Gå til innhold

Hvordan det er å vere gamer i Norge...


Anbefalte innlegg

jeg er blant de som foreslår at du sender en skriftlig klage til rektor eller en annen høyere opp i systemet. er det noe jeg ikke liker så er det lærere som nekter elevene egne meninger, og da du bare har kommet med saklige spørsmål til hva han har sagt har han ingen rett til å kaste deg ut. hva er det for en slags oppførsel? pass bare på at brevet blir saklig og høflig, så blir du tatt seriøst.

 

angående gaming så mener jeg også at dette er en fritidsaktivitet, og at de gamle ikke synes noe om det peker jo bare tilbake på sokrates' meninger 2000 år tilbake; ungdommen i dag... ting forandrer seg, og det må man akseptere. med ny teknologi følger nye vaner og nye forbruksmønstre. det som derimot er viktig, er å begrense aktiviteten. blir dette altetende og tar all din tid er det fare på ferde. en som skulker skolen for å spille cs og benytter all tilgjengelig tid til gaming har det ikke godt. som med alt annet må man balansere litt, slik at man ikke driver med dette noe mer enn man har godt av. man skal jo ha tid igjen til venner og skolen også!

 

husk på at moren din forhåpentligvis er glad i deg og bare vil ditt beste. hun synes sikkert at du sitter alt for mye hjemme foran pcen i forhold til andre aktiviteter. selv om det sannsynligvis ikke nytter kan du jo prøve enda mer at det er en slags erstatning for bøker (og tv), og at du er ute og får mer enn nok frisk luft og sosial omgang.

 

har du innlegget til elements far? hadde vært morsomt å lese det, han er nemlig norsklæreren min. han er veldig pro-cs, og du får ham sikkert til å hjelpe deg mot læreren din hvis du sender ham en mail. har blant annet fått låne en dokumentar om gamere av ham :p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så enig med dere folkens!

Gaming er jo noe å drive med det også!

Mens de fleste stikker ut på byen og ødelegger livet sitt med dop og fyllekjøring, velger jeg å sitte inne å ødelegge livet mitt foran skjermen!

For det er jo egentlig ikke noe galt i det!

Men det finnes en fin balanse..

Selv om jeg ofte kan sitte 12-14 timer foran en skjerm å spille samme spillet en dag, må jeg også komme meg ut litt og være litt sosial.

Med denne hårfine balansen klarer jeg meg fint både sosialt og mentalt stimulerende.

 

Når det gjelder moren min så er hun helt i mot cs..

Jeg spilte det i 2-3 år, helt til 1.6 kom, da ga jeg plutselig opp..

Gadd liksom ikke mer... er lei av hele FPS sjangeren så generelt..

Men da mossjan peste meg med

"Jeg liker ikke at du spiller sånne skyte-tullespill, du blir helt syk i hodet av det" burde en bare si

 

"Jeg kan på nåværende tidspunkt ikke med denne sakens tidligere nevnte implikasjoner og vidtgående konsekvenser og potensielle spesifikasjoner, uttale meg med en rimelig grad av skepsis innen dette temaet grunnet mine tidligere nevnte sosiale samkvemsvanskeligheter"

 

Dette er en fin frase å pugge utenat for som oftest nikker foreldre bare høflig og sniker seg sakte ut av rommet... :thumbs:

 

(Men særriøst så er jeg enig i posten din!!) :ermm:

 

GO GAMERS! Gamlingene hadde kongledyrene sine, vi har Guerillia Warfare'ne våre!

Endret av Lapette
Lenke til kommentar

Det må vel være opp til hver enkelt å drive med det de har lyst til , eller ineresserer seg for. Kan ikke fatte at folk kan legge seg opp i det. Det hender at jeg blir snakket til, fordi jeg sitter for mye foran PC`n. Det kan jeg jo godt forstå, når andre gjøremål ikke blir gjort. Blir litt gnissninger i heimen. Tror bare man må prøve å ha et sunt forhold til det å spille. Det finnes viktigere gjøremål i livet enn å spille dataspill. Det er viktig med skolearbeid, utdanning og jobb. Og ikke minst familie. Men at læreren din skal rakke ned på deg, og gi deg reprimande, det synes jeg er en merkelig oppførsel. Merkelig av en voksen mann.

 

De som ikke har interesse av å spille, forstår ikke hvilken lidenskap vi har. Men det som er litt morro å tenke på, er at de gjerne spør om råd når printeren ikke virker... Flere på jobben bemerker til stadighet at jeg spiller. Men de samme menneskene kommer til meg når det er noe galt med PC`n deres. Da blir jeg plutselig dum, og skjønner ikke noe. Jeg tar gjerne igjen med samme mynt.

