Gå til innhold

1mb ram fra 1989


Laibach

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He, he! Artig med litt mimring!

Min første "skikkelige" PC var en 286 på 10Mhz med 1MB minne og 10MB harddisk.

Skjermen var sort/grønn (ikke fargeskjerm), men jeg hadde 3,5" diskettstasjon :wow:

Fikk også en Commodore PCIII, en 286, 12Mhz med 40MB harddisk, 1MB minne og fargeskjerm. Denne fungerer faktisk fint i dag, og mine foreldre bruker denne til å spille en del eldre spill på. (om noen husker spill som Cosmo og Paranoid)

 

Noen nevnte tidligere turbo-knappen på 386 og 486 maskiner. Denne skal alltid stå inne om man skal ha den oppgitte hastigheten (en del av disse maskinene hadde også et kuult LCD display som viste hastigheten.) Om man slår av turboen så synker hastigheten til 12Mhz. Grunnen til dette er at en del spill (f.eks. Pacman) var programmert slik at de fulgte hastigheten til maskinen.

Tenk deg å spille Pacman på 25Mhz, da gikk alle figurene dobbelt så kjapt og man røk fort ut. Det var forresten kjempegøy å komme bort i denne knappen når man hadde spillturneringer med kompiser (forløpere til LAN) for å ødelegge for de :devil:

 

På den tiden (før MS DOS 6.0 kom med Memmaker) var det også stor sport i å få mest mulig ut av de 640KB base minne man hadde. Jo mer man klarte å frigjøre (flytte til høyminne område, he, he) jo råere spill klarte man å spille. Husker jeg var en mester i å tweake config.sys og autoexec.bat ;)

De som var litt "pingler" brukte programmer som Quemm386 for å gjøre dette.

 

Når jeg fikk en 486DX33 med 8MB minne og 240MB harddisk var det råeste spillet en flysimulator som heter Strike Commander (ca. 1994), og der måtte det mye tweaking til for å i det hele tatt få det til å funke. Høsten 1993 (tror jeg) kom også første utgave av Doom (lastet ned fra en BBS i USA). Husker vi satt med en rekke 486SX25 på skolen og spilte over nettverk i informatikk-timene (faktisk med lærerens velsignelse). Råkuult.

 

Arcade

Lenke til kommentar
haha. Jeg hadde en Commodore 128, mens kammeratene på andre sida gata hadde "bare" Commodore 64. Ikke bare var min bedre, men den var jo mye penere å se på.

 

Ready

load"$",8

Eh ... hadde og C 128D (innebygd diskettstasjon) som kunne "pakkes" til en koffert (veide drit mye) ... men den ble bare brukt i C64 "modus" .... og var vel strengt tatt ikke bedre da?

Lenke til kommentar

joda. min ble også mest brukt i 64 modus, så merka ikke så mye til det.

Koffet, hmm, min var ganske "low-profile"

 

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=96

sånn så den ut.

 

 

 

 

CPU 8502 + Zilog Z80

SPEED 1/2 mHz (for the 8510), 1.022 MHz (for C64 mode)

COPROCESSOR SID (sound) & VIC-II (video)

RAM 128 KB (expandable to

VRAM 16 KB

 

Are you keeping up with the commodore?

`cause the commodore is keeping up with you!

reklame fra 1983.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at vi kommer til å se 10TB harddisker før om lenge.

Greit nok at utviklingen går fort,men det støtes stadig på flere problemer etterhvert som teknologien blir mer avansert,bare se på CPU siden,nå har jo Moores lov blitt brutt f.eks.

Og 100GB RAM høres ekstremt usannsynlig ut,selv om 10-15 år. Tror nok at det er lettere å lage RAM med 1000 ganger så stor kapasistet som en 1MB brikke,enn 1000 ganger så stor kapasitet som en 1GB brikke.

EDIT:Mener selvfølgelig på den siste der mulighetene for å klare å 1000 doble kapasiteten utifra en 1MB og 1GB brikke.

15 år er lenge...iallefall i denne bransjen...

 

Men som en annen sa før her...den som lever, får se... :thumbup:

Lenke til kommentar

hirr.. jeg husker forsatt min første pc .. en god, gammel 386'er med 2 mb minne og en 60mb harddisk, med en medfølgende 14," skjerm. helt utrolig at man faktisk betalte 18.000-19.000 for det dengang, tenker jeg.

Men evolusjon er evolusjon, sant? RAMPAGE var verdens feteste spill, btw.

 

Edit: leif

Endret av rasgar
Lenke til kommentar

har fått en del tilbakeblikk ved å lese denne tråden :thumbup:

gikk selv på ungdomskolen i disse tider og var selv borti disse "monsterene" av noen maskiner. halvparten av maskinene på skolen hadde ikke hardisk eller fargeskjerm heller så de måtte bootes fra disk hver gang. de andre hadde vel 20MB harddisk og 4 fargers skjerm.

Det som "toppe heile driden" er at vi i dag har (og i manger år har hatt) mobiltelefoner som er disse maskinene langt overlegne :dribble:

 

det er ingen som har nevnt den fantastiske Tiki-100 maskienen som rocket vil med doble diskettstasjoner og maskin/tastatur i ett enda.

her er en link (som gotark postet lenger oppe)

 

 

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=734

Endret av beddda
Lenke til kommentar

Selv så hadde jeg den fantastiske Sharp700. Alt i et maskin med kassetspiller. :thumbs: Faktisk så var det mange bra spill på den. Slike spill som senere ble 'kjente' på C64... :love:

 

 

Tillverkningsår: 1983

CPU: Z80A, 4 MHZ

RAM: 64K (37K åtkomligt)

ROM: 6K

Interface: TV, Expansionsport, Kassett 1200 baud (inbyggd)

Grafik: 40 x 25 tkn/rad, 8 färger

Språk: BASIC på kassettband

Övriga Språk: Monitor, Pascal

Tillbehör: Skrivare

 

Bilde av herligheten :love:

http://www.fortunecity.com/skyscraper/babb.../SharpMZ700.JPG

 

 

Her kan du gå på museum... ;)

 

http://biphome.spray.se/peter.kiefer/index.html

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...