Jump to content
Sign in to follow this  
*Tronaldo*

Hva er egentlig Agp aperture size?

Recommended Posts

antar det er minne som settes av til å hjelpe AGP kortet. Vet ikke hvordan det er idag, men før var det vanlig å sette denne til halvparten av skjermminne. dvs 128mb kort = 64MB AGP aparture size

Share this post


Link to post

Hva er det den skal stå på for å få maksimal ytelse? Har hørt at 32mb er bra om du har 128 på skjermkortet, og det var bedre enn 128, men har ikke prøvd noen andre verdier...

Share this post


Link to post

Jeg tror at det er minne som system skal bruke fra skjermkort før den henvises til system RAM.

Så, hvis du har 128MB skjermkort bør du sette AGP aperture size til 128MB.

 

NB

Kanskje er det bare tull - vet ikke :blush:

Share this post


Link to post

Stemmer det, men du kan også lese dette: http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/

 

http://www.rojakpot.com/default.aspx?locat...&var1=0&var2=32

 

It is recommended that you keep the AGP aperture around 64MB to 128MB in size, even if your graphics card has a lot of onboard memory. This allows flexibility in the event that you actually need extra memory for texture storage. It will also keep the GART (Graphics Address Relocation Table) within a reasonable size.

 

Edit: Legger til en nye link

Edit: Traxco var før meg, så fjernet den.

Edited by Kjetil Lura

Share this post


Link to post

fant mere(norsk)

 

AGP-porten består av den samme 32-bits databussen som du finner i en PCI-slot. AGP kjører den dobbelt så fort ved å benytte 66 MHz frekvens mot PCI-bussens 33 MHz. Dette kalles AGP 1x og gir en teoretisk overføringshastighet på 264 MB pr. sekund.

 

I tillegg støtter alle hovedkort og de fleste skjermkort noe som heter AGP 2x. Denne teknikken dobler hastigheten en gang til ved å kode signalet slik at det overføres data både på stigende og fallende spenning (rising and falling edge). Dette høres veldig teknisk ut (og er det), men som bruker kan du bare ta det med ro og nyte at det går dobbelt så fort.

 

I tillegg til at det går opp til fire ganger raskere, har AGP en rekke funksjoner som er umulig med PCI. Alle disse funksjonene gjelder kortets 3D-støtte og 3D-kapasitet. 3D-funksjonene krever vanligvis mye mer minne enn det som skal til å vise skjermbildet. Det skyldes at det må ha plass til overflatemønstre (teksturer) til 3D-objektene. Disse overflatemønstrene blir mer og mer detaljerte og krever mer og mer minne.

 

Ved hjelp av spesielle funksjoner som er bygget inn i operativsystemet, kan et AGP-kort ta kontroll med deler av internminnet i PCen. Det betyr at AGP-kortene ikke er like avhengig av mye minne på selve skjermkortet. Det åpner for meget detaljerte og realistiske 3D-verdener.

 

Det er tross alt mye rimeligere å utvide minnet i PCen enn å kjøpe et dyrt skjermkort med store mengder spesialminne. Når minnet sitter i PCen, vil det også komme andre funksjoner til gode når 3D-programmene ikke benyttes.

Share this post


Link to post

Sitere fra min egen manual (Abit NF7-M):

 

This option specifies the amount of system memory that can be used by the AGP device. The aperture is a portion of the PCI memory adress range dedicated for graphics memory address space. Host cycles that hit the aperture range are forwarded to the AGP without any translation. See http://www.agpforum.org for AGP information.
Edited by endrebjorsvik89

Share this post


Link to post

Et viktig poeng er at om skjermkortet IKKE trenger det ekstra minnet som du spesifiserer med AGP Aperture Size, så blir det brukt til mer fornuftige ting. Det blir altså ikke "borte".

Share this post


Link to post
Et viktig poeng er at om skjermkortet IKKE trenger det ekstra minnet som du spesifiserer med AGP Aperture Size, så blir det brukt til mer fornuftige ting. Det blir altså ikke "borte".

.... til forskjell fra onboard skjermkort som "beholder" alt tildelt minne.

Share this post


Link to post
Det skal settes til det dobbelte av hva du har av minne på skjermkortet har jeg lest...

Spiller liten / ingen rolle siden det idag gjerne er mer enn nok minne på skjermkortene. Båndbredden mot minnet er så vanvittig mye dårlige enn det som er internt på kortene.

 

Highend skjermkort idag klarer 20+GB/s, mot AGP8x sine ynkelige 2,1GB/s. Og for å gjøre det enda verre, så må skjermkortet dele båndbredde med CPU og resten av maskinen... noe som gjør AGP Aperture til en bortimot totalt ubrukelig greie. Mest sannsynlig går det fortere for skjermkortet å slette noe av det som ligger i onboard minnet, og evt kopiere det tilbake, enn å bruke AGP Aperture.

 

Eneste gangen jeg brydde meg om å endre på denne verdien, var i forbindelse med inkompabilitet mellom et Matrox-skjermkort og et Via-chipset. Ellers tror jeg det ikke spiller noen som helst rolle. Ihvertfall ikke i praksis.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...