 

Jeg må si meg enig i at det er viktig å være sammen med venner. Komme seg ut og drive med litt andre ting. Ta seg en fisketur, spille fotball osv. Tror at det å spille preger livet til mange av oss. Jeg har drevet med spill siden Commodore 64- tiden. Det har tatt utrolig mange timer av livet mitt. Men det er ikke bortkastet. Det har også holdt meg borte fra mange ting. Da jeg var yngre, så var jeg veldig lett å påvirke. Det er ikke så godt å vite hva jeg hadde kommet borti hvis jeg ikke hadde hatt spillene. Det kunne selvfølgelig slått begge veger. Enten så hadde jeg drevet med noe lureri, eller så hadde jeg vært toppsjef i Norsk Hydro. Gudskjelov ble det ingen ingen av delene.

 

Men det jeg vil frem til er at det er viktig å drive med andre ting også. Spill når du har tid og lyst. :)

Lenke til kommentar

Hey, jeg kjenner problemet, jeg er heller ikke noe "skolefreak" heller tvert i mot! Jeg hater skolen og gleder meg bare til jeg kommer hjem og får spille sof2!

Det som suger er att alle ser på meg som en n00b og en freak. Alle tror att gamere og di som driver mye med PC er noen innesperrede idioter som ikke får seg noe liv, men slik er det ikke! Gaming er en hobby og interesse nett som fotball og andre aktiviteter. Men det er kansje ikke så sunt å sitte inne 9.timer om dagen. Men det er alikevell sosialt, syns nå jeg!

 

 

---------------------- :devil: FUCK ALL ANTI GAMERS :devil: ---------------------------

Lenke til kommentar
:dontgetit: Gameing er en hobby. Gameing er mye mer aktivt enn å på sporten på tv hele dagen, snakk om sløsing av tid. Å være en gamer er nesten som å være en fotballsupporter, som bruker mye av tiden på å se på fotball. Men det som er annerledes er at fotballen er byttet ut med dataspill og at gameing er mye mer aktivt og sunnere enn å se på fotball og drikke seg fulle på fotballpuber.

P.S: Dette er IKKE et angrep på de som intresserer seg for fotball! :)
Lenke til kommentar
Om alt man gjør hele dagen er å spille, er man en enstøing, og har nok et (sosialt) problem selv om man vil innrømme det eller ikke.

Enig i den - du blir sosialt idiot hvis du ikke har noen andre interesser enn data og sjelden omgås folk i det virkelige liv. Har støtt på flere sørgelige eksempler som aldri prater om noe som helst annet enn spill og er helt 'utafor' når det gjelder ting 'folk flest' gjerne prater om.

 

Disse kommer til å dø gamle og ensomme foran PC'en uten en gang å ha kjent kjærligheten bruse gjennom blodårene.

 

Oi - ble litt svulstig på slutten der, men det er ting som er viktigere og gir deg mer i livet enn å være den lokale CS-helten i et lite miljø. 99.9% av alle mennesker gir beng i om du er flink til å spille online eller ikke.

 

Synes selv spilling er knall, og det er jo i ferd med å bli en akseptert hobby - endog 'idrett' på et litt høyere plan. Og personling synes jeg det langt mer givende enn å sitte som en pottitt i sofaen og se på TV flere timer hver kveld (som av en eller annen grunn er en helt akseptert måte å kaste bort tiden på).

 

Men for all del: Kom dere litt ut blant folk også!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Er tydeligvis forskjell på stedene og skolene rundt om i landet. Her hvor jeg bor spiller veldig mange av guttene jeg kjenner cs, og andre nettspill.

Her om dagen skulle vi i norsken presentere en del ord (sjargong) fra en fritidsaktivitet vi holder på med. Mens de andre snakket i vei om hestesport og taekwondo ble det selvfølgelig cs-språket for meg! :)

Det var faktisk ganske kult å forklare hva en awp-****** er, det ble ganske mye latter ut av det faktisk. Etterpå kalte ingen meg nerd eller kom med kommentarer eller noe sånt.

 

Poenget mitt er at det er akseptert å være gamer i mitt miljø, og jeg håper da inderlig det er mange andre som har det sånn. Når det gjelder episoden med den læreren din, så hadde jeg blitt utrolig forbanna i samme situasjon. Gå til rektor og kom med det du har å si.

Lenke til kommentar

Ok here goes my post : :)

 

vel chonkel du har minn fulle støtte ang det med skolen.. Her skal klages sendes og retter dem seg ikke etter det så går du for å gi dem sparken :)

Som tidligere sagt er cs det spillet samt andre FPS spille som gir raskerer reaksjoner og bedre mulighet til å få med deg flere ting på en gang enn det en normal person spm ikke gjør det kan.

