Gå til innhold

Arngrens side skal være ikke-pen!


JKJK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personer med downs syndrom blir (eller ble i gamle dager) kalt mongoloide, pga av at de lignet mennesker fra mongolia. Mongo er en forkortelse av mongolid. Og til dere som så feilaktig snakker om andres fordommer, ta ett søk på kvasir på mongoloid så får dere nok noen ideer.

Endret av Egilegil
Lenke til kommentar
Personer med downs syndrom blir (eller ble i gamle dager) kalt mongoloide, pga av at de lignet mennesker fra mongolia. Mongo er en forkortelse av mongolid. Og til dere som så feilaktig snakker om andres fordommer, ta ett søk på kvasir på mongoloid så får dere nok noen ideer.

ser folk fra mongolia ut som folk med downs syndrom? :ermm:

Lenke til kommentar
Personer med downs syndrom blir (eller ble i gamle dager) kalt mongoloide, pga av at de lignet mennesker fra mongolia. Mongo er en forkortelse av mongolid. Og til dere som så feilaktig snakker om andres fordommer, ta ett søk på kvasir på mongoloid så får dere nok noen ideer.

ser folk fra mongolia ut som folk med downs syndrom? :ermm:

De har visse like trekk. Du vet i gamle dager fant de ut mye som vi ikke forstår i dag.

Lenke til kommentar
Personer med downs syndrom blir (eller ble i gamle dager) kalt mongoloide, pga av at de lignet mennesker fra mongolia. Mongo er en forkortelse av mongolid. Og til dere som så feilaktig snakker om andres fordommer, ta ett søk på kvasir på mongoloid så får dere nok noen ideer.

ser folk fra mongolia ut som folk med downs syndrom? :ermm:

De har visse like trekk. Du vet i gamle dager fant de ut mye som vi ikke forstår i dag.

det har du rett i :yes:

menmen,., hvilke seere trekker den siden til seg? den ser jo rævva ut!

Lenke til kommentar
Personer med downs syndrom blir (eller ble i gamle dager) kalt mongoloide, pga av at de lignet mennesker fra mongolia. Mongo er en forkortelse av mongolid. Og til dere som så feilaktig snakker om andres fordommer, ta ett søk på kvasir på mongoloid så får dere nok noen ideer.

ser folk fra mongolia ut som folk med downs syndrom? :ermm:

De har visse like trekk. Du vet i gamle dager fant de ut mye som vi ikke forstår i dag.

det har du rett i :yes:

menmen,., hvilke seere trekker den siden til seg? den ser jo rævva ut!

Ikkevet jeg. Den har iallefall trukket til seg alle oss. Kanskje vi ikke hadde sett på den hvis den var middelmodig.

Endret av Egilegil
Lenke til kommentar
Ikkevet jeg. Den har iallefall trukket til seg alle oss. Kanskje vi ikke hadde sett på den hvis den var middelmodig.

Egentlig et godt poeng. ;)

Men de fleste går vel bare inn på siden, titter litt, ler litt og så ALT+F4.

Tror ikke de kan _selge_ så mye gjennom den siden, det er jo nesten umulig å finne frem.

Lenke til kommentar

?? hvor mange er det som relaterer " mongo webside" med downsyndrom?

svært få vil jeg tro. Syns datafyr reagerer litt i overkant med sine meninger. og det skal han få lov til, akurat like mye som jeg også mener at websia til arngren er supermongo. ikke noe kan ta fra arngren det. vel uansett så er det så ubrukbar den siden at jeg verfall ikke gidder å kikke der engang. selv om jeg har interesse for papirutgaven av arngrens katalog.

Lenke til kommentar
En liten henstilling til brukerne av forumet her: Mongo er ett utrykk som er fullstendig forkastelig og bør etter mitt syn ikke brukes sånn i det store og hele. Kan ikke forstå hva en person med Downs Syndrom har med Arngrens nettside å gjøre, og man bør ha anstendighet nok til å vise en viss respekt for funksjonshemmede mennesker. Ser rødt når jeg leser sånt som dette.

Mongo er et utrykk som brukes mange steder. Et eksempel på dette er tittelen på filmen "Mongoland". Like it or not.......

Lenke til kommentar

Da topicen i seg selv var såpass useriøs, velger jeg å kommentere noe langt mer appellerende som dukket opp; nemlig det skremmende faktum at noen klarer å hausse seg opp over bruken av ordet "mongo".

 

 

Som allerede nevnt gjorde jo dette at topicen ble mer useriøs enn strengt tatt nødvendig, men noe mer enn en nøytral påpekende notis angående nettopp det, er ikke av denne verden.

