Gå til innhold

Karl Marx og den kommunistiske tanken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joa, det har noe for seg, og det er Marx, det er nydelig i prinsippet, det er bare det at selv om det er en haug med kommunister er det ganske mange av dem som er kapitalister inni seg...

Jeg vil si det er ganske mange kommunister som er mennekser. Det ligger i vår natur som pattedyr og menneske og karre til oss goder og være grådige. Vi vil ha mye mat, damer og makt. Det er helt naturlig og ikke noe å skamme seg over. Hadde jeg vokst opp i Sovjet hadde jeg jobbet meg opp i Komsomol og gjort karriere i partiet, og helst havnet i polittbyrået og levd fett på staten. Og når vinden snudde i 1990 hadde jeg tatt en Jeltsin og kuppet makten og blitt enherker. :green:

Lenke til kommentar

En urealiserbar ideologi. Forsøk er gjort, forferdelser har vært utfallet.

 

Derfor finnes det ingen ekte kommunister - det finnes de som kaller seg det, men da det hele er urealiserbart er det vanskelig å kalle seg en ekte kommunist. Mange har hatt en veldig sans for makt, og hvordan å utnytte den riktig. Det finnes hederlige unntak, selvfølgelig.

 

Ganske interessant å lese Orwells "Homage to Catalonia", hvor han forteller om sin innsats i Spania på 1930-tallet i opprøret mot Franco og hans facsist-regime. Han samarbeidet med kommunistiske opprørere, det han siden fant ut - var at deres operasjoner, sammenliknet med Francos ikke var direkte ulike.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Når vil det funke - nå som samfunnet hviler såpass på kapitalismen, ser vel kommunistene at en revolusjon er vanskeligere enn noen sinne? Men hvem er kommunister, hvis det hittil ikke har fungert, var de tidligere kommunistene bare "leke-kommunister"?

 

Nå er tilogmed privat eiendomsrett styrket i det offisielt kommunistiske Kina.

Lenke til kommentar

Kina er noe dritt, det begynte bra men gikk øyeblikkelig til ******, nå må du tenke på at kommunismen aldri har blitt innført i et bra land, det har stort sett basert seg på et U-Land, ikke rart folk ikke vil dele da, grunnen til at kapitalismen kom i gang i fattige land var at de med makta var de som likte tilstandene, tenk deg kommunisme i Norge, ville funka dritbra det...

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, kommunismen har vel faktisk hittil vist seg å fungere best i store land - jeg skal faktisk være enig i at Kina som huser over 1.3 milliarder innbyggere har hatt en viss nytte av kommunismen. Mao hadde tanker og ideer, men du som intelektuell ville neppe ha levd noe godt liv under Kulturrevolusjonen på 60-tallet.

 

Er forøvrig en kinesisk film på vei til kinoene nå, som dreier seg om livet for den vanlgie kineser i disse årene - om fiolinisten som klarte å beholde sin fiolin under revoulsjonen fordi han fikk overbevist den lokale kommunistlederen at Mozart var stor beundrer av Formann Mao. :laugh:

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, kommunismen har vel faktisk hittil vist seg å fungere best i store land - jeg skal faktisk være enig i at Kina som huser over 1.3 milliarder innbyggere har hatt en viss nytte av kommunismen. Mao hadde tanker og ideer, men du som intelektuell ville neppe ha levd noe godt liv under Kulturrevolusjonen på 60-tallet.

 

Er forøvrig en kinesisk film på vei til kinoene nå, som dreier seg om livet for den vanlgie kineser i disse årene - om fiolinisten som klarte å beholde sin fiolin under revoulsjonen fordi han fikk overbevist den lokale kommunistlederen at Mozart var stor beundrer av Formann Mao. :laugh:

Kina er for pokker ikke kommunistisk!

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si om kommunisme ville fungert eller ikke siden forholdene slik Marx beskriver dem aldri har vært slik i de landene som har erklært seg selv kommunistiske stater.

 

 

Men jeg har også mine tvil til et slikt system siden det altid finnes noen som streber etter makt og midler.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke skapt for å være like.

 

Mitt syn er at man må ta valg i løpet av livet, og ta konsekvensene av det.

 

De som virkelig jobber med utdanning, de får betalt for det senere i livet i form av penger og status. De som gir en god ****** og forventer at samfunnet skal gjøre alt for de, de blir kanskje ikke like vellykket som andre.

 

Dette er veldig svart/hvitt, men jeg mener at i Norge så kan ALLE som vil studere på høyt nivå studere på høyt nivå. Studielån osv.

Lenke til kommentar

Karl Marx sin tanke er heller ikke at folk skal være like,tvert imot faktisk.

 

Han så for seg et samfunn der menneskene er "fri" fra det materialistiske åket og "fri" til å gjøre det som individet best egner seg til.

 

Han ser også for seg at man innehar flere roller i samfunnet,eksemplevis fisker om morgenen og <putt inn hvilket som helst yrke> om formiddagen,kanskje noen ville følt livet være fullkomment med litt filosofi på kvelden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...