 

Jeg har også hatt utallige klager fra morra mi men bare driti i dem . jeg anbefaler deg drit i morra di men selv tenke over at du må gi litt tid på skolen.. jeg har selv sett deg spille og du er ikke blandt de beste.. du kan ikke satse på bare cs og satse på at du kan få betalt.. her må du sikre deg på flere nivåer.

 

Skole messig mest.. sikre deg en utdanning samt gjerne bruke fritiden etterskolen på så det etterlengtede spillinga.. så kombinerer noen dager hvor du er med dame eller venner.. i mitt tilfelle går det til alle tingene på en gang..

Vet ik helt åssen jeg får det til å gå men jeg klarer det..

 

Jeg er ikke akkurat pro cpl spiller men jeg ligger på et nivå til å kunne klare oss godt opp i cb ladder for eks..

 

Vil ik høres ut som morra di men jeg støtter hu i en ting det er at du burde bruke LITT tid på skole så du kan gå ut med gode karakterer til å bli det du vil.

 

Har til og med spilt sammen med deg ChonKeL eller åssen du skrev nicket ditt den gangen.

 

GLHF

MEd støtte fra cs spiller Vincent :thumbs::thumbup::p:D

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt eldre enn dere gutta her (32) og har kone og barn så spillinga har gitt seg en del, men da jeg var yngre spilte jeg MYE.

 

Husker da jeg var på deres alder brukte jeg MYE tid om natta på min c64 og spille ultima 4 og 5. Det var FETE rollespill etter den tidens standard som man VIRKELIG levde seg inn i. Brukte masse tis på å tenge kart over områder og dungenons samt skrive ned alle quest og hints jeg fikk. Var ikke noe som het automap og questlog.

 

Fikk også masse pepper fra foreldra mine hvis de gikk på dass om natta og så at det lyste gjennom dørsprekken og nøkkelhullet på rommet mitt. De truet på et tidspunkt om å inndra antennekabelen til maskinen slik at jeg ikke skulle spille om natta. Blei etter hvert rå på smarte løsninger for å dekke til nøkkelhull og dørsprekker.

 

Var jo JÆVELIG trøtt på skolen om dagen da og forsov meg ganske mye. Var allikevel såpass skarp at jeg klarte å hangel meg i gjennom med middels karaktere uten å følge så veldig mye med.

 

Var forresten den første i norsklærenrens historie som leverte stil på printpapir!

 

På den tiden jeg holdt på med spilling så var heavyrocken på sitt største og "ALLE" spilte (eller misshandlet en) gitar. Det var liksomn helt greit å sitte inne alene i en mørk kjeller hver eneste kveld helt alene og klimpre gitar helt for seg selv.

Gaming derimot var også litt uglesett dengangen også. Og hva med alle de som fulgte med på ørten TVserier hver kveld?

 

Det må da tross alt være bedre å delta i en handling (spill) en å være passiv deltaker (TV).

 

Men husk! Det lurt å komme seg en tur ut innimellom også. Det er tross alt en balansegang på alt.

 

Var jo ikke så mange som hadde mobil på den tiden heller så det blei ikke så fort bråk når en var ute og masse gjenger som ringte hverandre opp for å tilkalle fetter og bror og onkel i A og B gjengen.

 

Back to the eighties!

 

MazeKing

Lenke til kommentar
Ok here goes my post : :)

 

vel chonkel du har minn fulle støtte ang det med skolen.. Her skal klages sendes og retter dem seg ikke etter det så går du for å gi dem sparken :)

Som tidligere sagt er cs det spillet samt andre FPS spille som gir raskerer reaksjoner og bedre mulighet til å få med deg flere ting på en gang enn det en normal person spm ikke gjør det kan.

 

Jeg har også hatt utallige klager fra morra mi men bare driti i dem . jeg anbefaler deg drit i morra di men selv tenke over at du må gi litt tid på skolen.. jeg har selv sett deg spille og du er ikke blandt de beste.. du kan ikke satse på bare cs og satse på at du kan få betalt.. her må du sikre deg på flere nivåer.

 

Skole messig mest.. sikre deg en utdanning samt gjerne bruke fritiden etterskolen på så det etterlengtede spillinga.. så kombinerer noen dager hvor du er med dame eller venner.. i mitt tilfelle går det til alle tingene på en gang..

Vet ik helt åssen jeg får det til å gå men jeg klarer det..

