Gå til innhold

Sende på FM båndet


Anbefalte innlegg

Har sett noen steder, (og man kan få det somtilbehør til Ipod) en FM sender som kobles rett inn i hodetelefon-uttaket eller et annet uttak, og da sender lyden ut å FM båndet, så man kan ta inn lyden på radio i nærheten

 

Noen som har erfaring med dette??

 

Er dette mulig å få kjøpt, skulle da gjerne ha koblet den på data'n så jeg kunne ta inn lyden i stua og på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo signaler over ganske så korte distanser og kan derfor ikke være noe værre enn i 'gråsonen' eventuellt. Husker å ha sett flere butikker selge lignende saker for å få discman'en til å fungere som cdspiller i bil for en tid tilbake. Norske butikker altså! Fant imidlertid ikke denne saken hos Apple i Norge, men dette er uansett snakk om noe helt ufarlig og uskyldig i den grad det i det hele tatt kan beregnes som ulovlig.

Lenke til kommentar

Cluet er at hvis den er kraftig nok til å forstyrre naboens radiomottaker, så er den ulovlig ;)

 

Og alle radiosendere sliter med det man kaller speilfrekvenser.

Dvs at den frekvensen du sender på i tillegg oppstår på 0.5x og på 2x din frekvens.

Og på hver speilfrekvens oppstår det nye speilfrekvenser.

Effekten blir ca halvparten av den originale sendingen.

Og på de speilfrekvensene vil det da bli nye speilfrekvenser, med 0.5x effekten av speilfrekvensen de oppstår fra.

Slik fortsetter det ut i det uendelige.

 

Derfor er sendere som brukes til slikt i Norge pålagt strenge krav.

De som brukes til offentlig kringkastning har filtre på effektutgangene som omtrent kun slipper ut selve sendefrekvensen, resten undertrykkes.

(Båndpassfilter).

Endret av snole
Lenke til kommentar
Kan kanskje forstyrre naboens evne til å ta inn f.eks P4 om du sender på noe i nærheten av P4's frekvensområde?

Sikkert ei forbetring uansett :devil:

 

Ein slik sendar vil vera lov å selja, men kan ikkje brukast med mindre du har kringkastingslisens. På Google fann eg eit kort og oppklarande svar frå Teletilsynet.

 

Styrken på ein slik sendar er typisk akkurat tilstrekkeleg for bilbruk. Sjølv USA har nokså strenge reglar for styrken. Eg har ein amerikansk MP3-spelar som automatisk koplar ut sendaren når hovudtelefonane er plugga inn. Det er fordi ledningen ville ha fungert som antenne og gitt for stor sendestyrke.

Lenke til kommentar

Tviler på at den er lovlig i Norge. Det skal faktisk en god del til før man får lov til og sende på FM båndet og politiet har ofte rykket ut mot slike sendere.

 

SKal den være i en bil så er det bare og strekke en kabel. Er jo somregel en inngang bak på Bilstereoen. På noen modeller iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg har en slik iTrip, og tipper at den er lovlig i Norge siden jeg har kjøpt den over disk.

 

La oss si at jeg instiller iPoden på 93,5MHz, og skrur på radioen.

Hva skjer?

Jeg får inn NRK P3.

Dette fordi signalet til NRK P3 er mye sterkere enn signalet til iTrip.

Derfor må man stille inn iPoden på en frekvens der det ikke ligger noen andre kanaler, som for eksempel 105,3. (Ligger ikke noen kanaler i Osloområdet på denne frekvensen)

Lenke til kommentar
Denne "dingsebomsen" var jo genial f.eks hvis man har lyst til å høre på iPod i bilen. Hvor kraftig er egentlig sendere? F.eks hvis man står i bilkø, kan bilde forran/bak ta inn musikken til iPoden?

jeg ville heller brukt en kabel, hvordan man gjør dette vet jeg ikke helt

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...