Gå til innhold

Hvordan setter du opp pcen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
C: Windows

Det enkle er ofte det beste :p

HAHA!

den var bra...

Alle kommer med "avanserte forklaringer", og du med C:

Dette var dagens ;)

Man får også dagens rabalder når disken en "vakker" dag svikter :green:

 

Edit:

1 segate 120 gb 8 mb cache

C: 120gb

:thumbs:

Det blir minst to "vakre "dager :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med å partisjonere...

 

1) Man tar såklart backup av alt som er viktig, så om disken kræsjer gjør det ingen ting.

2) Når man re-installerer så må man re-installere all programvare uansett... Det er Windows man snakker om, ikke Linux.

 

Derfor ser Windows-boksen min ut omtrent slik:

 

c: 120GB - OS og program

f: 200GB - alt annet

 

Linux-boksen min, derimot, den har jeg partisjonert slik:

 

/boot - rundt 10MB

/swap - 1GB

/ - 10GB

/usr - 15GB

/home - 80GB

/home/share - 160GB

/var - 10GB

 

Ved re-installasjon så tar jeg vare på /home og /home/share, så er alt i den skjønneste orden i etterkant. Rent bortsett fra at eneste grunn til å re-installere Linux er om man ønsker å bytte distro...

Lenke til kommentar

å ha en stor partisjon til windows er ugunstig, da man vil få et problem hvis operativsystemet får en feil, eller hvis partisjonen tryner. Dessuten er det fragmentering i windows, og dette er også med på å senke ytelsen. Skal man da defragmentere, tar dette masse tid, pluss at det er en drøss med filer man aldri får deframgmentert, da disse alltid vil være i bruk. Derfor er det mye bedre med en liten windows-partisjon. 8-16 GB er nok. Da har man en spenstig windows-partisjon, Fragmentering vil da skje over et lite område, og det vil ta kort tid å defragmentere denne partisjonen i forhold til å defragmentere en partisjon på f.eks. 120 GB. Ytelsen vil da øke, i og med at harddisken bruker mindre tid på lese filer, da harddisken har et lite område å konsentrere seg om. Riktig partisjonering er alfa omega for at maskinen skal yte maks av hva den er kapabel til. Dere som sier dere "har alt på c:" burde tenke litt over dette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
C: Windows

 

Det enkle er ofte det beste :p

Dette er feil når det gjelder PC. Å ha windows på en stor partisjon kan føre til problemer, særlig når man skal installere windows på nytt.

Om jeg kommer til å innstaller windows på ny putter jeg i disken og trykker formater, deretter innstallerer jeg. :roll:

Lenke til kommentar
C: Windows

 

Det enkle er ofte det beste :p

Dette er feil når det gjelder PC. Å ha windows på en stor partisjon kan føre til problemer, særlig når man skal installere windows på nytt.

Om jeg kommer til å innstaller windows på ny putter jeg i disken og trykker formater, deretter innstallerer jeg. :roll:

Og hvis du har mange filer på din maskin som du vil ha, og formaterer disken, hva gjør du da?

Lenke til kommentar

Rart det der. Jeg må ta ut kablene til ATA-diskene eller slå av ATA-kanalene for at installasjonen av XP skal bli riktig, siden jeg bruker SCSI-disker til OS. Installasjonsprogrammet i XP liker av en eller annen merkelig grunn ikke SCSI-disker noe særlig. Dette er imidlertid ikke noe problem i linux, her er det stikk motsatt.

Lenke til kommentar
C: Windows

 

Det enkle er ofte det beste :p

Dette er feil når det gjelder PC. Å ha windows på en stor partisjon kan føre til problemer, særlig når man skal installere windows på nytt.

Om jeg kommer til å innstaller windows på ny putter jeg i disken og trykker formater, deretter innstallerer jeg. :roll:

Og hvis du har mange filer på din maskin som du vil ha, og formaterer disken, hva gjør du da?

Hiver dem over på Mac'en, eller setter i en annen HD og legger dem over der, eller brenner dem ut, eller kanskje jeg ikke har noen viktige filer.

Lenke til kommentar

Slik har jeg gjort det:

10GB (av 160) C: OS + prog

150GB (av 160) D: "alt mulig annet"

160GB (av 160) E: backup av D: "alt mulig annet"

 

D: "alt mulig annet" er selvfølgelig delt inn i en rekke foldere så jeg holder system på sakene.

 

Innstallasjonsrekkefølgen min er slik:

1. OS

2. Drivere til h.h.v. skjermkort, hovedkort, resten

3. Antivirus og brannmur program, innstalleres, oppdateres og kjøres.

4. SP og diverste oppdateringer fra nett

5. Andre programmer, de viktigste først og resten når jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
sjegget i postkassa....