 

 

Før man går over til selve kjernen må det være lov å humre litt i kulissene over utsagn som "Hvis du refererer til at personer med downs syndrom er mongo så er det vel du som burde sjekke fordommene dine", for deretter å gispe etter luft over bifallet en slik uttalelse høstet av påfølgende innlegg.

 

 

Et øyeblikks skarpsinn tilføres av "pebbe" (og jeg tillater meg å påpeke at avartaren er en av de bedre) da opprinnelsen til uttrykket "mongo" bringes ut av dets dunkle skygge. Senil demens og psykopati er forøvrig stadig tilstedeværende som medisinske betegnelser, trass feilaktig forståelse hos menigmann.

 

 

Mongoloid, derav forkortelsen "mongo", var i sin tid den medisinske betegnelsen på det vi i dag kjenner som Down Syndrom (noen liker også feilaktig å kalle dette "downs syndrom").

Mongoloid er for flere decennium siden fjernet fra legevitenskapen, og har av den grunn ingen tilknytning til Down Syndrom i dag.

 

 

At den gjengse nordmann ikke vet å ordlegge seg og har et vokabular som overgås av en asiat med et to ukers norskkurs, er en naturlig årsak til at uttrykket "mongo" har blitt innrullert blant IQ-refererende uttrykk som idiot og imbesil. Da nevnte ord refererer til spesifikke IQ-verdier, har "mongo" i motsetning ingen betydning.

 

 

Underholdene nok forekommer overhodet ikke ordet ”mongo” i norsk skriftspråk, og har ingen betydning i motsetning til samtlige fyord man lærer på skolen, som alle har en lang fartshistorie og mangfoldige betydninger (f.eks. ”f i t t e”: engstykke ved vann).

 

 

Sannsynligvis kun et slumpetreff, men "KriFos" lirer også av seg en sannhet angående betegnelsen Mongoloid. Trass i at dets betydning innen legevitenskapen er begravet, har det ikke blitt betydningsløst. Urettmessig får "KriFos" slått hånden av for sitt forslag "Mongo = Person fra Mongolia".

 

 

Mongoloid er i følge Norsk Språkråd et likeverdig alternativ til uttrykket mongolsk.

Utover dette har Mongoloid også en antropologisk betydning, om enn utdatert. Mongoloid refererer til mennesker med opprinnelse fra Sentral- og Øst-Asia. Som de fleste vestlige antropologers uttrykk ment for klassifisering av "menneske-raser" i det 18. og 19. århundre, er også dette uttrykket foreldet, og i noen kretser, sett på som rasistisk. Urimelig, men dog.

 

 

Så; etter denne korte utredning har jeg en liten henstilling til "Datafyr". Neste gang du ser ord som f.eks. "idiot" skrevet et sted, vis en tilsvarende medfølelse for alle psykisk utviklingshemmede med en IQ under 35, som den du granngivelig har for de med Down Syndrom. "Idiot" har nemlig en betydning i motsetning til "mongo"...

 

 

For å delvis rettferdiggjøre at dette havnet under denne topicen; min mening er at Arngren fortjener all ros for måten han valgte å formulere sin svarpost.

 

Edit: fyordet ble tydeligvis for dristig uten mellomrom...

Endret av dr_down
Lenke til kommentar

Mongoloide blir kalt dette p.g.a den lille "folden" de har ved øyet, som de fleste asiater har. Dette kalles "mongol-folden". Forskere har vel kommet fram til at de fleste øst-asiater har sitt opphav i den mongolske rase som ekspanderte i Asia for mange tusen år siden.

 

Kan forøvrig være enig i at det er lite taktisk å slenge ordet inn i topic'en. Man prøver vel (desperat) å holde et seriøst nivå på dette forumet, iallefall utenfor "Off-Topic" kategoriene. :)

Lenke til kommentar

Konkluderer enkelt og greit med at få her har noen større forståelse for hvordan betegnelsen "Mongo" brukes i dagens samfunn. Å vise til norsk språkråd er jo å skyte langt over mål, de har aldri noen gang fulgt trender og språkbruk blant ungdom på en skikkelig måte, ei heller denne gang. Ordet henviser i dag til noe som er idiotisk, som her hvor ordet er brukt i sammenhengen med at siden må være laget av idioter. Slik forstår jeg det i hvertfall.

Jeg er far til ett barn med Down"s" syndrom, og ser ikke på ham som en idiot på noen måter. Liker derfor ikke språkvalget, og forbeholder meg retten til å kunne fortelle min mening om den bruken av ordet uansett om folk her er enig eller ikke. I mine øyne er det ikke noen tvil om at ordet brukes nedlatende om mennesker med Down`s, selv om muligens ikke trådstarter mente det slik. Trolig forstår han ikke (som de fleste som har svart her) hvordan ordet oppfattes av en mengde mennesker her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...