Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat mitt felt innenfor Elkjøp - Men jeg vil tippe at folka på retur avdelinga ikke sånn uten videre bytter telefoner som det er noe galt med på 30 dagers retur. I disse tilfellene tipper jeg at de tar den inn til service for å se om det kan være kunden sin feil - før saken går videre. det er nemlig forbausende mange kunder som ødelegger sine produkter og prøver å levere dem tilbake (mange klarer det og) - dette ødelegger selvfølgelig for den store mengden som er ærlige og har sitt på det rene.

 

ellers angående verksteder i oslo: bruk mobilfiksern nede ved spaceworld i storgata. de kan i mange tilfeller ta ting på dagen imot et lite ekspress gebyr.

Lenke til kommentar

De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden.

 

De må da f.eks. bevise at du har ødelagt telefonen ved å dyppe den i vann. Uansett er dette noe som bør skje på max. et par dager - man skal ikke behøve å vente i ukesvis. Likevel gjelder 30-dagers returretten, og det er bare å gå innom og si at du vil returnere den.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg var ikke med tanke på selve kjøpsloven. Men den ekslusive 30 dagers returretten man har på Elkjøp. Det eneste kravet vi setter er at varen skal returneres i samme stand som da den forlot oss. Hvis det er vanskelig å bevise dette må det jo nødvendigvis inn på service for sjekk.

 

Ellers vil jeg nå si at Norge må være et av verdens sikreste steder å handle. Våres kjøpslov er så vidt jeg vet mer omfattende enn det meste annet. Og med de siste tilskudd de siste årene er kjøperene enda mer beskyttet.

 

Effektivitet på service er dog et til tider kjedelig kapittel som er minst like kjedelig for forhandler som kunde. Men det har også her blitt kraftige forbedringer.

Lenke til kommentar
Mitt innlegg var ikke med tanke på selve kjøpsloven. Men den ekslusive 30 dagers returretten man har på Elkjøp. Det eneste kravet vi setter er at varen skal returneres i samme stand som da den forlot oss. Hvis det er vanskelig å bevise dette må det jo nødvendigvis inn på service for sjekk.

 

Effektivitet på service er dog et til tider kjedelig kapittel som er minst like kjedelig for forhandler som kunde. Men det har også her blitt kraftige forbedringer.

Jeg skjønner at butikken vil sikre seg mot å få ødelagte varer i retur, men da synes jeg at returretten bør forlenges siden jeg dro tilbake til butikken før de 30 dagene var gått. Er jo ikke min feil at telefonen kan risikere å ligge på verksted en mannsalder. Må da kunne gå an å unngå at varer blir borte i 5-6mnd slik som enkelte sier at de har opplevd. Men dette varierer sikkert fra verksted til verksted.

Lenke til kommentar

Det bør uansett holde at du har sagt fra innen 30 dager at du vil benytte deg av returretten. Om Elkjøp velger å ha telefonen din på ei verkstedhylle i 6 måneder er ikke ditt problem.

 

Varen hadde uansett en mangel etter det jeg kan skjønne av det som er skrevet her, og da har man krav på ny vare.

 

Hvor lenge har de hatt telefonen nå?

Lenke til kommentar

:D Hos elkjøp i Skien får du ny telefon hvis den du kjøpte ikke fungerer som den skal innen

30 dager og de har den på lager. Men sånn generelt vil jeg si at elkjøp driter i hele kjøpsloven, det samme gjelder også expert og telebutikken. :thumbdown:

 

Men uansett, det hjelper ikke så mye å klage til forbrukerrådet, de gjør lite har jeg inntrykk av. Har blant annet klaget inn Telehuset fordi jeg ikke fikk et nytt tastatur etter at det sluttet å funke etter 2 måneder, jeg henviste til og med til kjøpsloven. Men Telehuset ga meg pengene tilbake før saken var ferdigbehandlet.

 

Men du kan jo selvfølgelig lese litt her og kanskje skrive det ut. Uansett hva de sier så har du krav på ny telefon :

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 

c) kreve prisavslag etter § 31 

d) kreve heving etter § 32 

e) kreve erstatning etter § 33. 

Lenke til kommentar
:D Hos elkjøp i Skien får du ny telefon hvis den du kjøpte ikke fungerer som den skal innen

30 dager og de har den på lager.

Bra at ikke alle butikkene er av samme ulla. 2. februar går min 30 dagers returgaranti ut, så jeg er veldig spent på om jeg får tilbake telefonen før den tid. (Ville nok ikke ha satt penger på det, men undre kan vel skje)

 

Når man bor ute i havgapet langt i nord, så er det desverre ikke enkelt å stikke innom et mobilverksted som reparerer på timen, så jeg håper jeg slipper å vente til pensjonistalderen før min tlf kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å gi inn mobiltelefoner tilbake til butikken for at de skal ta den med til verkstedet, jeg sender alltid min direkte - og da tar det kun en uke (først må jeg få sendelapp, så sende den inn, så få den tilbake) og jeg har sendt inn mange ganger for den telefonen suger.