 

Jeg er ikke akkurat pro cpl spiller men jeg ligger på et nivå til å kunne klare oss godt opp i cb ladder for eks..

 

Vil ik høres ut som morra di men jeg støtter hu i en ting det er at du burde bruke LITT tid på skole så du kan gå ut med gode karakterer til å bli det du vil.

 

Har til og med spilt sammen med deg ChonKeL eller åssen du skrev nicket ditt den gangen.

 

GLHF

MEd støtte fra cs spiller Vincent :thumbs::thumbup::p:D

Hehe,har sett nicket ditt utallige ganger på irc men kan ikke huske å spillt med deg!men sikkert mix elr noe :) Ikke for å komme med en unnskyldning men spillinhga mi kan variere fra det veldig gode til det veldig dårlige!d kan det vel gjøre hos di fleste utenom ett par toppspillere som Ahl som visst nok aldri har en dårlig dag :) Jeg er ikke god nok til å joine en skikkelig skilla klan men det håper jeg at jeg kan bli en dag!merker fremskritt hver dag :) Kan kanskje spille en mix med deg?

Vil takke alle som har tatt seg tid til å svare meg!Veldig gøy å høre at jeg ikke er alene... Men håper for all del ikke at dere har fått inntrykk av at jeg er en usosial gutt som ikke bruker tiden min på noe annet enn dataspill!for det stemmer ikke... Men en del tid går nok med ja :thumbs:

Hilsen chonKeL :love:

Lenke til kommentar

Klag til rektor. Læreren hadde ingen rett til å oppføre seg slik. Om du liker gaming så "isn´t it worth fighting for? Isn´t it worth dying for?" Personlig spiller jeg en god del. (går MK, alle kompiser går allmenn, så jeg har mye mindre lekser :D )

 

Bruk så mye tid på gaming som du føler for, men ikke overdriv. Jeg vet hvor lett det er å sitte for lenge ;)

 

Men nå får jeg gitar, så det er nok bare å si farvel til data de neste ukene :thumbs:

Lenke til kommentar

jada, støtter deg der chonkel.

 

Men for all del, gaming er en hobby og bare det.

 

Man kan ikke skaffe seg et levebrød ved bare gaming vettu ;)

(hvis ikke du er en natural born cs killah)

Skole er viktigere, selvom det noen ganger er rein tortur og rive seg fra pcen og sette seg ned med leksene. Jo bedre utdanning du får jo mer penger tjener du, som oftest. Og jo mer penger du har jo råere pc får du :p

 

Neida, livet handler om så mye mer enn pc spilling. Det finns også så mye mer som er gøyere, mer sosialt og som du i tillegg kan få litt mosjon ut av.

 

når det gjelder situasjonen din med den læreren chonkel, hvis han rett og slett mobber deg (mobbing er definert som plaging eller erting gjentatte ganger over lengre tid) kan du rapportere han til rektor eller noe.

 

han læraren skulle eg likt og tatt et 1337 headshot på :thumbup:

Endret av CalaZ
Lenke til kommentar

Hei chonKel!

 

Først å fremst vil jeg bare si at jeg går 3. året på allmennlærer på høgskole, og vet ganske mye om hva en lærer kan og ikke kan gjøre mot elevene sine.

 

Hvis det du skrev stemmer (helt og holdent uten noen finpussinger eller over/under-drivelser) så har læreren gjort noe galt, og har ingen grunn til å gi deg anmerkning eller rapportere deg til "høyere makter" (i dette tilfellet rektor :laugh: )

 

Hvis du kan (med hånden på hjertet) si at det var akkurat det du beskrev som skjedde, så vil jeg anbefale (som noen andre her på forumet også gjorde) å skrive en formell klage til skolen hvor du på en saklig og ryddig måte forteller sakens fakta, og at du ikke aksepterer å bli behandlet slik. Du må derimot ikke prøve å lyve eller overdrive sakens fakta, for da vil ingen tro deg (noensinne igjen... dessverre :no: ) Lykke til med det. :)

 

 

Når det gjelder spilling så må jeg bare si at jeg er nesten spille-narkoman til tider, og jeg fikk også masse mas fra mine foreldre om at jeg kastet bort livet mitt og kom til å drepe meg på spillingen, men jeg lever da tross alt enda og går 3. av en 4-års utdanning på høgskolenivå.

