Gå til innhold

Dyrere CD'er fra utenlandske nettbutikker?


Anbefalte innlegg

CDWow (cdwow.com) og BPI (tilsvarende RIAA i England) har kommt fremn til et forlik om at prisen skal heves med ca £2. (ca 25 kr)

http://media.guardian.co.uk/newmedia/story...1127976,00.html

 

 

Saken gjelder en konflikt om hvorvidt det er lov å selge Cd'er fra Asia til Europa.

 

 

BPI har også gått til søksmål mot play.com og amazon.com

 

 

Saken gjelder foreløplig bare UK og Irland men det er nok bare et tidsspørsmål før IPFI og Tono gjør det samme her i Norge.

 

 

Må si at eg er imponert av musikkindustrien. Folk kjøper mindre musikk men likevel gjør de alt de kan for å opprettholde kunstig høye priser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hysj, ikke så høyt, kanskje TONO/IFI hører deg og får noen flere rare ideer

 

Var det ikke i TONO det var en eller annen smarting som i en avisartikkel mente at CD'er burde koste 3-400 kroner...?

 

La de holde på, så vil de til slutt innse at de har brukte masse ressurser på å tape penger. Untatt en liten spesialbutikk i Oslo, handler jeg primært på Platekompaniet ettersom de har ok med pris på sine CD'er. Om dette skal øke med 25,- blir det nok dårlig med salg. Og den butikken i Oslo sliter nok fra før om den ikke skal miste mye salg pga slike stunt også.

 

Plateselskapene (særlig de store) regner vel med at RIAAs korstog i USA kan fungere andre steder også og benytter kanskje derfor anledninga til å få inn ekstra penger (tror de)...

Lenke til kommentar

Ja, i forhold til norske butikkpriser er det jo ikke spesiellt dyrt.

Men hvorfor skal en engelsk organisason ha rett til å i praksis regulere prisene? Dersom cdwow driver mer effektivt salg, kjøper inn billigere og klarer å selge billigere burde de ha fått forsatt med det. De klarte å tjene penger på å selge fra Asia og ved å ha lavere kostnader. Når de nå blir tvinget til å kjøpe inn fra Europa svekker det konkuransen. Noe som fører til at prisene opprettholdes på et kunstig høyt nivå.

 

Synes denne saken viser hvor mye prisfiksing som foregår når det gjelder prisen på CD'er. Hvorfor skal prisen på Cd'er være 40% høyere i England enn USA og 50% høyere i Norge.

Lenke til kommentar

Saken dreier seg ikke om effektive nettbutikker, den dreier seg snarere om snuskete praksis for å presse priser. Hva om din bedrift importerer varer på lovlig vis, mens en konkurrerende bedrift opererer i gråsoner?

 

Det er jo en kjent sak at f.eks. Platekompaniet ikke har mulighet til å konkurrere med de prisene play.com opererer med, simpelthen fordi play.com kjøper skiver og filmer til ekstremt lave priser i utgangspunktet.

Premissene er altså "urettferdige".

 

Selv om jeg setter pris på de gode tilbudene jeg finner hos eksempelvis play eller cdwow, er jeg allikevel kritisk. Er det riktig å handle varer fra lavkostland i stedet for å akseptere eget regime? Om vi vil ha lavere priser, ja så må vi også moderere det generelle lønnsnivået vi har.

 

For ordens skyld : Skivene i din lokale platesjappe blir ikke dyrere som følge av dette.

Lenke til kommentar

Saken dreier seg ikke om effektive nettbutikker, den dreier seg snarere om snuskete praksis for å presse priser. Hva om din bedrift importerer varer på lovlig vis, mens en konkurrerende bedrift opererer i gråsoner?

Ettersom dette er en nettbutikk som sannsynligvis driver mer effektivt, også dersom man ser bort fra at de kjøper inn billigere, så vil jeg påstå at sammenligningen med mer inneffektive butikker er relevant.

Ja, men hva er en gråsone, muligens er det å kjøpe inn fra Asia en gråsone i forhold til Berne-konvensjonen men det kan likefullt sees på som i en gråsone at man forbyr en leverandør å kjøpe fra et annet sted.

