Gå til innhold

Hvor kaldt kan en PC ha det?


Anbefalte innlegg

Jeg har et rom som jeg har en PC i som har vegg mot en garage/verksted. Jeg har planer om å sette PC'en ute i "garagen" for å få bort all støyen PC'en lager. Jeg har tenkt å dra VGA-kabel, tastatur, etc pluss CD-Brenner og DVD-ROM inn til rommet der jeg har PC'en i dag.

 

Garagen er isolert, men tempraturen kan i værste fall falle ned til -20 en eller to ganger midt på vinteren viss den ikke er i bruk. Ellers holder den tempraturer rundt -7 til +20 på sommeren. Men noen brå tempraturendringer som fører til dugg etc blir det ikke. Jeg har tenkt å plassere PC'en i et skap.

 

Så spørsmålet mitt er: Vill PC'en vill tåle dette? Etter det jeg tror vill PC'en klare seg, men jeg er spesielt i tvil om hardisken har godt av dette. Jeg kan selvsagt plassere hardisken inne i "varmen", sammen med CD-Brenner og DVD-ROM, men det ville være best om jeg ble kvitt den og, slik at jeg slipper støyen fra den også.

 

Noen komentarer :dontgetit:

Endret av KariBræmnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørk fingeren din over et eller annet som henger i garasjen deres, så finner du ut hvordan din maskin blir innvendig i løpet av en uke.

Men så sier du, "den skal jo i ett skap!".

javel, skal du holde det støvfritt må det være helt tett, og vips så blir det skapet varmt.

Lykke til.

Hvor mange meter unna er garasjen? 2-3 meter?

Lenke til kommentar
Husk på å ikke ha for lange IDE-kabler hvis CD/DVD skal være på rommet, siden IDE-standarden spesifiserer at maks. ledningslengde er ca. 45 cm

 

Har sett 90 cm lange IDE-kabler hos komplett. Garagen er rett på andre sida av veggen, så det skal gå.

 

Når det gjelder det med støv er det et litt større problem. Men jeg har kjøpt vannkjøling til både CPU og GPU. Derfor kan kassa være nesten tett...?

Jeg veit egentlig ikke hvor tett jeg kan ha kassa (for den må vell puste litt?), men planen er at det skal sitte et lite luftfilter i bunnen og på toppen av kassa. For å kjøle ned resten av varmen som blir til av hardisker etc. har jeg tenkt å sette opp en liten miniradiator med ei vifte på som taropp varmen og sender den ut av kassa til hovedradiatoren som kjøler ned vannet.

 

Tror dere at filt kan holde som luftfilter?

Endret av KariBræmnes
Lenke til kommentar

Det må vel være en viss grense for selve hovedkortet og alle komponentene som er installert. For eksempel kan motstandene/resistorene få svært redusert motstand - som følge av dette kan også andre komponenter rett og slett eksplodere.

 

Fiende nr. 1 må vel være luftfuktigheten. Det beste ville vel å være å sette en eller annen form for avfukter inni eller ved siden av maskinen.

 

Edit: skriveleif

Endret av D-Xpert
Lenke til kommentar

Tror nokk pcen din ikke lider noen stygg skjebne om du mener det er duggfritt der. sett ei vifte i toppen av skapet som drar den varme luften ut. (ergo det vil bli trekt inn modderate mengder med kald luft.

 

Tror dere er litt på villspor om dere mener at runde ide kabler kan være lengere en flate! mengden med datastrømmer minsker ikke fordet. Litt grunnlegende elektronikk skulle forklare det enkelt.

(ikke ment som noe slemt om noen) :no:

 

Mvh

kfb

Lenke til kommentar

Bah! Det har ikke med mindre datastrøm å gjøre, det er bedre skjerming som gjør det. Men det er mulig jeg tar feil.

 

(edit)

Twisted Pair

In a flatcable, a ground wire is lined next to each data wire to lower the electronic interference between the signals in each wire. This interference is one of the key deciding factors in the transmission speed that a cable is capable of. Instead of lining the ground and data wire next to each other, each pair of ground wire and data wire are twisted together in AC Ryan's roundcables. This improved deisgn reduces the interference significantly, resulting also in the possibility of extending the cable to 90cm.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes to forskjellige typer flate IDE-kabler. den gamle typen har signal i alle ledningene, mens den nyere typen har dobbelt så mange ledninger, hvorav annen hver går til jord, slik at det blir mindre signalinterferens mellom ledningene som er signalbærende. Skulle ikke forundre mg om du kan bruke lengre kabler av denne siste typen enn av den første.

Lenke til kommentar

har sett runde kabler der ver eneste en av lederne inni var skjermet.

tror den kan være meeeeget laaaang før du får problemer.

 

husker ikke hvor jeg så den men den kosta da 4 ganger prisen av en std. rund

ein.

(tror elverkene bruker disse inne på stasjonene pga elektromagnetiske-

sjokkpulser som ligger i lufta.)

 

isoler boksen slik at tempratursvingninger tar lang tid og sett radiatoren+PSU

i et eget kammer inni eller utenfor boksen, så slipper man dugg og kodens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...