Lenke til kommentar

Vi har ikke et eget - men bruker andre store. Min anbefalning så lenge det er snakk om en garanti sak er bare å bruke en drop-in service på f.eks mobilfiksern nede ved spaceworld i storgata (oslo)... imot et ekspress gebyr klarer de å få mye ferdig på noen timer.

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Min SL55 har vært inne i 2 måneder, leverte den inn første gang 17.11.03

Fikk den igjen 17.12.03 og ble sendt inn 18.12.03....

Skal få den igjen imorra (26.01.04) har de sagt da.

Hvilke problemer hadde du på din SL55?

Åpna min mens det regna, så på klokka lukka igjen lokket.... =tastaturet virker ikke... Første gangen bytta de bare firmware og resetta mobilen, da virka den de 10 første minuttene jeg haddde den. Nå har de bytta ALT utenom dekselet :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg jobber deltid som selger hos Elkjøp, og er enig i at det ofte er lang service-tid! Problemet hos min butikk er at det først og fremst at det er to leveringer/hentinger i uken av telefonene som trenger service fra butikken til verkstedet! Så leverer du telefonen f.eks. en fredag så kan drar den ikke på service før neste tirsdag osv.. Videre tar det ofte lang tid for verkstedene å få tak i deler hvis de er tom, og problemet er at veldig ofte blir ikke butikkene informert godt nok om grunnene til forsinkelsene av servicen, eller så er det sånn at den som vet hvorfor akkurat din service går tregt ikke er på jobb når du ringer (dårlig intern informasjon).

 

Når det gjelder forbrukerkjøps-loven så pleier den ikke bli brutt så veldig ofte, men det forekommer dessverre unntak. Da jeg er ferdig utdannet jurist om under 1 år, så vil jeg påpeke at det er en del misforståelser rundt tolkningen av forbrukerkjøps-loven. Det er som kjent riktig at du som kunde kan kreve omlevering (dvs ny telefon) hvis det ikke gir en større økonomisk tap for selger, men en ting som man må være klar over, så er det at butikken har krav på å få sjekke mobilen for eventuelle støt/vann/trykk-skader o.l. Med andre ord vil nok butikken kreve å sende mobilen på service uansett (med full rett etter loven), og det skjer svært sjelden at noen får bytte en mobil/tv/whatever direkte. Siden produktet uansett må på service, så pleier vanligvis kunden aldri kreve ny telefon når de får den tilbake (ofte grunnet uvitenhet om lovens regler).

 

Når det gjelder service-tid så er den dessverre alt for lang, men den skal maks være 1 måned (ut fra en helt skjønnsmessig vurdering). Vi pleier å gi kompensasjon hvis det forekommer ekstremt lange servicer, eksempelvis nytt produkt og/eller gavekort. Forbrukerkjøps-loven gir rett til direkte ombytte hvis kunden ikke får låneprodukt og selve servicen vil ta lenger tid enn 10 dager. Men hvis det blir utlevert et låneprodukt, eller så lenge kunden blir forespurt om de ønsker dette, så kan det ta mye lenger tid enn 10 dager. Men i mine øyne og ut i fra praksisen jeg har sett utført hos mine kolleger som tar i mot servicene så er alt over 4 uker uakseptabelt, mens snittet ligger på 2 uker. Det raskeste er alltid å levere produktet ditt direkte hos service-verkstedet.

 

Hos Elkjøp-butikkene i Bergens-området (Fana, Åsane og Sotra) så er det vanlig praksis at feil på mobiler o.l. som forekommer innenfor 30-dager's returrett fører til at kunden får et nytt produkt med en gang, men noen ganger med forbehold om krav på økonomisk erstatning fra kunden hvis produktets feil skyldes kundens behandling av tingen. Men det pleier nesten aldri å bli fulgt opp, så kunden hører i 99% av tilfellene aldri mer fra butikken selv om det foreligger en påvist skade fra service-verkstedet på det innleverte produktet.

 

Det kan godt hende jeg bommer litt på mine kommentarer og tolkninger her, men ta dem for det de er. Nemlig subjektive og personlige meninger. Alt som blir nevnt om Elkjøp her kan nok variere fra butikk til butikk og dessverre så er ikke alltid alle selgere/ansatte like oppdatert om alt fra forbrukerkjøpslov til returretten, men i mine øyne er det en fundamental tabbe hvis slik kunnskapssvikt forekommer! Det beste er at du som forbruker oppdaterer deg før du går i dialog med noen angående service, da sjansen for å bli lurt/misforstått/feilinformert minsker betraktelig, og du vil uansett komme fra det med dine rettigheter ivaretatt! Hvis ikke rettighetene blir iveratatt, ta kontakt med ditt lokale forbrukerråd!!

 

Ha en fortsatt fin dag :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...