Gå til innhold

Ny skjerm - CRT versus LCD

supah

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha meg en ny skjerm nå når jeg kjøper meg Power Mac G5 (Skjermkort: ATI Radeon 9800 Pro 128MB). Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe meg en CRT eller LCD skjerm og håper jeg kan få litt hjelp..:) . Jeg jobber mye med grafikk og gamer også litt, skjermen må altså passe til mitt bruk. Har sett på Samsung 21" CRT ( http://www.psdata.no/default.asp?proddetai...8767&banid=hwpg ) og Samsung 19" LCD ( http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...atID=23&GrpID=7 ) Er en av disse et godt valg?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg valgt LCD - bare for at de er så smekre. Siden du tenker på en 21" CRT, kanskje du skulle hoppet over 19" LCD, den får kanskje feil oppløsning?

Jeg vet skjermtesten på 19" og større LCD skjermer er her i neste uke, jeg ville uansett ha ventet til da for å høre hva Dahle og testpanelet har å si om LCD skjermer som er på 19" og oppover.

_

johanf

Skrevet

LCD 19" -> er jo svindyre. Må tross alt punge ut godt over 30k for mac'en, gidder ikke da å betale 10k + for en skjerm attpåtil.

Skrevet
LCD 19" -> er jo svindyre. Må tross alt punge ut godt over 30k for mac'en, gidder ikke da å betale 10k + for en skjerm attpåtil.

Har lillebroren til Samsung 193T, nemlig 173T. Er meget fornøyd, og ble overrasket over hvor skarp den er i forhold til min 3 år gamle 19" CRT skjerm. Fargenyansene er lettere å se, kontrastene bedre og den har gitt meg enormt mye ekstra plass på skrivebordet mitt (pga. fysisk mindre størrelse) og er mer behagelig å se på pga. manglende flimring. En CRT på 100hz flimrer ikke så du ser det med det blotte øyet, men det er der og gjør deg trøtt/vondt i hodet over tid. En LCD har ikke dette problemet i det hele tatt... En LCD med 60hz er mye mer behagelig for øynene enn en CRT med 100hz.

Ville anbefalt deg å gå for en LCD. Fordelene fremfor CRT er flere enn ulempene, men hvis du spiller mye, kan det være lurt å velge en med mindre ms enn 193T. 193T har 25 ms. Og 19" er ganske så sikkert nok hvis en oppløsning på 1280x1024 er nok for deg... synes min 17" er stor nok selv om jeg sitter ett stykke unna. Husk at en 19" LCD nesten har like stor bildeflate som en 21" CRT.

Skrevet

Halve pc'en er jo skjermen. Mange som sitter å sliter øynene fremfor en gammel crt og har brukt alle pengene på "den fete maskinen"... Jeg ser først på skjermen for å vurdere om den er fet ;)

Skrevet

Hadde faktisk ikke vurdert CRT i dag, med mindre du har veldig spesielle behov som gjør at LCD ikke kan brukes.. Ikke at jeg kan komme på noe i skrivende stund, men det finnes sikkert ting en LCD skjerm ikke takler.. En ting kan være dersom du ofte har veldig mye folk rundt PCen som må se på skjermen fra siden, det kan være litt irriterende. Ett annet moment er pris, men jeg vil tror det går an å finne LCD skjermer til riktig pris i dag. Så nylig en Dell LCD 19", en fantastisk skjerm spør du meg. En ting er sikkert og det er at det har vært en rivende utvikling de siste årene, skal hvertfall ikke ha CRT neste gang...

Skrevet

Her er en helt ok sammenligning mellom crt og lcd, er nesten ett år gammel, så skillet på det lcd er dårlig på er mindre i dag, men fortsatt til stede på de fleste punktene: http://www.vartechsystems.com/pressroom/ap...-comparison.htm

Ellers er det litt smakk og behag det med hvor slitsomt ting er å se på, synes personlig ikke at crt er noe særlig værre å se på med høyere refresh, lcd-skjermer kan for bli litt intense, fordi de har så voldsom lysstyrke for å få høy kontrastratio, men det er smak og behag.

Personlig blir det LCD på meg neste gang jeg kjøper skjerm.

