Gå til innhold

Et spørsmål om jord


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Er det flere her på forumet som sliter med statisk elektrisitet? I kåken min ligger det et #%&!! plastlaminatgulv, som i kombinasjon med klær, sokker mm med mye plast (polyester, fleecemateriale osv) skaper bra med utladninger, når en kommer borti metalldeler i PC'en.

 

Sånt kan neppe være sunt...

 

I tillegg har jeg koblet PC'en til stereoen, som sikkert mange andre også har. Her om dagen skulle jeg koble på hodetelefoner for en Webchat-sesjon i inngangen på desktophøytalerene mine. En ganske fin blå gnist spratt ut idet pluggen traff kontakten, og mikken på headsettet ble stein dau.

 

To opplagte løsninger ville være å få jordet kontakt i stua, eller skifte gulv til treparkett av noe slag. Begge kommer til å koste en del kroner. Finnes det billigere alternativer ? (Kaste alle klær med syntetinnhold er vel heller ikke noen rimelig løsning...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statisk utladning mot kabinettet burde ikke være farlig, tvilsomt at slike utladninger finner veien inn til elektronikken.

Gnist når PC er koblet til stereo/TV er derimot ikke statisk, det kommer fra nettfilter i PSU. Er at vanlig problem, har vært mange tråder om dette. Kunne muligens hjelpe å jorde, men siden stereo/TV ikke har jordingskontakt må man selv koble en jordledning, hvis mulig. Noen ganger hjelper det å snu en stikkontakt. Man bør ikke koble med strømmen på.

Lenke til kommentar
Statisk utladning mot kabinettet burde ikke være farlig, tvilsomt at slike utladninger finner veien inn til elektronikken.

Gnist når PC er koblet til stereo/TV er derimot ikke statisk, det kommer fra nettfilter i PSU. Er at vanlig problem, har vært mange tråder om dette. Kunne muligens hjelpe å jorde, men siden stereo/TV ikke har jordingskontakt må man selv koble en jordledning, hvis mulig. Noen ganger hjelper det å snu en stikkontakt. Man bør ikke koble med strømmen på.

Du har rett - jeg skrur av forsterkeren hver gang jeg skal bruke hodetelefonene fra og med nå.

 

Jeg kjenner for så vidt til jordingsproblematikken fra mine dager som hifi-entusiast.

 

Bor i blokk, slik at det er vanskelig å mekke seg en mer provisorisk jordingsløsning.

 

En tid var det svært pop med nettfiltre og skilletrafoer, men de funket liksom ikke skikkelig. Vi i Norge definerer visst jord på en måte ulikt store deler av europa.

 

I blokka er det sentralvarme, og radiatorer. Holder du en hånd på radiatoren, og en på kabinettet kjenner du faktisk at det går strøm igjennom deg.

Lenke til kommentar

Det finnes antistatiske matter til bruk på gulv som kanskje kan hjelpe. Vet ikke om disse ser så veldig pene ut i stua, men de burde funke på et kontor eller soverom o.l. Disse mattene skal også egentlig brukes sammen med antistatisk kontorstol (kontorstol med en sånn liten metall-sak hengende ned i bakken) og antistatiske sko.

Lenke til kommentar
I blokka er det sentralvarme, og radiatorer. Holder du en hånd på radiatoren, og en på kabinettet kjenner du faktisk at det går strøm igjennom deg.

Høres ut som du har en jordfeil. Har du tilgang på et multimeter, kan du måle hvor mye spenning/strøm det går igjennom radiator<->kabinettet.

Hadde nok gått over det elektriske anlegget hadde jeg vært deg!

 

Edit: Når jeg tenker etter, så behøver ikke jordfeilen komme fra deg da et radiatoranlegg i en blokk skal ha et felles jordtilkoplingspunkt.

For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en fjott i 2.etg til høyre (håper det ikke er du som bor der ;) ) tar en ledning og fester den til radiatoren sin og samtidig stikker den i kontakten, så vil hele blokka få en jordfeil.

Endret av Sceptic
Lenke til kommentar
I blokka er det sentralvarme, og radiatorer. Holder du en hånd på radiatoren, og en på kabinettet kjenner du faktisk at det går strøm igjennom deg.

Høres ut som du har en jordfeil. Har du tilgang på et multimeter, kan du måle hvor mye spenning/strøm det går igjennom radiator<->kabinettet.

Hadde nok gått over det elektriske anlegget hadde jeg vært deg!

 

Edit: Når jeg tenker etter, så behøver ikke jordfeilen komme fra deg da et radiatoranlegg i en blokk skal ha et felles jordtilkoplingspunkt.

For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en fjott i 2.etg til høyre (håper det ikke er du som bor der ;) ) tar en ledning og fester den til radiatoren sin og samtidig stikker den i kontakten, så vil hele blokka få en jordfeil.

I blokka mi er det mange fjotter - believe me...