 

Det er jo en kjent sak at f.eks. Platekompaniet ikke har mulighet til  å konkurrere med de prisene play.com opererer med, simpelthen fordi play.com kjøper skiver og filmer til ekstremt lave priser i utgangspunktet.

Premissene er altså "urettferdige".

Ja, men hvordan er dette mer urettferdig en at "butikken på hjørnet" ikke klarer å konkurrere med Platekompaniet fordi Platekompaniet får spesielle avtaler som andre ikke får.

 

Er det riktig å handle varer fra lavkostland i stedet for å akseptere eget regime? Om vi vil ha lavere priser, ja så må vi også moderere det generelle lønnsnivået vi har.

Ja, det kan man jo spørre seg. Men vil tro at det ikke nødhvendighvis er bare eller hovedsaklig lønsnivået som gjør at de kan holde lavere priser. Sannsynlighvis har de færre annsatte og lavere kostnader generellt.

Og hvorfor skal effekten av globalisering ensidig forbeholdes selskapene? Her har man et plateselskap som har store fordeler med å outsorce til Asia og kan senke kostnadene ved å produsere CD'ene(ikke musikken) og det meste av utstyr i Asia. For meg ser det ut som om de forsøker å bejolde alle de positive sidene ved dette for seg selv ved å opprettholde en høy pris på produktet.

 

For ordens skyld : Skivene i din lokale platesjappe blir ikke dyrere som følge av dette.

Redusert konkurranse over tid fører svært ofte til inneffektivitet og dermed høyere priser.

Lenke til kommentar

det skal i utgangs punktet være fri konkuranse, så vis en bedrif ordner seg en fin kontrakt enten det er i asia eller i norge så er det fritt fram for dem å selge. Så langt det ikke er lovstridig. Men man kan undre seg over f.eks soner på dvd, det høres i utgangs punktet ulovelig ut siden det hindrer frikonkuranse. :-( men det er det jo ikke

Lenke til kommentar
Saken dreier seg ikke om effektive nettbutikker, den dreier seg snarere om snuskete praksis for å presse priser. Hva om din bedrift importerer varer på lovlig vis, mens en konkurrerende bedrift opererer i gråsoner?

 

Det er jo en kjent sak at f.eks. Platekompaniet ikke har mulighet til å konkurrere med de prisene play.com opererer med, simpelthen fordi play.com kjøper skiver og filmer til ekstremt lave priser i utgangspunktet.

Premissene er altså "urettferdige".

 

Selv om jeg setter pris på de gode tilbudene jeg finner hos eksempelvis play eller cdwow, er jeg allikevel kritisk. Er det riktig å handle varer fra lavkostland i stedet for å akseptere eget regime? Om vi vil ha lavere priser, ja så må vi også moderere det generelle lønnsnivået vi har.

 

For ordens skyld : Skivene i din lokale platesjappe blir ikke dyrere som følge av dette.

Synes egentlig det ikke er noe galt med en slik praksis, da det ikke er noe billigere (ihvertfall ikke merkbart for forbrukeren), å produsere cder i disse landene, grunnen til at cder er billigere der, er at de store selskapene vet at de ikke får solgt det like dyrt der som her, og spesielt når det gjelder dvd, er det ingenting som glder meg mer enn å gi de gutta der en mindre inntjening (hele sonesystemet er jo lagd for å hindre eksakt sånne ting).

 

AtW

Lenke til kommentar

Gode argumenter Jattajatta, jeg er ikke uenig i det du skriver.

 

Play.com er en hypereffektiv bedrift som gjør alt riktig. De driver med profittmaksimering, som de fleste andre i bransjen, og de gjør det svært vel.

 

Jeg står fortsatt på at jeg synes det er uheldig at play.com driver den innkjøpspraksisen de gjør. Det er fortsatt en gråsone, og jeg vet ikke om man vil komme frem til at det er ulovlig eller ei.

Det du sier om Platekompaniets rabatter stemmer, det er en kjent sak at det eksisterer gode avtaler mellom Plako og selskapene. Det skiller seg uansett fra play.com, simpelthen fordi rabattene er basert på kvantumshandel. (At det her er snakk om kvantum fra enkelte artister, og ikke antall skiver totalt, er selvsagt ikke bra. Det er jo en av grunnene til at Christer Falck la ned virksomheten sin; han fikk ikke samme rabatt på 100 forskjellige skiver som f.eks. Plako fikk på 100 skiver av samme artist.)