AtW

Skrevet

Og fargegjengivelsen (om du driver seriøst med grafikk) er vel fremdeles bedre på CRT? Ikke så stor lenger, men vil tro den er synlig for dem som driver med dette profesjonelt. (Jeg ser ikke forskjell)

Skrevet

skal du ha mest for pengene så kjøp en skikkelig god CRT. Jeg brukte 4000 på min CRT 19" .. helt suveren, og alle som setter seg på maskinen min blir skikkelig imonert og skryter i ett sett, men hvis du er ute etter at det skal se fint ut og ta liten plass velger du LCD...

En LCD og G5 passer jo fint sammen :p

Skrevet (endret)
Når du skal ha en G5, vil det ikke da være naturlig å også velge en skjerm fra Apple?

Har du sjekka prisen på de skjermene eller? Helt syke priser! Gidder ikke å legge ut over 12k for en 20" eller 20k for en 23".

Selvfølgelig er skjermen en viktig del, det er jo derfor jeg ber om innspill og hjelp her. Men det betyr ikke at jeg vil legge ut ubegrenset med penger for en skjerm. Jeg har jo andre utgifter å dekke og andre ting å bruke penger på.. :) Ut ifra denne sammenligningen http://www.vartechsystems.com/pressroom/ap...-comparison.htm er CRT skjermene bedre når det gjelder korrekt og bra fargegjengivelse, og det er svært viktig for meg. CRT har faktisk flere fordels-punkter enn LCD.. Plass er forsåvidt ikke no problem, og jeg har heller ikke tenkt å drasse med meg mac'en overalt. Det har jeg den maskinen jeg sitter på nå til. :)

Men LCD skjermene er jo betydelig finere å se på. Jeg er usikker på om jeg vil merke såpass stor forskjell mellom CRT og LCD når det kommer til fargegjengivelse at det er vits i å kjøpe en CRT.. :shrug:

Endret av supah
Skrevet (endret)
Men LCD skjermene er jo betydelig finere å se på. Jeg er usikker på om jeg vil merke såpass stor forskjell mellom CRT og LCD når det kommer til fargegjengivelse at det er vits i å kjøpe en CRT..  :shrug:

Når jeg hadde min 3 år gamle CRT som kostet 4000 når jeg kjøpte den, så jeg ikke at det var forskjell i fargenyansene på annenhvert innlegg her på forumet. Det ser jeg uten problemer nå.

Så hvis en LCD er bedre enn en CRT var for 3 år siden, så kan de ikke være så mye dårligere nå. Har ikke skjedd mye utvikling på CRT fronten, ettersom det er LCD det satses på.

Og hvis du jobber foran datamaskinen, er det fornuftig å velge LCD ettersom man ikke blir så fort trøtt i øynene av de, og det tar lengre tid før du får vondt i hodet.

Endret av Afseth
Skrevet
Men LCD skjermene er jo betydelig finere å se på. Jeg er usikker på om jeg vil merke såpass stor forskjell mellom CRT og LCD når det kommer til fargegjengivelse at det er vits i å kjøpe en CRT..  :shrug:

Når jeg hadde min 3 år gamle CRT som kostet 4000 når jeg kjøpte den, så jeg ikke at det var forskjell i fargenyansene på annenhvert innlegg her på forumet. Det ser jeg uten problemer nå.

Så hvis en LCD er bedre enn en CRT var for 3 år siden, så kan de ikke være så mye dårligere nå. Har ikke skjedd mye utvikling på CRT fronten, ettersom det er LCD det satses på.

Og hvis du jobber foran datamaskinen, er det fornuftig å velge LCD ettersom man ikke blir så fort trøtt i øynene av de, og det tar lengre tid før du får vondt i hodet.

Hehe, da må du virkelig ha gjort noen merkelig innstillinger, er ikke akkurat topp kvalitet som trengs for å se de fargeforskjellene som er på forumet da :).

AtW

Skrevet

Kanskje jeg bare ikke la merke til de, fordi jeg ikke ser etter slike ting, men at de ble klarere når jeg fikk LCD skjerm? Og at jeg først da la merke til de? Vet ikke jeg... mulig jeg er litt rar også :-)

Skrevet

du får mer ytelse for pengene med en crt skjerm. men lcd tar mindre plass. jeg har alltid prioritert ytelse foran alt annet. men vet ikke om du gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...