Gå til innhold

noen bra brettspill?


JågI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Risk - Krigs spill, du utøver kamper ved hjelp av terninger

 

axis & allies (kaskje for en litt eldre aldersgruppe) - samme som Risk, bare mer avansert

 

monopol/millionær - de vet vel kanskje dette, men vaffal. Kjøpe og selge "aksjer" og tjene penger på andre spilleres uflaks

 

Passport - kunnskapsspill om verden (kan være ekstremt gøy)

 

det var de jeg kom på i farten. Det finnes selvsagt mer avanserte spill, men det er ikke alltid det er det som skal til for å ha stort utbytte av det. :D

Lenke til kommentar

Scrabble er faktisk utrolig morsomt, særlig om man er flere på lag. Og det er alltid mye mer morsomt å lage litt egne regler i spill. I Milionær / monopol kan man f.eks. ha med lån fra banken, med x% rente for hver komplette runde på brettet. Videre kan man legge 20 000 når man passerer "start" på parkering-feltet, og den første som kommer dit får hele potten. Det blir litt sprekere slik. Eller hva sier dere til sjansekortet "medspilleren til høyre for deg er egentlig sjef for mafiaen, og har tatt kontroll over de 3 mest verdifulle gatene dine". Er man kreativ, er det utrolig hvor morsomt et spill kan bli! :)

 

Ang. Scrabble: spill det med fellow geeks, og tillat kun tekniske termer. Det blir gjerne livlig diskusjon av sånt! :)

Lenke til kommentar
Den forsvunnende diamant. Passer fint til den aldersgruppen du siktet til. Ikke det at det er værdens beste spill, men der er gøy.

Støtter den...

 

Vet ikke hvordan det er andre steder, men her i landet har vi lokale varianter av monopol der vi handler med butikker og ikke gater. Dette gjelder f.eks. titler som "Sirdalspillet", "Stavangerspillet", "Jærspelet" og "Spillet om Hå", de tar for seg bedrifter innenfor henholdsvis Sirdal, Stavanger, Jæren og Hå kommune... Har dere noe lignende andre steder?

 

Jeg spilte "Jærspelet" mye mot bror min og farfar på hytta når jeg var 8-9 år... det var gyldne tider det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...