Gå til innhold

GrammarPolice


Anbefalte innlegg

Jeg synes GSPR sa noe bra:

QUOTE (gspr @ 07/10/2003 : 00:12)
QUOTE
Vi har som policy at vi ikke skal kritisere andre personer skrivefeil på forumet, og da blir det bare tull å ha en egen gruppe som skal jakte på personene som ikke klarer og skrive alt rett.
Hva hvis vi kritiserer skrivefeilene da, og ikke de som skriver feilene?

 

Zyrex_: Poenget er at det er mye uleselig "talespråk" her på forumet. Jeg kan godt bla frem sitater der alle vil være enige i at det burde vært skrevet på en annen måte.

 

Jeg, og de fleste som er med på forslaget, er ikke interessert i å gå rundt å pirke på de som skriver usle å/og-feil, en liten kommafeil, glemming av stor bokstav i begynnelsen av setning eller lignende.

 

Vi vil gjøre forumet til et lettere sted å hente informasjon, og hindre at tråder sporer av til korrektursnakk. Jeg kan sitere en liten post for å beskrive nærmere hva jeg mener.

QUOTE
Den funka som bare juling først, men så mått den hæng sæ.. "jaja", tænkt æ, "derre va itj nå nytt"  Så æ tok en reboot, sidn d som oftes pleie å funk.. Men da den skull start på nytt, så fikk æ en feilmelding mens den boot'a.. "A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart". Etter å ha sjekka at all kablan satt som dæm skull, prøvd æ å slå på maskina igjæn, men fikk samme meldinga.. Deretter satt æ harddisken i pc'n te en kompis, men fikk samme meldinga der oxo.

Nånn som har peiling på koss æ kan få fixa d, lr må æ bare send inn harddisken te reparasjon? D e en western digital 20gb harddisk.. Trur d e serial ATA.. har itj så my peiling på akkurat derre..

Håpe d e nånn som kan kom me forslag lr løsninga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Toolshed @ 04/04/2004 : 17:14)
QUOTE (Vice @ 04/04/2004 : 16:36)
Litt merkelig utsagn da. Det er ikke snakk om å kritisere her, kun rette på i grove tilfeller. Det som er så fint med skriftspråk er jo at det finnes strenge regler for hvordan det skal brukes.Enten er det feil, eller så er det ikke feil.

Det er jeg enig i, Vice, og det var det jeg hadde i tankene da jeg opprettet den tråden. Men vi har visst ikke lov å påpeke feil.

Nå skal det sikkert ikke stikkes under en stol at Kilogram kanskje har et litt "anstrengt" forhold til det å få "rettet" på språket. :lol:

(For ordens skyld, jeg støtter bruk av nynorsk for de som ønsker å bruke det.)

 

QUOTE (Toolshed @ 04/04/2004 : 17:14)

Ps: Gratulerer med 1337 poster! :)

Hehe, takk for det. Så det faktisk ikke selv før det var for sent.. :(

Da skulle jeg vurdert å opprette ny bruker, da det ville vært det eneste skikkelige 1337 å gjøre :lol:

Lenke til kommentar

QUOTE (Toolshed @ 05/04/2004 : 00:48)
QUOTE
Den funka som bare juling først, men så mått den hæng sæ.. "jaja", tænkt æ, "derre va itj nå nytt"  Så æ tok en reboot, sidn d som oftes pleie å funk.. Men da den skull start på nytt, så fikk æ en feilmelding mens den boot'a.. "A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart". Etter å ha sjekka at all kablan satt som dæm skull, prøvd æ å slå på maskina igjæn, men fikk samme meldinga.. Deretter satt æ harddisken i pc'n te en kompis, men fikk samme meldinga der oxo.

Nånn som har peiling på koss æ kan få fixa d, lr må æ bare send inn harddisken te reparasjon? D e en western digital 20gb harddisk.. Trur d e serial ATA.. har itj så my peiling på akkurat derre..

Håpe d e nånn som kan kom me forslag lr løsninga

Hva er problemet ditt? Her skriver en person på dialekt/SMS språk. Hvorfor skal ikke vedkommende få lov til å gjøre det?

 

Jeg er enig i at vedkommende nok ikke vil få like mange gode svar som han/hun ville ha fått ved å skrive mer forståelig, men den posten du henviser til er helt klart ikke av en slik art at den skulle modereres på noe som helst vis. Hvis det skulle skje at slike poster skulle bli "uønsket" her, ja da gidder i alle fall ikke jeg å henge her. Makan til idioti skal man lete lenge etter.