 

Jeg tror, uten noen vitenskapelig bevis, at en del spill kan være bra for folk. Man lærer ofte mye engelsk, raske reaksjoner, hånd-øye koordinasjon etc. Så i passe doser tror jeg spilling er nesten direkte sunt. I tillegg er det en veldig sunn og behaglig virkelighetsflukt som er et godt alternativ til å flykte fra virkeligheten med f. eks alkohol eller enda verre narkotiske stoffer.... :thumbdown:

 

Det man derimot skal passe på er at man ikke faller fra sosialt. Jeg er f.eks en ganske antisosial person med ganske få venner utenfor familien, men i mitt tilfelle er det vanskelig å vite om spille-narkomanien førte til antisosialiteten eller om det var omvendt... for det begynte for FRYKTELIG lenge siden egentlig. Jeg begynte å spille dataspill i en alder av 4-5 år (allerede før du chonKel ble født kanskje... :D ), men jeg har "alltid" vært en sosial "outcast"... jaja hva skal man vel gjøre med det... :p

 

Kort oppsummert:

 

Mitt råd til alle sammen: Vær nøye! Du har muligheten til å ødelegge livet ditt når som helst, så derfor er det også ditt ansvar å la være!. Bruk fornuften, så overlever alle! Selv jeg... :D

 

Vennlig hilsen

 

wannabe Yngvef :laugh:

Endret av yngvef
Lenke til kommentar

Når det gjelder skole og lærerer som er frekke, så er det en ting som gjelder.... vær saklig og rolig. Inngå en "allianse" med rådgiver og "diskuter" saken med han/henne.

Prøv å få læreren til å miste besinnelsen/gjenta utskjellingen forran hele klassen.

 

Det er en STOR fordel om du har en lydopptaker (mp3spiller/mobil) raskt tilgjengelig i de aktuelle timene.

 

I "oppgjøret" forran rektor så må du holde deg saklig og si ting som

 

"jeg er her for å få en utdannelse, men det som skjer er at jeg blir diskriminert og fratatt meg muligheten for dette på grunn av at han/hun ikke har samme meninger som meg. Jeg ble også gjort til latter forran hele klassen når jeg ble sendt ut. Jeg har ikke vært annet enn rolig og høflig i denne saken, men ville bare ikke at mine meninger og holdninger skulle bli trampet på, men han/hun hadde visst noe imot dette."

Og så kan du spille at et opptak av læreren dersom du er så heldig at du har fått det på tape.

 

Dette gir et inneisvartestehelvetes adrenalinrush, og gjør at du ikke greier å tørke smilet av trynet før etter flere timer.

 

Hilsen en som har vært gjennom kampen mot slem lærinnedametroll. :)

(Og vant en klar seier, og trengte da ikke å kjøre nøkkelskrapetrikset på bilen hennes)

Lenke til kommentar

Jeg er 25 og har sittet klistret forran en skjerm siden C64 :) Oki, kanskje ikke fullt så ille, men jeg har brukt utrolig mye tid på data. Jeg har studert IT på UiO, jobbet med IT og underholdt meg med IT.

 

Som flere her sier, ikke la læreren din plage deg. Send brev til rektor, fortell det til moren din slik at hun kan ta det opp med foreldreutvalget på skolen din. Snakk med andre elever og hør om han er slemme med de også. Få flere til klage til rektor, feks kan noen i klassen din si til rektor at de følte at du ble uretferdig behandlet av læreren.

Uansett hva du gjør, ikke la ham slippe unna med det. Du hjelper deg selv og andre, samt evt fremtidige "mobbeoffer" ved å si klart ifra om at denslags oppførsel ikke er akseptabel.

 

Samme med moren din. Argumenter (saklig) med at PC er det du velger å bruke fritiden din på, på lik linje som andre som velger å se på TV eller drive idrett. Si at PC krever at du tenker og løser problemer noe som blir viktigere og viktigere i samfunnet. Det er færre og færre jobber der fysisk styrke er avgjørende, eller påkrevd. Nå skader det selvsagt ikke å ha litt god helse, du lever sikkert noe år til hvis du har det (men hvem vil vel ligge noen år til på ett gamlehjem ;)) Be henne legge merke til hvor mange steder det står URLer. De fleste program på TV har egene nettsteder så hvis du sier at hun skal legge merke til det så gjør hun kanskje det og ser at det kanskje er litt mer data i hverdagen enn hun egentlig var klar over. Så kan du si at det er ekstremt mye mer data nå enn det var for 10 år siden og at utviklingen ikke ser ut til å gå saktere. Kanskje moren din har hørt at noen hjelpeorganisajonere klager over at det i fremtiden vil bli ett kraftig skille mellom de (landene) som har IT og de som ikke har det, og det bør bekjempes på lik linje med fattigdom. Har hun hørt om det kan du si at du kommer til å være i den delen som har det best :D

 

hmm, da setter jeg en strek før det blir så langt at folk ikke gidder å lese :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...