs:

 

 

EDIT: Leifeskriv

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...