Gå til innhold

Første bilder av NV40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De tallene jeg har sett på Beyond3D er 125W for GPU og 175W for kortet totalt. :wow:

Det hørtes nå litt vel ekstremt ut. Betyr jo at den må kjøles 50% bedre enn den hotteste Prescott'en. Altså en kjøler ala dette: Tar 3-4 PCI-slot's og har en enorm kobberkjøler på 500-1000 gram og 80mm vifte på minst 3-4000 rpm. ca 50W for minne og RAMDAC høres nå også litt utrolig ut.

 

Vi får vente å se ;)

Lenke til kommentar
Assa som dere vet så er ike sikkert varmen blir så høy selv om det er x 2 molex kontakter..

 

TEnk dere 764 pins cpu fra amd nå.. og intel.. de alle har klart å kjempe temperaturen..

TRur de har tempen under kontroll

AGP-korten kan levere max 25W

Hvor mye hver molex-kontakt max kan levere er jeg usikker på, men tror det er minst 30W.

 

Hvis det ikke hadde vært behov for molex-kontaktene så hadde de neppe vært der av kostnads-grunner.

 

Så hvis det kreves 2 molex-kontakter så kan vi i det minste anta at det ikke er nok med AGP + 1 molex = minst 55W. Hvis antagelsen min om at 1 molex gir 30W så vil altså kortet kunne konsumere mellom minst 55W. 55W varmeutvikling er ikke så voldsomt, men tenk om molex'en kan levere minst 50W og begge molex'ene brukes fullt ut... da er vi oppe i 125W.

 

BTW. Prescott har ennå ikke fått varmeutviklingen under noe bedre kontroll enn ved lansering. Det viser de fleste av P4E 3,4-artiklene ganske godt. Eneste grunnen til at de ikke svir prosessorene er at de alle bruker ganske det beste av det beste av luftkjølere. Athlon64-CPU'ene har hele tiden hadd varmeutviklingen under kontroll så det har ikke vært noen kamp om å kjempe ned varmeutviklingen der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det hørtes nå litt vel ekstremt ut. Betyr jo at den må kjøles 50% bedre enn den hotteste Prescott'en. Altså en kjøler ala dette: Tar 3-4 PCI-slot's og har en enorm kobberkjøler på 500-1000 gram og 80mm vifte på minst 3-4000 rpm. ca 50W for minne og RAMDAC høres nå også litt utrolig ut.

En slik kjøler er selvsagt ikke aktuelt. Men jeg blir svært overrasket hvis kortet drar mindre enn 100W totalt. Og det er ikke basert på rene gjetninger, pålitelige folk med mye insider-informasjon har kommet med tallene.

 

Til sammenligning bruker GeForceFX 5950 over 70 W.

 

En molex-kontakt kan teoretisk gi så mye strømforsyningen klarer, men da er det fare for at den brenner ut. Er vel derfor det er snakk om 2 stk.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
En slik kjøler er selvsagt ikke aktuelt. Men jeg blir svært overrasket hvis kortet drar mindre enn 100W totalt. Og det er ikke basert på rene gjetninger, pålitelige folk med mye insider-informasjon har kommet med tallene.

Ok, men uten kjøler som står i stil til varmeutviklingen så BLIR temperaturen deretter. Siden chip'er ikke liker over ca 70'C og tempen allerede ligger på 60+'C så MÅ kjøleren dimensjoneres større. Anslaget 175W ville krevd en sinnsyk kjøler ala det jeg beskrev, men ditt litt mer moderate anslag på noe over 100W vil selvfølgelig kunne klare seg med en mindre kjøler. Dog noe over 40% større enn på Gf FX5950 siden 100W er ca 40% mer enn 70W.

 

Merk: større kan bety fysisk større kjøleribbe, eller raskere rotasjonshastighet på vifta, eller en kombinasjon av begge. Siden Gf FX5950 allerede bruker en PCI-plass så vil det i praksis bety at NV40 enten kreve 2 PCI-plasser eller kjøre med en vifte som er minst like kraftig som dustbuster'en Gf FX5800 Ultra.

 

En molex-kontakt kan teoretisk gi så mye strømforsyningen klarer, men da er det fare for at den brenner ut. Er vel derfor det er snakk om 2 stk.

Uten at jeg er bombesikker så må det vel være en spesifikasjon som begrenser hvor mye strøm hver molex kan levere. Hvis ikke så kan jo det bety brannfare osv. Det har jo tidligere vist seg at ATX-kontakter kan svi seg om man trekker for mye strøm gjennom dem. Det var jo derfor det ble laget de nye 12V-kontaktene for hovedkort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Merk: større kan bety fysisk større kjøleribbe, eller raskere rotasjonshastighet på vifta, eller en kombinasjon av begge. Siden Gf FX5950 allerede bruker en PCI-plass så vil det i praksis bety at NV40 enten kreve 2 PCI-plasser eller kjøre med en vifte som er minst like kraftig som dustbuster'en Gf FX5800 Ultra.

Ikke må. De kan lage en lengre kjøler, bruke heatpipe eller noe annet lurt.

 

Men uansett blir nok ikke NV40 aktuell for meg som vil ha en stillegående PC. :)

 

Mye tyder på at R420 vil holde seg innenfor det PCI-E leverer, 75 W.

Lenke til kommentar
Ikke må. De kan lage en lengre kjøler, bruke heatpipe eller noe annet lurt.

Hvis de skal holde temperaturen nede på dagens nivå med et kort som utvikler 40% mer varme så MÅ de enten ha 40% større kjøler eller 40% mer effektiv vifte, eller en kombinasjon..

 

PS. lengre er jo nettopp det samme som større og heatpipe er jo også bare en metode å lage kjøleren større på. Det er jo bare snakk om i hvilken retning kjøleren skal bli større.

Lenke til kommentar

Angående det med kjølingen... Det kan vel også hende at de bruker heatpipe-teknologi med en massiv ribbe rundt hele?...

 

Hva er det som gjør effekten så stor da? Det er vek TSMC(?) som mekker for nVidia på 0.13µ eller 0.15µ teknologi, så hvorfor det skal bli så ekstrem varmeutvikling vet ikke jeg.... Kanskje pga. en drastisk økning i antall transistorer? Dere med peil på området kan uttale dere nå ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

vel, for å sammenligne, jeg ligger på rundt 40fps på 1600*1200 med alt på fullt (varierer selvfølgelig, kommer jo an på hvor mye som skjer)..

og det er når jeg står på et av de høyeste fjellene på en øy, og har oversikt over det meste (brettet boats eller the boat, nesten mot slutten av spillet) . det er med nyeste catalyst driver, de nye omega driverne skal gi bedre ytelse i far cry as well.

samtidig står det ingenting om hva slags system og på hvilket brett de har hentet tallet fra.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
vel, for å sammenligne, jeg ligger på rundt 40fps på 1600*1200 med alt på fullt (varierer selvfølgelig, kommer jo an på hvor mye som skjer)..

og det er når jeg står på et av de høyeste fjellene på en øy, og har oversikt over det meste (brettet boats eller the boat, nesten mot slutten av spillet) . det er med nyeste catalyst driver, de nye omega driverne skal gi bedre ytelse i far cry as well.

samtidig står det ingenting om hva slags system og på hvilket brett de har hentet tallet fra.

Tipper det er gjennomsnittelig fps på 53. Dvs synker ned i 20-30 i kamp og oppi 80 på "nothing"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...