 

Som jeg skrev i mitt første innlegg:

 

Hvis du ser en post du synes er vanskelig å lese, så skriv et svar i tråden der du sier det. Oppfordre vedkommende til å prøve en gang til. Har vedkommende lyst til å bli forstått så klarer man som oftest å få det ut i en eller annen form. Hvis du synes dette høres tungvindt ut, kan du da se for deg hvordan det skulle være å sitte å deschiffrere ørtten innlegg og skulle lage mening ut av dem?

 

Det at da enkelte her inne higer så voldsomt etter den statusen moderatorrangen gir, det bør ikke få gi seg utslag i at slike totalt misforståtte hjelpetiltak blir innført. Det får ærlig talt være grenser for hvor mye man skal styre det den enkelte foretar seg. Jeg har vært medlem av ymse fora mange plasser i mange år, og dette forslaget er rett og slett det dummeste jeg noen sinne har lest. Enkelt og greit.

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (jevel @ 12/04/2004 : 00:01)
Hvis det skulle skje at slike poster skulle bli "uønsket" her, ja da gidder i alle fall ikke jeg å henge her. Makan til idioti skal man lete lenge etter.

QUOTE (retningslinjene)
Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås.
Ha det bra ;)

 

Målet her er å ha et forum hvor folk kan diskutere data på en god og velformulert måte slik at det er mulig for alle å delta. Utagerende bruk av sms språk og andre rariteter gjør at mange ikke forstår innholdet, og går da mot grunnprinsippet her

 

Håper du ikke tok "ha det bra" kommentaren min ille opp. Det var litt sarkastisk, og ikke personlig ment :)

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 12/04/2004 : 00:50)
QUOTE (retningslinjene)
Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås.
Ha det bra ;)

 

Målet her er å ha et forum hvor folk kan diskutere data på en god og velformulert måte slik at det er mulig for alle å delta. Utagerende bruk av sms språk og andre rariteter gjør at mange ikke forstår innholdet, og går da mot grunnprinsippet her

 

Håper du ikke tok "ha det bra" kommentaren min ille opp. Det var litt sarkastisk, og ikke personlig ment :)

QUOTE (retningslinjene)
Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås.

 

Det innlegget som quotes har gjennomført bruk av d i stedet for det. I tillegg brukes lr i stedet for eller. Dette anser jeg ikke som overdrevet.

 

Hvis noen med hånda på hjertet kan fortelle meg at de ikke forstår det som poster prøver å si i omtalte pos, ja da tviler jeg på at de har noe å tilføye diskusjonen i utgangspunktet.

 

Og jo, jeg tar det personlig. Jeg bruker ikke et forum som innfører fascistiske regler og rakker ned på feil hos andre.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Dette minner meg om diskusjonen der folk klaga på at arktiklar vart skrivne på nynorsk :ermm:

 

Ved å rette på eit innlegg som er skrive som sms så hjelper jo ikkje det han som skreiv det. Bedre å sende ein PM, evt. skrive det i tråden av ein moderator og så stenge tråden. Større sjangs for at vedkommande ikkje skriv på sms-språk neste gang.

 

greit nok at det skal være eit bra og seriøst forum, men det får da være måte på :thumbdown:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

jevel: du har et poeng i innlegget ditt.

Men jeg kan forsikre deg om at brukeren ikke har fått noen advarsel eller er utestengt for innlegget sitt, jeg svarte på et litt mer generelt plan.

 

Allikevel mener jeg det er ønskelig at brukere holder seg for gode til å ta snarveier i skriftspråket, dels for deres egen del og dels fordi det er feil, stygt og vanskeligere å lese.

 

La meg bare få påpeke at jeg i utgangspunktet er mot en grammarpolice-gruppe, så vi trenger ikke diskutere det så veldig mye :)

Lenke til kommentar

QUOTE (c_u_m8 @ 11/04/2004 : 19:17)
QUOTE (zeph @ 05/04/2004 : 00:53)
Det må da være bedre ting å bruke tida si på enn å rette slikt vel?

Jaha? Hvorfor har vi moderatorer, egentlig? Man kan jo bruke tiden sin på noe annet. Helt ærlig, er du fornøyd med utsagnet/utspillet ditt?

Vi har moderatorer for å rydde opp i ting som strider med reglene her på forumet.