 

Jeg merker mye støy på nettet i andre sammenhenger og, tidvis i TV-lyden på moderat til høye volumer, på stereoanlegget osv.

 

Det er vel i utgangspunktet borettslaget som utbedrer det elektriske anlegget - i hvert fall utenfor min leilighet.

 

"Hei gutter, sett av en mill på budsjettet for 2004 til analyse av og utbedring av elnettet i blokka - det suger!"

 

Ikke realistisk, kanskje.

 

Kunne noen filtere eller PSU'er komme PC'en til hjelp, i alle fall ?

Lenke til kommentar
I blokka mi er det mange fjotter - believe me...

 

Jeg merker mye støy på nettet i andre sammenhenger og, tidvis i TV-lyden på moderat til høye volumer, på stereoanlegget osv.

 

Det er vel i utgangspunktet borettslaget som utbedrer det elektriske anlegget - i hvert fall utenfor min leilighet.

 

"Hei gutter, sett av en mill på budsjettet for 2004 til analyse av og utbedring av elnettet i blokka - det suger!"

 

Ikke realistisk, kanskje.

 

Kunne noen filtere eller PSU'er komme PC'en til hjelp, i alle fall ?

Har du muligheter for å måle spenningen til jord? Hvis den ligger rundt 50 Volt (husker ikke helt) har du et problem. Normalt skal spenningen ligge på ca 120V mellom en fase og jord.

 

En jordfeil er ikke til å spøke med. Det er lite hyggelig å få en karamell når du står å dusjer f.eks. Dette har med brannforskrifter å gjøre også.

Hadde nok tatt kontakt med vaktmester/styret for å få sjekket dette.

Lenke til kommentar
Normalt skal spenningen ligge på ca 120V mellom en fase og jord.

Det som er normalt ett sted behøver ikke være normalt ett annet sted, vi har forskjellige typer elektrisk anlegg her i landet. Da jeg bodde i Stavanger var det normalt med 230V mellom ene fasen og jord, den andre fasen var jord.

Lenke til kommentar
sett en spiker ned i jorden, sett på en kabel, og fest denne kabelen til pc`n, jeg har ikke testet dette selv, men en kammerat av meg som har gått elektro har gjort det selv, og sier at det hjelper like bra som vanelig jording

Teoretisk så får du jo et jordingsplan når du stikker en spiker i jorda, men jeg ville heller satse på å grave ned en plate. Dette er fordi jorda er mer fuktig når du graver litt, og i tillegg får du mye større overflate enn en spiker.

Lenke til kommentar
sett en spiker ned i jorden, sett på en kabel, og fest denne kabelen til pc`n, jeg har ikke testet dette selv, men en kammerat av meg som har gått elektro har gjort det selv, og sier at det hjelper like bra som vanelig jording

Teoretisk så får du jo et jordingsplan når du stikker en spiker i jorda, men jeg ville heller satse på å grave ned en plate. Dette er fordi jorda er mer fuktig når du graver litt, og i tillegg får du mye større overflate enn en spiker.

Du kan også slå ned et langt rør. Det kan ofte være lettere enn å grave ned en svær plate.

Lenke til kommentar

Dersom det er statisk elektrisitet ute og går, er det jo flere løsninger. For eksempel et antistatisk belegg, luftfukter, eller en gulvvask med antistatisk middel. For eksempel en liten kopp My skyllemiddel. Det kan være litt plagsomt med sterkt parfymerte midler, men det ordner man ved å helle litt klorin i bøtten.

Billig, enkelt, verdt et forsøk.

Som en ekstra bonus får vi ungkarer en unnskyldning for huslige aktiviteter. :scared:

Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag !

 

Metoden med å grave ned et langt rør eller ei kobberplate, og strekke ledning til chassiet har jeg hørt om fra hi-fi dagene mine !

 

Jeg ville ha benyttet meg av metoden, hadde det ikke vært fordi at jeg bor i andre etasje i ei blokk. :dontgetit:

 

Har en enkel testeprobe med en serie led's som lyser når du tester, opp til 360 volt, så vidt jeg husker. Det angis + /- på to egne lys, så vidt jeg husker (har ikke brukt den på veldig lenge).

 

Kan denne brukes til å måle jordfeil, og i tilfelle hvordan ?

Lenke til kommentar
hvis det måles 230 jord mellom en fase og jord er det åpenbart en jordfeil,

spenninga skal ligge på cirka 130 Volt. :thumbup:

Her er det åpenbart mangel på kunnskap. Du har aldri hørt om 230/400V TN anlegg, hvor det er 230V eller 0V til jord.

Sjekk denne, side 91:

http://home.online.no/~hbfossum/emc/emcbok.pdf

Det er svært få!, ja, jeg vil si ingen som har TN nett hjemme ennå. 400V anlegg finnes stort sett bare i industrien. Her til lands bruker vi IT nett (fordi nordmenn er så forbaska sære, men det kommer seg :D ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...