Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker å ha mailserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min mening:

 

Med tanke på tilgjenglighet må mailserveren din rusle og gå hele tiden (hva skjer med mail som blir sendt til en server som er nede?). Dette koster penger i form av strøm. Hadde et regnestykke liggende som viste at man sparer rimelig mye pemger på å skru av en maskin om natta (med vinterens strømpriser). Hva med å legg de pengene i et domene med littegranne plass på mailserveren? Da har du en mail som andre drifter, som aldri blir truet av nedleggelse (gratismailer forsvinner hele tiden) med god plass på.

 

Det er greit at det er gøy å mekke med ting selv, og at man lærer en masse av å holde på med det, men det er en grunn til at små og mellomstore (og faktisk endel store) bedrifter i større og større grad sette bort denne typen oppgaver. Det er endel jobb med drift, og for de som måler tid i penger blir det ulønsomt å gjøre det selv. For geeks som deg og meg blir det rett og slett kjedelig når serveren kræsjer etter et halvt år uten å fikle med den, uten at du vet grunnen og når du aller helst skulle ha hatt mail NÅ ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Min mening:

 

Med tanke på tilgjenglighet må mailserveren din rusle og gå hele tiden (hva skjer med mail som blir sendt til en server som er nede?). Dette koster penger i form av strøm. Hadde et regnestykke liggende som viste at man sparer rimelig mye pemger på å skru av en maskin om natta (med vinterens strømpriser). Hva med å legg de pengene i et domene med littegranne plass på mailserveren? Da har du en mail som andre drifter, som aldri blir truet av nedleggelse (gratismailer forsvinner hele tiden) med god plass på.

 

Det er greit at det er gøy å mekke med ting selv, og at man lærer en masse av å holde på med det, men det er en grunn til at små og mellomstore (og faktisk endel store) bedrifter i større og større grad sette bort denne typen oppgaver. Det er endel jobb med drift, og for de som måler tid i penger blir det ulønsomt å gjøre det selv. For geeks som deg og meg blir det rett og slett kjedelig når serveren kræsjer etter et halvt år uten å fikle med den, uten at du vet grunnen og når du aller helst skulle ha hatt mail NÅ ;)

hehe kræsj er halve morroa! :yes:

 

altså kan en del om data men kan aldri for mye. altså å få opp en mailserver hadde vært både lærerikt og nyttig for meg :cool:

Lenke til kommentar
Min mening:

 

Med tanke på tilgjenglighet må mailserveren din rusle og gå hele tiden (hva skjer med mail som blir sendt til en server som er nede?). Dette koster penger i form av strøm. Hadde et regnestykke liggende som viste at man sparer rimelig mye pemger på å skru av en maskin om natta (med vinterens strømpriser). Hva med å legg de pengene i et domene med littegranne plass på mailserveren? Da har du en mail som andre drifter, som aldri blir truet av nedleggelse (gratismailer forsvinner hele tiden) med god plass på.

 

Det er greit at det er gøy å mekke med ting selv, og at man lærer en masse av å holde på med det, men det er en grunn til at små og mellomstore (og faktisk endel store) bedrifter i større og større grad sette bort denne typen oppgaver. Det er endel jobb med drift, og for de som måler tid i penger blir det ulønsomt å gjøre det selv. For geeks som deg og meg blir det rett og slett kjedelig når serveren kræsjer etter et halvt år uten å fikle med den, uten at du vet grunnen og når du aller helst skulle ha hatt mail NÅ ;)

En PC tar 350W, så la oss si 400W for å gjøre regnestykket rundere.

400W * 24h = 9600 Wh = 9,6 kWh.

(jeg har BKK-strøm, så regner med deres priser)

9,6 kWh * 31 øre/kWh = 297,6 øre = 2,98 kroner.

2,98 kroner * 365 dager = 1087,7 kroner pr/år.

 

Blir en del penger, affal når jeg tenker på serverparken jeg skal ha i det nye huset mitt :)

 

hehe kræsj er halve morroa! :yes:

altså kan en del om data men kan aldri for mye. altså å få opp en mailserver hadde vært både lærerikt og nyttig for meg  :cool:

HELT enig med deg. Men samtidig er det mye penger ute å går, og man får ganske masse plass/mail for 1000kr i året på en webhost.

Uansett hvis du ikke vil dette, kan du få domeneplass hos meg - må bare få et svar på dns-opplegget. Ta kontakt på PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
hvis du bruker en litt eldre pc som mail-server tviler jeg på at den trekker 400W konstant, eller 350W for den slags skyld. Da ville strømforsyningen raskt ta kvelden.

Snakker om hvor mye poweret trekker jeg. Poweret mitt er på 350W, og trekker like mye hele tiden - uansett hvor mye jeg bruker av hdd'er og slikt.

De fleste ATX-maskiner er sjeldent under 300W, så sant det ikke er shuttle-pc, etc.

 

Men som du sier, har han en eldre maskin, trekker den ikke så mye. Allikevel er det billigere å leie hos en webhost. Men hvis han absolutt vil ha hjemmeserver, gidder jeg ikke stoppe han :roll:

Lenke til kommentar

Anbefaler en trustixinstallasjon og deretter gå i gang med å lese dokumentasjonen for denne og programmene på den. Der finner du det meste du skulle ha behov for, også webmail løsninger. Deretter trenger du å kjøpe domene samt dsn forwarding hos en registrar./domeneforhandler. Her er det viktig å få satt mx records til å peke til din mailserver.

 

Om serveren din er nede/utilgjengelig (linjeutfall osv) vil etter det jeg vet mailen din gå i retur som "unknown host" eller lignende. For å bøte på dette er det mulig å kjøpe backupløsning hos ISP-en din som tar vare på innkommende mail en stund (dyrt). Det er også viktig å passe på at din ISP ikke filtrerer port 25 og eller 110.

Dernest bør du for vår skyld legge mye energi i å sikre serveren mot alle former for misbruk, ikke særlig morsomt dersom noen klarer å benytte din server til å sende ut noen millioner spam og ikke minst bli relatert til "phishing"-virksomhet.

 

Som et godt råd: Forstå hva du gjør, forstå hva som kan gå galt og overvåk serveren tett.

Lykke til med læringen, det er fryktelig morro.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å sette meg opp en mailserver (sitter med 3,5mbits linje)

men har aldri gjort det før og vet ikke hva som trengs..

Hvis hovedpoenget ditt er å få mer plass til innkommende mail så er vel det aller enkleste (og billigste) å betale et par hundrelapper ekstra i året til mailleverandøren din for å oppgradere tilgjengelig plass / kapasitet pr. mail.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å forstå at en datamaskin fungerer som en varmeovn om vinteren?

Ja, jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å skjønne, har du en termostatstyrt varmeovn som står på og det ikke er så varmt i været at ovn ikke trengs så koster strømforbruket fra pcen kr 0

 

AtW

Lenke til kommentar
For geeks som deg og meg blir det rett og slett kjedelig når serveren kræsjer etter et halvt år uten å fikle med den, uten at du vet grunnen og når du aller helst skulle ha hatt mail NÅ ;)

Vel, da har du som driftsansvarlig gjort en dårlig jobb ;)

Man har da ordnet seg med backupmailserver selvsagt ,)

Lenke til kommentar
En enkel om enn litt gammel guide finner du HER

Omhandler hele prosessen i grove trekk, inkludert MX records

Takk, skal se litt på den når jeg kommer hem.

 

Ja, jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å skjønne, har du en termostatstyrt varmeovn som står på og det ikke er så varmt i været at ovn ikke trengs så koster strømforbruket fra pcen kr 0

Seff. Men dette gjelder jo ikke på vinteren. Uansett "sparer" du ikke penger, du bruker dem bare til noe annet. For hvis man hadde slått av både pc og ovn, først da sparer man penger. Men uansett; er ikke vits å krangle om ovnen skal stå på eller ei :roll:

Lenke til kommentar

Bruker selv Clarkconnect til mail server, web server med mysql og php støtte, ftp server og lagrings server.

Da er det bare 1 maskin som trenger å stå på og tar seg av alt, vil en være helt sikker på at mailen kommer frem kan en betale noen kroner for backup server hos clarkconnect gutta. :-)

 

Når det gjelder strømforbruket så har jeg målt to av maskinene mine for å dokumentere for fruen at 1 maskin skal stå på hele tida.

 

Server 500PIII, 3stk SCSI (7200rpm), 6stk 7200 IDE, PCI kort 5, vifter 3 120mm, 3 80mm Strømforbruk snitt 92W

 

Fruens arbeids stasjon: XP 1700@2000 1.5v, 1stk 60GB 7200, 2PCI kort - 144W

 

Men lykke til med mail server uansett hva du velger, men jo mer en kødder jo mer lærer en.

Kjøpe tjenesten ute kan jo alle gjøre. :-)

Lenke til kommentar
Server 500PIII, 3stk SCSI (7200rpm), 6stk 7200 IDE, PCI kort 5, vifter 3 120mm, 3 80mm Strømforbruk snitt 92W

 

Fruens arbeids stasjon: XP 1700@2000 1.5v, 1stk 60GB 7200, 2PCI kort - 144W

Trodde power'et brukte full watt uansett hvor mye som ble brukt jeg. Stemmer dette, eller her jeg heeeeeelt på jordet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...