Gå til innhold

Første Straffe

Protoman

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ajer var tydelig på ballen før spilleren i situasjonen som førte til straffen  Akkurat det er ikke diskutabelt, men er det blitt praksis å dømme straffe i slike situasjoner om touchen er for "liten"?

Eller VAR dette nok et eksempel på et FIFA som bruker teknologien til å manipulere utfallet av VM?

Dommeren enda så udugelig han var ellers kan ikke dømme annet enn straffe ut fra bildene han ble presentert. Men det var bilder som IKKE viste hva som faktisk skjedde. Disse bildene viste produsententen oss EN gang, men ikke mer. Som om det var "ups"..  Med mindre vi ønsker å bli lurt er det umulig å tenke dette ikke var et bevisst fra VAR kommiteen. 

Jeg stusser også over den norske kommentatoren som sier beslutningen er helt grei.. I studio blir det ikke snakket om,  istede sitter de der som servile fjols og ungår hele saken. Aleksander Schau har mottat memmo og rettferdiggjør situasjonen som om den rimelig kan dømmes utelukkende fra dommerens perspektiv. Utrolig veikt.. 

Vi vant så i ettertid betyr beslutningen ingenting for kampen, men kanskje veien videre. Uansett, den rungende tausheten er et massivt grønt lys for FIFA's tvilsomme praksiser i fremtiden. Så gjengen i studio, dere hjelper ikke fotballen med mindre dommerfokus, dere er aktivt med på å ødelegge den.

Endret av Protoman
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var skulle løse ting, ikke skape flere problemer. Dessverre har det ikke fungert. Derimot har det pulverisert dommerens ansvar som kampleder. Ved uenighet rundt situasjoner, skyld på var. 2-3 ganger hver kamp med 2-3 minutters stans i spillet. Greit nok når man sitter hjemme og ser men dreper veldig mye av gleden hvis man sitter på stadion, særlig i større kamper. Man kan nesten aldri juble for scoring lengre men må vente for å se om de griper inn. Og det kan være noe som skjedde 2-3 dueller tidligere. Fotballen er på veg i gal retning. Det er vel slikt som skjer når det er for mye penger i det og stadig flere selskaper og nasjoner pumper store penger inn som de på en eller annen måte skal vaske. 

Skrevet (endret)

Man kan argumentere for straffespark selv om Ajer tydelig var på ballen først.

Likevel, så tviler jeg på at over 50% av dommerne i VM ville dømt straffe dersom de fikk se bildene av at forsvareren er på ballen først.

Jeg mener det ikke er straffe, og at Norge uansett burde fått frispark i situasjonen først. Jeg er nok old school - er man på ball først er det ikke straffe med mindre taklingen er stygg.

Kontroversen her er uansett at dommeren ikke ble vist den vinkelen som viser hva som skjedde. Det kan hende han fikk på øret at Ajer tok ball først, men da burde han bedt om å få se det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet

Problemet med VAR generelt er at det blir så sykt mye tolkning, fra enda flere personer som skal ha en mening. I VM er dommere fra Honduras (godt mulig de er gode altså) osv med, for vi skal jo representere hele verden.

VAR i La Liga er noe annet enn i Premier League. Dommerne i førstnevnte liga har litt mer pondus enn de britiske, men det er feil også der. 

Situasjonen det refereres til viser de åpenbare svakhetene. Klart dommeren skal se alle vinklene. Så må dommeren også kommunisere med de i bussen da. Hvorfor gjorde han ikke det? "Har dere andre vinkler?"

En kan argumentere for at farten til Ajer var nok i seg selv, selv om han marginalt var på ballen - men siden en vet om tilfeller der en liten tå på ball er nok, blir en irritert. Wikestad siterte vel en Arsenal-kamp der det ikke ble straffe.

Så stusser jeg på at ikke hele angrep vurderes. Når det skjer potensielle frispsark i forkant, og dommeren er passiv, må teknologien også ta hensyn til det. "Ny situasjon"-begrepet er for diffust. 

Intensjonen med VAR er god, men slik det gjennomføres skaper det bare enda flere diskusjoner og frustrasjon. 

Skrevet (endret)

Angrepet til Brasil startet med et klart frispark, så det skulle aldri vært straffe. Klar feil av VAR å ikke se på den situasjonen også i forbindelse med straffen (så vidt jeg forstår skal VAR vurdere hele angrepet, ikke kun siste hendelse).

Endret av John-B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...