Gå til innhold

1mb ram fra 1989


Laibach

Anbefalte innlegg

sitter her å leker meg med gamele pc-er og komm og kom over dette utrolige fenomenet: 1mb ram

 

ville bare skrive dette inn i forumet som en tankevekker. Pc-en er altså fra 1989 og har 1000 ganger så lite ram som den pc-en jeg sitter å skriver dette på.

 

så da kan dere tenke på hva som er om 15 år. Tenk om det da er tusen ganger så mye ram. En ganske syk tange spør du meg. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

486'en er da ikke gammel. Husker vi (familien) kjøpte en Brother 386SX i 1991 tror jeg. Prosessoren kjørte på 16 MHz, den hadde 4 MB RAM, en floppy (:D), 50 MB harddisk og ikke minst; 640 KB grafikkminne!

 

Den kjørte først Windows 3.0 og MS-DOS 3.0.

 

Gjett prisen?

 

Den kostet 17.000 spenn med 14" monitor! :wow:

Lenke til kommentar
sitter her å leker meg med gamele pc-er og komm og kom over dette utrolige fenomenet: 1mb ram

 

ville bare skrive dette inn i forumet som en tankevekker. Pc-en er altså fra 1989 og har 1000 ganger så lite ram som den pc-en jeg sitter å skriver dette på.

 

så da kan dere tenke på hva som er om 15 år. Tenk om det da er tusen ganger så mye ram. En ganske syk tange spør du meg. ;)

1000 ganger så lite høres vel litt dumt ut...eller hva?

1 tusendel av dagens høres vel mer riktig ut.

Bare en liten korreks.

 

Forøvrig var jeg dataansvarlig i et lite firma ca 1990.

Vi kjøpte da en ny (og veldig dyr) PC med en harddisk på ganske utrolige 120MB.

Noe mer kom vi sikkert aldri til å få bruk for!!!

 

Ellers så er det vel ikke usannsynlig at vanlig ram i en maskin om noen år er f.eks 100GB eller mer. Harddiskene vil da sikkert være på 10TB eller mer.

Lenke til kommentar
Ellers så er det vel ikke usannsynlig at vanlig ram i en maskin om noen år er f.eks 100GB eller mer. Harddiskene vil da sikkert være på 10TB eller mer.

Tviler sterkt på at vi kommer til å se 10TB harddisker før om lenge.

Greit nok at utviklingen går fort,men det støtes stadig på flere problemer etterhvert som teknologien blir mer avansert,bare se på CPU siden,nå har jo Moores lov blitt brutt f.eks.

Og 100GB RAM høres ekstremt usannsynlig ut,selv om 10-15 år. Tror nok at det er lettere å lage RAM med 1000 ganger så stor kapasistet som en 1MB brikke,enn 1000 ganger så stor kapasitet som en 1GB brikke.

EDIT:Mener selvfølgelig på den siste der mulighetene for å klare å 1000 doble kapasiteten utifra en 1MB og 1GB brikke.

Endret av Joddze
Lenke til kommentar

trengte du teipe den inne da? trodde det var sånn on/off type knapp...? var iallefall det på min...

 

btw, til dere som spekulerer: noen som i det heletatt tenker at man kanskje har funnet en helt ny måte å lagre data/beregne maskinvare, slik at betegnelser som RAM og CPU og slikt ikke blir nødvendige om 15 år?

 

think outside the box...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...