 

Det de imidlertid skal slippe å gjøre er å passe på at jeg skriver bokmål i stedet for trøndersk som er dialekten min. De skal også slippe å passe på at jeg spiser middagen min og tørker meg i rompa når jeg går på do.

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (jevel @ 12/04/2004 : 02:48)
Det de imidlertid skal slippe å gjøre er å passe på at jeg skriver bokmål i stedet for trøndersk som er dialekten min. De skal også slippe å passe på at jeg spiser middagen min og tørker meg i rompa når jeg går på do.

De to siste er det jo strengt tatt ingen som bryr seg om. Men om du hadde skrevet som du snakket, og om alle andre også hadde gjort det, hadde dette forumet blitt tatt veldig lite seriøst. Det hadde blitt vanskelig for folk å lese det andre skriver, og folk hadde sluttet å være her. Det hadde uten tvil sluttet flere folk om alle skrev på dialekt enn det hadde hvis noen skulle rettet på alle skrivefeilene.

 

Skjønnar du ka eg menar ellar? De e jo jæla kjipt å måtte konse for å forstå ka fålk menar når di skrivar. Di skrivar jo bare de di ellars ville sakt!

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke snakk om å innføre dialekt i forumet, var det vel? Det jeg snakket om er å oppfordre brukerne til å rette på seg selv i stedet for å pusse onkel bokstavrytter på dem.

 

Jeg har vel gjort min mening klar i denne saken, og inntil det kommer noe nytt i saken så lar jeg dette ligge. Ikke noe vits i å lage en diskusjon utav noe som ikke behøver å diskuteres. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (jevel @ 12/04/2004 : 03:29)
Nå var det vel ikke snakk om å innføre dialekt i forumet, var det vel? Det jeg snakket om er å oppfordre brukerne til å rette på seg selv i stedet for å pusse onkel bokstavrytter på dem.

Problemet med den utopiske tankegangen din er vel at den aldri lar seg gjennomføre i praksis... Det kommer aldri til å skje at alle brukere skriver godt norsk. Tendensen i den norske skolen er jo bare nedslaående...

Lenke til kommentar

Hva som er så utopisk med å faktisk oppfordre til å reformulere hvis man vil ha hjelp, for så å rett og slett ikke gi hjelp til dem som ikke gidder å prøve på nytt?

 

Natural Selection?

 

Med det samme utopien kom på banen; se for deg å skulle lage retningslinjer for å skulle moderere språk?

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (jevel @ 12/04/2004 : 04:59)
Med det samme utopien kom på banen; se for deg å skulle lage retningslinjer for å skulle moderere språk?

Er ikke dum nok til å ta på meg den oppgaven :p

 

Mener det er utopi å tro at ingen vil svare på et innlegg som er formulert på dårlig norsk. Det holder med en av 40.000 for å ødelegge, og da har man statistikken mot seg.

 

Hva med de som faktisk ikke evner å ormulere seg skikkelig? Dyslektikere med store problemer, døve, etc? Skal de bare ignoreres sammen med resten? En god teori er ikke alltid god i praksis.

 

Men finner du en prakstisk gjennomførbar metode så skisser den for all del opp :)

Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte fasit her, men mener at det å skulle moderere gramatiske feil er å angripe problematikken i feil ende.

 

Jeg tror det kanskje hadde vært interessant å gjøre en liten undersøkelse i forumet; hvor mange uleselige poster dukker opp per 1000 andre poster? Det kan hende at jeg er übersmart og forstår mer enn de fleste, men jeg har liksom på følelsen at det ikke er der det ligger heller... ;)

 

I løpet av den siste uka har jeg sett en eneste en som jeg faktisk måtte lese to ganger, og vedkommende fikk da såpass på pukkelen av ymse diverse over språket sitt, at han forsto nok at han burde jobbe litt med neste innlegg.

 

Så inntil noen kan bevise overfor meg at dette er et problem så forholder jeg meg rimelig avslappet til det. Jeg synes det er et mye større problem når 14 stk. skal hakke løs på den stakkaren som har dysleksi og sliter med å sette punktum...

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (jallakim @ 12/04/2004 : 19:46)
Mark my words; Whats the point?

QUOTE
Men om du hadde skrevet som du snakket, og om alle andre også hadde gjort det, hadde dette forumet blitt tatt veldig lite seriøst. Det hadde blitt vanskelig for folk å lese det andre skriver, og folk hadde sluttet å være her. Det hadde uten tvil sluttet flere folk om alle skrev på dialekt enn det hadde hvis noen skulle rettet på alle skrivefeilene.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...