skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Iki skrev (45 minutter siden): Er det ikke lettere å regulere sprengstoffet heller enn dronene? Neppe, enhver kan snekre sammen en brannbombe f.eks, eller lage en rørbombe bare med det man finner i brukt fyrverkeri. Oppskrift på svartkrutt er lett tilgjengelig det samme er ingrediensene, og jeg tviler ikke på at noen med litt mer erfaring\utdanning enn et kjemisett for barn kan gjøre langt verre enn svartkrutt. 1
Fibonacci Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (27 minutter siden): Neppe, enhver kan snekre sammen en brannbombe f.eks, eller lage en rørbombe bare med det man finner i brukt fyrverkeri. Oppskrift på svartkrutt er lett tilgjengelig det samme er ingrediensene, og jeg tviler ikke på at noen med litt mer erfaring\utdanning enn et kjemisett for barn kan gjøre langt verre enn svartkrutt. Løsningen er å ha registeringsplikt på hjemmlagede rørbomber. 1 1 1
frohmage Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden nomore skrev (4 timer siden): Kan og for øvrig nevne at Remote ID for droner allerede finnes, og er pålagt om man flyr større droner enn 250 gram i nærheten av folk og bebyggelse. Remote ID fungerer trådløst (blåtann og wifi) og gjør at den sender ut operatørens ID så alle kan se (altså ikke kontaktinformasjon), samt egen og pilotens posisjon. Hvordan finner jeg ID og info om eier om en drone svever over hodet på meg? 1
nomore Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden frohmage skrev (12 minutter siden): Hvordan finner jeg ID og info om eier om en drone svever over hodet på meg? Du finner som sagt ikke eier men du finner ID og posisjonen til piloten. Søk i den app butikken telefonen din støtter etter drone scanner eller Remote ID. Sjekk beskrivelsen om det står noe om at den kan søke etter droner i nærheten over BT eller Wifi. Det er mange apper der ute Og det er som sagt ikke alle som har det, og det er del som skulle ha brukt det som ikke setter det opp. Så du vil nok bli skuffet over hva du ser. Men teknologien er der. Og reguleringen. Om bare folk hadde gjort det de skulle hadde dette gått fint
frohmage Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden nomore skrev (4 minutter siden): Søk i den app butikken telefonen din støtter etter drone scanner eller Remote ID. Sjekk beskrivelsen om det står noe om at den kan søke etter droner i nærheten over BT eller Wifi. Kult, takk! Jeg lastet ned en som het Drone Scanner. Finner ingen i Oslo sentrum akkurat nå, men det er kanskje ikke så rart. Rekkevidden på wifi og bt på mobil er jo uansett svært begrenset, så dronen må vel henge innenfor ti meters radius eller noe sånt?
nomore Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden frohmage skrev (13 minutter siden): Kult, takk! Jeg lastet ned en som het Drone Scanner. Finner ingen i Oslo sentrum akkurat nå, men det er kanskje ikke så rart. Rekkevidden på wifi og bt på mobil er jo uansett svært begrenset, så dronen må vel henge innenfor ti meters radius eller noe sånt? Oslo sentrum har flyforbud på generell basis så der må man alltid ha tillatelse. Så det overrasker meg ikke. Du bør klare å forvente en rekkevidde på 40-80 meter minst. Standarden nevner vel opp til 250 meter. Altså mer enn godt nok for å få tak i noen som plager en hjemme. 1
frohmage Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden nomore skrev (18 minutter siden): Oslo sentrum har flyforbud på generell basis så der må man alltid ha tillatelse. Så det overrasker meg ikke. Du bør klare å forvente en rekkevidde på 40-80 meter minst. Standarden nevner vel opp til 250 meter. Altså mer enn godt nok for å få tak i noen som plager en hjemme. Tenkte kanskje politi eller brann og redning kunne ha noe i lufta, enten som trening eller på oppdrag. Virker merkelig at man skal få så stor rekkevidde med mobiltelefon når de ikke greier det med andre wifi og bt-produkter. Kanskje den rekkevidden gjelder for de med spesielt kraftig utstyr.
nomore Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden frohmage skrev (4 minutter siden): Tenkte kanskje politi eller brann og redning kunne ha noe i lufta, enten som trening eller på oppdrag. Virker merkelig at man skal få så stor rekkevidde med mobiltelefon når de ikke greier det med andre wifi og bt-produkter. Kanskje den rekkevidden gjelder for de med spesielt kraftig utstyr. 250 meter er nok litt ønsketenkning ja. Men vi snakker om utendørs i friluft. Så helt utenkelig er ikke 40-80 meter pluss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå