Gå til innhold

Første bilder av NV40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er vel for å fordele wattene over flere strøm-baner på kortet så man ikke svir av alt som heter ledere. en vanlig 0.25mm kvadrats ledning kan flytte på veldig mange watt uten noen risiko for at ledningen blir for varm/brenner mens en strømbane på kortet har ikke mange kvadratmillimeterene og vil da brenne av viss man forer kortet med for mange watt.

 

ellers.. noen andre enn meg som syns kortet ser ganske så fattig ut på IC'er, kondensatorer, motstander og annet smådill som vanligvis overbefolker ett vanlig grafikkort?

Lenke til kommentar
Asso. Jeg ser ikke vitsen med 2 molexer. For selv om det er 2 så går jo begge på samme linje (ledninger).

I kontaktpunktet mellom ledning og plugg, eller mellom plugg og plugg er det ofte "stor" motstand. Siden denne motstanden ligger på et veldig lite punkt så vil man få høye temperatruer der. Resten av ledningen har også motstand, men ikke så lokalisert motstand. Det gjør at den lettere avkjøles. Det er altså i kontaktpunktene det er størst fare for varmgang.

 

Om man bruker en ledning og en plugg så kan altså selve kontakten bli veldig varm. Om man da bruker den andre pluggen på samme ledning så vil man minske faren for varmgang i pluggen siden strømmen alltid velger den veien med minst motstand. Selve ledningen vil nok være like varm/lunka om man bruker en eller to plugger. Å bruke to ledninger med hver sin plugg vil selvfølgelig minske motstanden og varmetapet fra ledningene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
det er vel for å fordele wattene over flere strøm-baner på kortet så man ikke svir av alt som heter ledere. en vanlig 0.25mm kvadrats ledning kan flytte på veldig mange watt uten noen risiko for at ledningen blir for varm/brenner mens en strømbane på kortet har ikke mange kvadratmillimeterene og vil da brenne av viss man forer kortet med for mange watt.

 

ellers.. noen andre enn meg som syns kortet ser ganske så fattig ut på IC'er, kondensatorer, motstander og annet smådill som vanligvis overbefolker ett vanlig grafikkort?

synes også det manglet masse komponenter

Lenke til kommentar

Joa. Klar over at det er større motstand i kontakt punktet. Men den er da ikke så latterlig høy. Tross alt så er det en VELDIG stor kontaktflate når du plugger en molex hun og han sammen. Sikrulær kontakt som går langt inn = stor flate i mine øyne. Stor kontaktflate = liten motstand. Eller e eg heilt på bærtur her?

 

Tok meg faktisk friheten til å måle litt med multimeter.

 

Fra en molexhan til den nærmeste andre molexhan på samme linjen: 0.5 ohm.

Det var altså ikke igjennom noen sammenkoblinger.

Fra en molex han til den nærmeste som har en forlenger koblet på seg: 0.9 ohm.

Kan lage en tegning hvis dere ikke forstod :p

 

 

 

En annen ting er vel det at på lasken fra først til neste molex bare er klemt inntil hverandre i den første molexen. Og derfor går på samme prinsipet som en kobling. Ergo må strømmen igjennom denne koblingen uansett.

 

 

 

 

 

@ Prelude

Har hørt noen si dette ikke er slik kortet blir når det er ferdig (IC saker osv er ikke her), og at en molex plugg antaglig forsvinner. Om de har rett gjenstår jo å se.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor de ikkje begynner å levere ferdige PCer med vannkjøling som standard. Vi har jo sett Bærbare (Hitachi?) med vannkjøling. Blir vel ikke så mye dyrere enn luftkjøling når det blir masseprodusert uten bruke ekstra penger for at det skal se bra ut. For den vanlige PC brukeren er det jo fali å åpne "harddisken", så de ser det jo ikke uansett.

 

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikkje begynner å levere ferdige PCer med vannkjøling som standard. Vi har jo sett Bærbare (Hitachi?) med vannkjøling. Blir vel ikke så mye dyrere enn luftkjøling når det blir masseprodusert uten bruke ekstra penger for at det skal se bra ut. For den vanlige PC brukeren er det jo fali å åpne "harddisken", så de ser det jo ikke uansett.

 

Noen kommentarer?

Tror ikke det kommer vannkjøling som standard i de fleste maskiner, med det første, det er vel mest sannsynelig andre typer kjølinger som tar over for luftkjøling. Grunnet at det er liksom ikke så lurt å ha vann i en PC. Det vil nok skje flere uhell, og selvskapene vil få mange flere reklamasjoner.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikkje begynner å levere ferdige PCer med vannkjøling som standard. Vi har jo sett Bærbare (Hitachi?) med vannkjøling. Blir vel ikke så mye dyrere enn luftkjøling når det blir masseprodusert uten bruke ekstra penger for at det skal se bra ut. For den vanlige PC brukeren er det jo fali å åpne "harddisken", så de ser det jo ikke uansett.

 

Noen kommentarer?

Tror ikke det kommer vannkjøling som standard i de fleste maskiner, med det første, det er vel mest sannsynelig andre typer kjølinger som tar over for luftkjøling. Grunnet at det er liksom ikke så lurt å ha vann i en PC. Det vil nok skje flere uhell, og selvskapene vil få mange flere reklamasjoner.

Jeg tror nok en viktig faktor ligger i at vann-kjøling er dyrt: Det krever mange komponenter som til sammen kan koste godt over hundrelappen i innkjøp for produsentene. Dette kan betyr over 500kr på utsalgsprisen. I tillegg er det en del utfordringer/problemer produsentene står ovenfor: slitasje av pumper, korrosjon, diffusjon av vannet ut gjennom alle plast-komponenter i rørsystemet, og ikke minst plasskrav. Det er nok mye enklere å holde seg til en liten ekstrudert metall-kjøler med vifte på.

 

Det med at PC'er stadig blir billigere kan også ha noe å si. Hvis mer varme må fjernes så betyr det at kjøleløsningene blir dyrere, PSU'er blir dyrere, og hovedkort (spenningsregulatorene kondensatorer og areal) blir dyrere. Dette stemmer ikke over ens med hverken miljømessig fremgang (el-forbruk) eller med at PC'er skal selges til det sterkt økende markedet: lavkost-land. For høykost-land er det mobilitet, kompakte og små enkle løsninger som gjelder. WAF (Wife Acceptanse Factor) gjelder også i stadig større grad siden systemene ofte finner veien ut i stua og kvinnfolk anskaffer seg enge PC'er.

 

Jeg tror faktisk dette med økende varmeutvikling vil snu seg og går nedover det neste tiåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...