Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Red Frostraven: Dokumentasjon på påstandene dine hadde vært fint.

Et foster på 12 uker reagerer på ytre faktorer. Hvis du dytter på det utenfra, så vil det bevege seg. Det vil reagere på smerte.

 

longwinded: De fleste klarer fint å oppfostre et barn i Norge i dag hvis man ønsker det. Det finnes såpass gode støtteordninger at ingen må sulte ihjel. Som sagt så er jeg ikke i mot frivillig abort, men bekymringer og komplikasjoner henger faktisk ikke sammen med å være glad eller ikke glad i et barn. Det å få barn ER en bekymring.

 

25 uker:

http://wiki.answers.com/Q/When_does_a_fetus_have_brain_activity

 

Også fluesnapper-planter har celler som reagerer på berøring.

Nervecellene våre over alt i kroppen reagerer på stimulering, selv om ikke hjernen fungerer eller oppfatter smerten; refleksene våre er nervestyrte overlevelsesmekanismer som skjer FØR hjernen har registrert smerte eller berøring, og før hjernen kan oppleve smerte og berøring.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter abort. Da kan man spare barn for vanskelige oppvekster, og forhindre potensielle narkomane og ungdomskriminelle.

 

Abort er såklart løsningen på alle kriminalitet i fremtiden!

 

Mener dere at alle som ikke er økonomisk godt stilt burde ta abort hvis de ble gravide?

Sannsynligvis mener de at om noen føler pga. f.eks. økonomi at kan de ikke ta vare på et barn, så bør de ha muligheten selv til å ta valget om abort. Ikke at de skal presses av andre den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar

Økonomi burde ikke være et problem, hvis man får barn betaler staten mye hvis man er alene.

Hvis det er noen som har reelle tall på det, så hadde det vært fint å sett. Det er langt fra en enslig som fortsatt er i utdanning (vanskeliggjort av barnepass), til to med fast inntekt og rett på full foreldrepermisjon. Det skal en del til for å fylle det gapet (selvsagt trenger en ikke å fylle det helt, men du må et stykke på vei).

Lenke til kommentar

Ingenting konterversielt over at man kan knytte hjernebølger og hjerneaktivitet. Men du kan ikke knytte det til bevisthet, fordi det er mange forskjellige definisjoner av bevisthet.

Finnes det en definisjon av bevissthet som ikke betinger hjerneaktivitet?

Absolutt, ellers ville ikke wikipedia ha skrevet om alle de forskjellige definisjonene.

 

Vi knytter allerede bevissthet til om det er riktig å ta livet av en vegetativ pasient eller ikke.

Nei, det handler ikke bare om bevisthet. Vi dreper ikke bevistløse personer. Man prøver å få dem i livet igjen.

 

 

Hvordan kan du se på noe som helst som å drepe uten en klar definisjon av liv og bevissthet?

Hvem er det som har sagt at ikke jeg har en klar definisjon. Jeg mener livet starter etter befruktelsen, fordi det er da sjelen kommer inn. Dreper du et foster, så dreper du også en sjel.

 

Det bør jeg ha lov til å mene, akkuratt som jeg lar deg mene at livet starter når første hjernebølge blir skapt.

Lenke til kommentar
Hvem er det som har sagt at ikke jeg har en klar definisjon. Jeg mener livet starter etter befruktelsen, fordi det er da sjelen kommer inn. Dreper du et foster, så dreper du også en sjel.

 

Det bør jeg ha lov til å mene, akkuratt som jeg lar deg mene at livet starter når første hjernebølge blir skapt.

 

Det har du lov til å mene ja, men en sjel er metafysisk og ikke noe du kan måle eller påvise.

Lenke til kommentar

Det er vel definisjonen på en sjel som skiller en sjel fra bevissthet -- at sjelen er evig, mens bevisstheten er bundet til hjernen og gjør all tenkingen og følelsene våre virkelige.

Hva sjelen gjør eller er, det er det ingen som kan forklare, da alle følelser, hurkommelse, intelligens, personlighet og fantasi finnes i hjernen og kan påvises.

 

Kanskje sjelen er et slags ID-nummer for entitetsbestemmelse på kryss av liv?

Lenke til kommentar
cuadro: Givene definisjoner? Det finnes ingen eksakt definisjon!

 

Og det er greit at du gir blaffen i hva jeg mener, men ikke prøv å si at din moral er overlegen min moral. Hvis flertallet i Norge har min moral, så vil den herske over din moral og motsatt.

 

Først og fremst: Moral overlegen til den andre? Fra hvilket hold diskuterer du? Dette er slettes ikke snakk om et meningsfelle, men en intellektuell rasjonalisering mellom "to onder".

 

Jeg gir ikke "blaffen i hva du mener", jeg gir blaffen i påstander som ikke står til den virkelighet slik den oppfattes, konsekvent bruk av vage ord og definisjoner som man umulig kan forholde seg til.

 

Det finnes ingen eksakt definisjon, nei - vel, det gjør det, men ingen eksakt datobegrensning for denne eksakte definisjonen - og det er derfor jeg fremmet en givende definisjon. Det kan vel umulig ha gått deg hus forbi, det var det hele innlegget handlet om.

 

Du fortsetter forresten å ordlegge deg som "drap", eller "å drepe et foster". Definér liv, om så skal være, for du klager tross alt her over at man ikke har en "eksakt definisjon på det". Du må også definere "sjel", for at en slik vag påstand skal kunne være mulig å forholde seg til.

 

For å illustrere det på en mer provoserende måte: Hvorfor i alle dager skal vi bry oss om vi dreper en sjel? Det er jo ingenting som tyder på at vi har en sjel, det er ingen forklaring som tilsier at et foster har en sjel, det er ingen forskning som tyder på at "sjel" er noe som eksisterer i det hele tatt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktigere å beskytte ufødte barn enn å ta vare på de menneskene vi allerede har?

Jeg ser på en måte ikke at det er gitt at det må være en motsetning her? :dontgetit: Er dette litt sånn debattstrategi ala "her kommer masse svartinger inn til landet med sugerøret i trygdekassa, mens gamle svømmer i sin egen dritt på sykehjem?"

Lenke til kommentar

Løsningen på problemet er selvfølgelig å subsidiere det. :roll:

 

Hvorfor er det viktigere å beskytte ufødte barn enn å ta vare på de menneskene vi allerede har? Jeg mener, hey, budsjettene vakler: eldre får ikke pensjonen sin, sykehus og skoler forfaller, velferdsstaten sliter. Midt oppi dette skal man bruke enorme summer på å belønne uansvarlige mødre for å legge nye byrder på skattebetalernes skuldre, mens pensjonister som har jobbet for samfunnet i et helt liv ikke får rettmessig kompensasjon for innsatsen.

 

Og darkness|, du snakker om å ta ansvar? Hva slags ansvar er det egentlig når man ikke betaler av egen lomme?

 

Jeg betaler skatt, og det gjør de fleste av oss. Jeg synes det er drøyt å si at man ikke betaler av egen lomme fordi man de stønadene man har krav på som enslig forsørger. Det er snakk om en god del penger, men det kan ikke akkurat sammelignes med å snylte på andre. De fleste betaler tilbake dette mange mange ganger i løpet av arbeidslivet.

 

Denne diskusjonen er utenfor det opprinnelige emnet, så jeg gidder ikke å diskutere den norske velferdstat videre her.

Lenke til kommentar

Økonomi burde ikke være et problem, hvis man får barn betaler staten mye hvis man er alene.

Hvis det er noen som har reelle tall på det, så hadde det vært fint å sett. Det er langt fra en enslig som fortsatt er i utdanning (vanskeliggjort av barnepass), til to med fast inntekt og rett på full foreldrepermisjon. Det skal en del til for å fylle det gapet (selvsagt trenger en ikke å fylle det helt, men du må et stykke på vei).

 

Som student kan man få permisjon fra studiene og fortsatt få utbetalt samme sum som studelån/stipend fra lånekassen dersom man ikke tjener for mye. Man kan få billigere barnehageplass i studentbarnehage.

 

Man får 970kr i barnetrygd hver måned. Dobbel barnetrygd hvis man er eneforsørger. Barnebidrag til forsørger av barnet (fra mor/far). Som enslig forsørger kan man få opptil to ganger grunnbeløpet i overgangsstønad. Det utgjør 6 303 kr x 2 pr. mai 2010 i mnd. Det justeres etter inntekt. Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet.

 

De fleste har mulighet til å skaffe seg en jobb og opptjene seg rett på foreldrepenger. De fleste oppdager graviditeten ganske raskt. Om man ikke har mulighet til å jobbe, så får man engangstønad på 35 263 kroner

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...