 

Heter jo skjegget fullt av postkasser :D

 

Oppsett.

c,d,e,f,g,h = 3 disker, 2 av dem partisjonert i 2.

Alt brukes til lagring.ca 220 gig

 

k:34.4gig Os / Spill disk (wd raptor)

Formateres sånn ca hver 4 mnd.

 

1:Format

2:Os

3:Drivere

4:Programmer

 

Backup består av spre mine "viktige filer" på flere hardisker innad i nettverket mitt(3pcèr ,7 disker), regner med at ikke alle åker på samme da`n. Og å brenne ut en cd i ny å ne.

 

Skulle vel være det....

Endret av Funkcikle
Lenke til kommentar

1x 80 GB:

C: (OS og programmer/spill - 80GB)

1x 120 GB:

D: (Swap/dump/download/tempdisk - 60GB)

E: (Musikk og filmer - 60GB)

 

1: OS (WinXP)

2: Servicepack(s)

3: Drivere (gfx, chipset osv.)

5: Norton Internet Security

6: LiveUpdate

7: Windows Update

8: Office m/ evt. servicepack(s)

9: Office Update

 

Da er PC-en klar til bruk og spill og evt. andre programmer installeres ettersom jeg har behov for det.

Lenke til kommentar

C:2*36GB i Raid0 - Windows + alt av installert programvare (og annet jeg ikke bryr meg om)

D:80GB med spill (uinstallert)

E:60GB med mp3 og musikkvideo

F:120GB med programmer og viktige filer

G: NEC 2500 DVD + - RW

Z: Nettverkstasjon (Bærbar)

 

Bruker stort sett ghost-image.

Men her er rekkefølgen så langt jeg husker da....

WinXP

Nettverksdriver

SP

Drivere til Grafikkort, Lydkort, HK +++

Office +updates

Radmin

Serv-U & FTP Voyager

Alkohol 120%

Nero

Winamp

Diverse spill jeg er avhengig av:)

Sisoft Sandra eller lignende

Adaware o.l.

 

Eller så tror jeg ikke det er så mye mer. Hiver til slutt inn en firewall og antivirusprog (NIS) + noe annet småtjafs for å holde orden , rette feil etc.

Lenke til kommentar

Minimumsoppsett, utvides etter behov :

 

C:\ - System - 10 -> 30Gb, avhengig av hvor mye sw jeg legger inn

D:\ - Data - 30 -> 100Gb, avhengig av diskstørrelse

E:\ - Backup - Min 20Gb, brukes til Ghost backup

 

Foretrekker selfølgelig at Backup partisjonen ligger på en HD #2.

 

Instalasjonsrekkefølge :

1. Windows

2. Skru AV System Restore

3. Chipsettdrivere (har funnet ut at det er en fordel/must å ta dette FØR lyd+skjerm drivere)

4. Alle drivere til HW

5. Norton AV

6. SP1

7. Winupdate

8. Partition Magic 8.0

9. Norton Ghost 2003

10. Alle drivere til hw

11. M$ Office 2003

12. Annen sw (eks PaintShop Pro, ACDSee, Ad-Aware, Nero, CloneCD, Webshots MSN 6.1 osv)

13. Eventuelt oppsett av modem/ISDN oppkopling

14. Oppsett av mail

15. Sette swapfil til 0byte

16. Defragmentere C:\ partisjonen

17. Partisjonere resten av diskplass med Partition Magic

18. Aktivere System Restore KUN på C:\ partisjonen

19. Sette swapfil til FAST 2*RAM str (MIN 736Mb) Pga pkt.16 vil du da garantert få swapfil ufragmentert.

20. Systemsjekk (stresstesting mm.)

21. Backup (Ghost) av C:\partisjon

 

Ferdig :thumbs:

 

Jeg legger ALLTID all software og swapfil på C:\ partisjonen slik at jeg får med ALT på Ghost backupen. Om man ikke gjør dette kan det stelle til problemer når man legger tilbake en backup fordi software da ikke er installert selv om den befinner seg på D:\ disken, og en ny swapfil kan stelle til mye problem i forbindelse med en gammel backup. Det er ekstremt behagelig å kunne legge tilbake en Ghost backup på en "frisk" instalert PC, tar bare ca 10 minutter og sparer en for mange timer reinstallasjon !

 

Jeg bygger mellom 15-20 PC'er i året og denne arbeidsrutinen fungerer bra for meg.

Endret av Harryhoover
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...