Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det var ein god og informativ post escobar, faktisk ganske objektiv også.

 

Trur eg kjem til å linke til din post neste gong eg deltar i ein diskusjon ang. forbrukerkjøpsloven.

 

Det einaste du kunne lagt til er vel litt kva urimelig kostnad inneber for den enkelte kunde.

 

mvh

JanEirik

Også deltidselger, men i ei anna kjede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for rosen og kommentarene dine!

 

" Urimelig kostnad " innebærer enkelt forklart at dersom en forbruker velger omlevering, så kan forhandleren bare avvise dette dersom en omlevering fører til kostnader som er vesentlig høyere enn ved reperasjon av tingen. Videre kan man tolke hva som er " vesentlig ", og rettesnoren for dette " mer en dobbel verdi av reperasjon ", dvs at koster det f.eks. 800 kr å reparere en mobiltelefon, og en ny koster 3000 kr, så vil nok forhandleren si nei overfor kunden.

 

Jeg har enda ikke sett det skje omlevering på første service (unntatt når det tar urimelig lang tid eller er innenfor 30 dagers returrett), det pleier vanligvis å forekomme ved gjenntatte feil, da leverandørene/forhandlerene vanligvis legger til grunn totalkostnaden ved reperasjon av en telefon flere ganger. Har du en mobil som må inn på service to ganger, først grunnet et dødt tastatur (kostnad for leverandør 500 kr + arbeid), og neste gang grunnet en defekt skjerm (1200 kr + arbeid), så vil totalsummen 1700 + arbeid føre til at reperasjonene's verdi overstiger en ny mobils totale verdi på 3000 kr. Da vil det ikke være en " urimelig kostnad " å foreta omlevering.

 

Det er sent på natten nå så jeg skriver kanskje ikke helt forståelig nå, men for å komme med en raks oppsummering så er " urimelig kostnad " et uttrykk som tolkes av leverandørene/forhandleren, og det fører desverre lett til at det er vanskelig å få igjennom en omlevering av produktet. Det er jo som sagt mye billigere i lengen å prøve å gi minst mulig nytt, da å bli sittende med mange defekte mobiler ikke er hyggelig for en forhandler/leverandør.... i en del tilfeller får man heller ikke en ny telefon når det forekommer en omlevering, men istedet en "refurbished" mobil.

 

Her kommer litt informasjon om omlevering og " urimelig kostnad "hentet direkte fra Forbrukerrådet:

" I følge Forbrukerkjøpsloven kan forbrukeren velge i mellom å kreve at selgeren sørger for retting eller omlevering. Dette forutsetter at det foreligger en mangel. Det vil si at det oppståtte ikke skyldes forhold som du selv er ansvarlig for. Valget mellom retting eller omlevering vil imidlertid ikke gjelde dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

I forbrukerkjøp dreier det seg ofte om nye masseproduserte varer som finnes i flere eksemplarer hos selger. I en slik situasjon vil ikke selgeren normalt kunne hevde at det vil innebære noen urimelig kostnad eller ulempe å foreta omlevering. Det vil i utgangspunktet ikke være tilstrekkelig begrunnelse for å nekte omlevering at den mangelfulle varen ikke kan selges igjen for full pris. Det finnes imidlertid gjennstander der verditapet ved kortvarig bruk vil være stort. Et typisk eksempel på en slik gjenstand vil være bil. For slike gjenstander må verditapets størrelse normalt anses som tilstrekkelig til at omlevering vil være en urimelig kostnad for selger. "

 

 

Skulle ønske leverandører og forhandlere ble flinkere til å heller ta et tap enn å la kunder slite i ukesvis, månedsvis eller årevis med en mobil som fungerer sånn halvveis.. Det ville gjort livet lettere for både oss forbrukere, ansatte hos forhandlere og leverandørene ville komme ut av det som mye mer populære. Forbrukerkjøpsloven gir i mine øyne for mye rom for tolkning, til tross for at det er blitt til en instramning i forhold til den gamle kjøpsloven!

Endret av escobar
Lenke til kommentar
De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden.

 

De må da f.eks. bevise at du har ødelagt telefonen ved å dyppe den i vann. Uansett er dette noe som bør skje på max. et par dager - man skal ikke behøve å vente i ukesvis. Likevel gjelder 30-dagers returretten, og det er bare å gå innom og si at du vil returnere den.

trenger ikke å bevise at kunden har dyppet den i vann.

 

men viss kunden vil så kan han få en dokumentasjon på at det er vannskade...

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at de ikke trenger å bevise at mobilen er blitt dyppet i vann, eller hva som har skjedd! Det jeg mener er som du sier at det må påvises at det foreligger en fuktskade på telefonen, hvordan den oppstod er irrelevant for verkstedet/leverandøren/forhandleren.

 

Fuktskade er noe som aldri vil bli dekket på garanti eller reklamasjon, men det vet vel de fleste!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvordan har du greid å holde ut 3 og 1/2 uke?

Hadde vært der ned for nesten 2 uker siden og klaget jeg.

 

Fikk bakoversveis når en av beste vennene mine hadde PCen sin over 5 uker på service og det dreide seg om garanti

Greide det ikke, derfor har jeg kjøpt en t610. :blush:

(siden jeg alikevel skal selge sl55, om jeg noen sinne får den tilbake) Blir 5 uker uten noen lyd fra Elkjøp nå på mandag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begynte å etterlyse telefonen etter ca 4 uker. Da fikk jeg vite at grunnen til at det tok så lang tid, var at de ventet på deler. Fikk som sagt telefonen tilbake i dag, og Elkjøp kunne fortelle meg at det som hadde blitt gjort var å oppgradere softwaren.....(Kanskje de hadde glemt den bort i ei hylle, og måtte finne på ei unnskyldning da jeg begynte å etterlyste telefonen. :p )

 

Ja, jeg fikk lånetelefon med en gang jeg leverte inn min.

Lenke til kommentar

Er da bare én løsning på Elkjøps lange servicetider:

 

kjøp varene hos en annen kjede!

 

Telebutikken f.eks har vanligvis (ihvertfall de fleste butikkene) kun én ukes ventetid før mobiltelefonene er tilbake og er ett verksted tomme for deler, kan de sende telefonene til et annet verksted.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...