Canute Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Skulle sette inn en ny cpu vifte. Og da jeg tok av den gamle, så hang cpu'n fast.. Ser ut som om den er limt fast med kjølepasta. Prøvde å vippe den forsiktig av, men det gikk ikke. Siden dette er en intel cpu, kan jeg da ta litt ekstra i og prøve å vippe den av? Eller må jeg ha noe som løser opp kjølepastaen?
Gef Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Du må IKKE prøve å rive den av, det kan resultere i at den blir ødelagt! Det du må gjøre er å hente en hårføner, varme goopen mellom CPU og kjøleribbe (føne direkte der CPU'en er limt fast), så går den lett av etterhvert
J0ppe Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Skulle sette inn en ny cpu vifte. Og da jeg tok av den gamle, så hang cpu'n fast.. Ser ut som om den er limt fast med kjølepasta. Prøvde å vippe den forsiktig av, men det gikk ikke. Siden dette er en intel cpu, kan jeg da ta litt ekstra i og prøve å vippe den av? Eller må jeg ha noe som løser opp kjølepastaen? Holdt ikke sperren på cpu sokkelen cpuen fast?
Aeternus Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 (endret) Har hendt flere ganger for meg også at cpu låsen ikke har holdt igjen cpu. Gjør som Gef sier så for du nok løst problemet ditt ganske greit. Endret 20. februar 2004 av Aeternus
Gef Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Holdt ikke sperren på cpu sokkelen cpuen fast? Dette er et kjent problem. Når kjølepastaen størkner, fungerer den akkurat som lim. CPU har heller ikke 100% vannrett IHS, så dermed danner det seg ett lite lufttrykk mellom CPU og kjøleribbe (akkurat som i syltetøyglasset). Det man må gjøre er å varme opp kjølepastaen slik at den slipper taket. Det er anbefalt at man skal ha pc'en på i 20min før man skal ta ut CPU, slik at den ikke henger med på dette viset. Dette gjelder for Intel da
Canute Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 (endret) ok, litt sent. Hvor varm skal egentlig hårføneren være? og hvor lenge må jeg varme den? Den datt i alle fall ikke av nå ... Og nei, cpu låsen holdt ikke :/ Endret 20. februar 2004 av Zevz0r
Gef Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 (endret) ok, litt sent. Hvor varm skal egentlig hårføneren være? og hvor lenge må jeg varme den? Den datt i alle fall ikke av nå ... Du skal vel bruke ca 1-2min å varme den på ca. Så rikker du bare litt på CPU'en, så er den av. Bare sett hårføneren på full varme du Rikk i CPU mens du varmer hele greia opp, så slipper den taket etter en liten stund Endret 20. februar 2004 av Gef
Canute Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 (endret) Det er varmt å holde under!!! Den gikk av! Thx! Endret 20. februar 2004 av Zevz0r
Gef Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Det er varmt å holde under!!! Den gikk av! Thx! Fint å høre!
deaktivert443556 Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Jeg opplevde akkurat det samme da CPUen min var bare noen dager gammel. Fikk meg en støkk da jeg så at sokkelen var top etter å ha røsket av kjøleren. Det ble ikke noe bedre da jeg så at 8-10 pins på CPUen var bøyd.
Boralis Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Jepp en lurt triks er å starte maskinen og la den stå på en stund og så sette fingern på vifta så den stopper i 15-20 sec slå av maskinen og demonter med en gang .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå