Gå til innhold

Hvordan feste leds?


Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på det i evige tider, og jeg finner ingen guide eller noe om det på forumet. Så jeg spør dere.

 

Hvordan fester man en

blank.jpg

Slik LED?

Og kan de festes i f.eks printkortet til en cd-rom og ta strøm derfra?

 

Det jeg lurer mest på er altså, skal man f.eks ha disse rundt et stykke plexi, hvordan fester man dem da? Hvordan får de strøm?

 

Takk for svar... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpt plastikk-foringer som du fester LED'ene med. Clas Ohlson selger dette vet jeg. Når det gjeler plexi-glass så er det bare å borre hull i glasset og feste LED'en ved hjelp av foringen. For å få strøm til LED kan du bruke ledninger opp til plexi-glasset.

 

Personlig ville jeg ikke satse på å "stjele" strøm fra et "ukjent" printkort, da du kan ødelegge/overbelaste diverse komponenter på kortet.

 

Link

 

EDIT: La til link

Endret av johanlo
Lenke til kommentar

Eller du kan borre et lite hull(passene da) og lime fast med lim pistol eller noe annet som vil henge det fast, enkelt er det jo og med slike "plastikk-foringer ". Spenning henter (Kan og bør) fra molex kontakter, dei kontaktene som gir spenning til harddisker og cd rommer. fargene gul og svart er for 12v, rød og svart er for 5v og rød og gul er for 7v.

Lenke til kommentar
noen som vet om det funker å sette leds rett inn på hovedkortet (en sånn microplex led)?

Hvis du tenker på en viftekontakt på HK, så må du til med en motstand, siden alle disse normalt leverer 12V. Men hvis du leter litt rundt, f-eks på ATX kontakten så finner du jo 5V og det kan du bruke på LED fra microplex.

Lenke til kommentar
Tror dere har misforstått litt. Jeg mente hvordan jeg fester den for å få strøm til den. Den kommer jo bare med 2 slike metall-stenger liksom ;)

La meg introdusere deg til lysdiodenes verden: En normal LED har to bein, et langt og et kort, det lange beinet er pluss, og det korte er minus. Du kan også se på dioden ovenfra, da er den rette sida minussiden. For å feste en lysdiode til noe som helst er det fryktelig greit å bruke en loddebolt :yes:

Hvis du ikke hvet hvor på kortet strømmen er kan det være greit å lete litt med et multimeter...

Endret av Icedude
Lenke til kommentar
Tror dere har misforstått litt. Jeg mente hvordan jeg fester den for å få strøm til den. Den kommer jo bare med 2 slike metall-stenger liksom ;)

La meg introdusere deg til lysdiodenes verden: En normal LED har to bein, et langt og et kort, det lange beinet er minus, og det korte er pluss. Du kan også se på dioden ovenfra, da er den rette sida minussiden. For å feste en lysdiode til noe som helst er det fryktelig greit å bruke en loddebolt :yes:

Hvis du ikke hvet hvor på kortet strømmen er kan det være greit å lete litt med et multimeter...

 

Edit: husker ikke helt hvilket bein som er pluss og minus i farten, er nok tryggest å studere lysdioden ovenfra og finne ut hvilken side som er rett, den er minus :thumbs:

sorry du har no feil ja.!

 

det lange beinet på LEDen er ALLTID + (positiv)

og den korte er - (negativ)

 

og så er det volt og strøm. en standard LED skal ha 3 volt i driftsspenning. og en 10-20mA i strøm 0,02A

Lenke til kommentar
[La meg introdusere deg til lysdiodenes verden: En normal LED har to bein, et langt og et kort, det lange beinet er minus, og det korte er pluss. Du kan også se på dioden ovenfra, da er den rette sida minussiden. For å feste en lysdiode til noe som helst er det fryktelig greit å bruke en loddebolt :yes:

Hvis du ikke hvet hvor på kortet strømmen er kan det være greit å lete litt med et multimeter...

 

Edit: husker ikke helt hvilket bein som er pluss og minus i farten, er nok tryggest å studere lysdioden ovenfra og finne ut hvilken side som er rett, den er minus :thumbs:

sorry du har no feil ja.!

 

det lange beinet på LEDen er ALLTID + (positiv)

og den korte er - (negativ)

 

og så er det volt og strøm. en standard LED skal ha 3 volt i driftsspenning. og en 10-20mA i strøm 0,02A

Det var jo liksom det jeg sa da, synes ikke du kan endre quoter helt uten videre bare for å virke smart :thumbdown:

 

Job tvojamedj tovaritsj :devil:

Lenke til kommentar

*uklart* du har tenkt å bytte ut hdd og power led med noen adre, ikke sant?

det er ikke noe stort problem. jeg gjorde det nettopp..

de pleier å sitte med en sånn grei ordning av det er bare å dra de gamle rett ut mer eller mindre,

og sette i de nye igjen. :) sånn funka det iallfall hos meg

Lenke til kommentar

Hør her....

 

Jeg sitter med to forskjellige dioder forran meg på pulten nå, begge blå..

Den ene har minus på den lange foten, og den andre OMVENDT!!

 

Det er SLETTES ikke sikkert at minus er hverken der eller der...

 

Tips; to vanlige AA-batterier koblet i serie gir 3V...Tøtsj borti denne 3V strømforsyninga med den dioden du er usikker på.

Du ødelegger ikke dioden hvis du bare er borti et lite øyeblikk, nok til å se/ikke se lys.

 

Funker=bra :thumbs:

Funker ikke=snu dioden...da funker den denne veien!!! :thumbup:

(Hvis ikke, er det en reklamasjonssak!

 

Batteriene er jo merket med + og -, så da vet du hvilket bein som skal ha hva! :grin:

 

Denne metoden brukte jeg på nettopp de blå 18,- diodene fra Microplex, som jeg satte foran i chieftecen min.

 

Stjele strøm: Jeg hadde ikke 'hacka' hovedkortet for å gjøre dette, som tidligere nevnt finnes det 5V overalt der du finner en molex, eller på ATX-kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...