 

AtW, saken dreier seg (slik jeg ser det) om prisnivåforskjell, og det å utnytte det til det fulle. Ta ferie i fattige land som eksempel - man kan leve som kongelige, simpelthen fordi prisnivået ofte ligger latterlig lavt i forhold til det vi er vant med. De lokale derimot tjener tilsvarende, og for dem er prisnivået forholdsmessig et helt annet. Er det riktig å utnytte dette i forretningspraksis?

Lenke til kommentar
Selv om jeg setter pris på de gode tilbudene jeg finner hos eksempelvis play eller cdwow, er jeg allikevel kritisk. Er det riktig å handle varer fra lavkostland i stedet for å akseptere eget regime? Om vi vil ha lavere priser, ja så må vi også moderere det generelle lønnsnivået vi har.

For det første er det i norge ikke tillatt å legge hinder i veien for fri konkurranse i form av eksklusive avtaler, begrense tilgangen til markedet etc. - Dvs at paralellimport er fullt tillatt.

 

Og når det gjelder hva som er riktig; Vel, la nå de som kan levere billige CD'er gjøre det. - Hvis de andre (her hjemme) ikke kan konkurrere så får de finne noe annet å drive med.

 

Norge kan ikke holde på å holde priser kunstige høyt og leve i vår egen verden for å subsidiere et råttent system. - Hvis vi ikke kan konkurrere på slike ting så må vi finne på noe annet, ellers skyver vi bare et kjempeproblem foran oss helt til det blir uoverkommelig.

Lenke til kommentar
AtW, saken dreier seg (slik jeg ser det) om prisnivåforskjell, og det å utnytte det til det fulle. Ta ferie i fattige land som eksempel - man kan leve som kongelige, simpelthen fordi prisnivået ofte ligger latterlig lavt i forhold til det vi er vant med. De lokale derimot tjener tilsvarende, og for dem er prisnivået forholdsmessig et helt annet. Er det riktig å utnytte dette i forretningspraksis?

Sånn jeg ser det, er det cd-produsentene som utnytter prisforskjellen til det fulle, ved å ta en kunstig høy pris i forhold til produksjonskostnad, i de rike landene. Misforstå meg rett, dette er ikke en av de, "bu-hu, luksusproduktet mitt er så dyrt i norge"-innleggene, men jeg ser ingen moralske betenkligheter med at firmaene gjør slik, det er bare bra, fordi det hindrer den slags kunstig oppblåsing av prisene som industrien har i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kurante innspill, og jeg ser forsåvidt at jeg er en av få som synes 90-150 kroner per skive er en helt rettferdig pris.

 

DrDoogie: Du ser jo sikkert forskjellen mellom eksempelvis eksport av halvfabrikater produsert i lavkostlandet, til eksport av skiver. Selv ser jeg den plagsomme mangelen på vanntette argumenter som støtter play.com sine uvenners agenda, men jeg mener at man må la hensynet til forbud mot parallellimport gå foran. Kall det gjerne isolasjonspolitikk - jeg ser det ikke på den mpten i dette tilfellet.

 

At man kan få en vare billigere hos A enn hos B er flotte saker - konkurranse kalles det. Derimot stiller ting seg annerledes om vilkårene ikke er like.

 

Merk at jeg ikke er noen jurist, jeg vet ikke nok om dette til å bastant erklære noe som helst. Det jeg påpeker er den tvilsomme praksisen som ligger i å utnytte videresalg på den måten cdwow gjør.

 

Billigere skiver er jeg selvsagt for, men det bør skje som følge av andre forhold enn at norske butikker underbys av gråsoneaktører som driver kreativ importvirksomhet.

 

AtW: Fin presisering, selv om jeg heller ikke i utgangspunktet ikke regnet ditt innlegg som et slikt et.

Den kunstig høye prisen ser jeg ikke helt selv, all den tid prisbevisste kunder kan anskaffe det meste til en i mine øyne akseptabel pris. En standardpris på 100 kroner er ikke å forakte, men det fordrer fundamentale endringer i plateselskapenes institusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...