Spillredaksjonen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai De 10 beste norske spillene Vi feirer nasjonaldagen med å gi deg de aller beste fra norske utviklere Les hele saken på Gamer.no» 1 1 1
Milarwen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Ragnar Tørnquist er Norges svar på Hidetaka Miyazaki (Soulsborne/Elden Ring-spillene) og jeg syns han er en utrolig god forfatter. Det gjenspeiles i både Den Lengste Reisen/Drømmefall og Anarchy Online spesielt. Endret 17. mai av Milarwen 1
Espressivo Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Milarwen skrev (2 timer siden): Ragnar Tørnquist er Norges svar på Hidetaka Miyazaki (Soulsborne/Elden Ring-spillene) 😆 1
Milarwen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) 34 minutes ago, Espressivo said: 😆 Bare le du, mener jeg tenker på at de begge skriver gode fantasy og sci-fi historier. Den lengste reisen er jo en blanding av de to. 😀 Miyazaki har fortalt at han elsket vestlige fantasybøker og jeg har ingen tvil om at Tørnkvist også har blitt inspirert av vestlig fantasy/sci-fi. Endret 17. mai av Milarwen 1
Zeph Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Den Lengste Reisen er min ganske klare favoritt. Det spelet var magisk då det kom ut. Eit så stort eventyrspel som i tillegg kom på norsk var noko heilt nytt. Verda, karakterane, stemmeskodespelet, historien. Det var ei fantastisk reise. Fleire av dialogane sit framleis i minnet. Det er lenge sidan eg spela Drømmefall, men synest ikkje det var like bra, så om ein skal plukke ut eitt spel frå serien så ville eg valgt det første. Artikkelen ser ut til å omtale det første spelet, men lenker til ein omtale av Drømmefall. Bomma artikkelforfattaren litt der? Sitat Den lengste reisen er et av mine aller beste spillminner og var en banebrytende opplevelse for 19 år gamle Solbakken. En samling norske stemmeskuespillere vi ikke har sett maken til siden, med Synnøve Skarbø i hovedrollen, satte dype spor hos både meg og veldig mange andre spillere. De to oppfølgerne er også vel verdt å sjekke ut. Spelet kom ut før Gamer starta opp, og eg klarte ikkje finne noko feature-artikkel om Den Lengste Reisen i arkivet? Kanskje noko de kunne skrive om? Vil tru det er mange lesarar med gode minner frå det spelet. 2
vegin61269 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Er det noen av disse spillene som tjener eller tjente penger? Funcom er eid av Tencent. De fleste spillutviklere får statsstøtte. 7 hours ago, Milarwen said: Ragnar Tørnquist er Norges svar på Hidetaka Miyazaki (Soulsborne/Elden Ring-spillene) og jeg syns han er en utrolig god forfatter. Det gjenspeiles i både Den Lengste Reisen/Drømmefall og Anarchy Online spesielt. Trur jeg spilte Drømmefall på OG Xbox. Kan huske at spillet var bra. Får håpe Hello Sunshine blir bra. Det siste spillet han kom ut med sitter i motsatt enden av skalaen.
Donkey Kong Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) vegin61269 skrev (1 time siden): Er det noen av disse spillene som tjener eller tjente penger? Conan Exiles og Dune Awakening solgte over 1 mill eksemplarer. Owlboy ble en stor suksess på Switch. Wordfeud må ha vært en enorm suksess, men er en app som var gratis å laste ned og inntektene er derfor vanskelig å finne tall på. Anarchy Online var en av de store MMO-ene før WoW tok over det markedet. De eneste klare kommersielle floppene på den listen er Flåklypa remake og Hola Gash Darn. Endret 17. mai av Donkey Kong
Idrin Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai The Secret World ble ikke nevnt. Etter min mening så vil jeg si det er det beste narrative spillet Funcom har laget.
Friedensreich Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Selv den mest dialektforvirrede spillanmelder burde kunne høre forskjell på Synnøve Svabø og Synnøve Skarbø.
Fnix Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Dune awakening fortjener egentlig ikke å være på lista. Det er et døende spill i dårlig forfatning. Om man ser på det som en singel player opplevelse, frem til tier 6, så er det et greit spill. Men som live service spill, så har de bommet fullstendig. Det største problemet med Dune er at de respekterer ikke tiden til spilleren. Det er MYE dødtid i dune, spesielt i deep desert. Kontrollpunktene de hadde i deep desert burde ha vært teleportere, hvor folk kunne hoppe rett inn i action. Istedenfor må man flyve i opptil 10-15 minutter. Nye daily repeatable missions som er forferdelig kjedelige og tar veldig lang tid. Og om man vil være kompetitiv, så tvinges man til å gjøre dem og man får 5 om dagen. I tillegg har dune tatt til seg en sterk RNG på mods av våpen og utstyr, og bevegd seg inn i looter shooter sjangeren. Men de har et durability system som gjør at våpen og utstyr brukes opp, og all den tiden du brukte på å få perfekte mods er helt forgjeves. Du må begynne på nytt igjen når det er brukt opp. Etter mange nerfs så er fremdeles dungeons altfor vanskelige, og man straffes for å spille med flere spillere. Looten er heller ikke verdt tiden man investerer, bortsett fra når det er dobbel droprate. Det å spille Dune den dag idag, føles bare ut som et tidssluk. Gameplay loopen har rett og slett vanvittig lite respekt for spilletiden din. Det finnes ingen balanse i pvp'en lenger, og forandringer som spillere skriker om kommer alltid 7-8 måneder for sent. Problemet med Funcom er at de lager det spillet de vil lage, men ikke det spillet spillere faktisk vil spille. Av utviklerne så virker det som det er utrolig få som faktisk spiller spillet. Jeg skulle ønske de kunne ta seg sammen og finne en vei fremover som er givende for spillere. Akkurat nå kaster de møkk på veggen for å se hva som sitter. Nå har de splittet spillerbasen hvor nye spillere må investere vanvittig med tid for å kunne havne på nivå med spillere som har spilt lenge. Dette er ikke holdbart i lengden, og det gjenspeiles jo i antall spillere.
Reg2000 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 3 hours ago, Idrin said: The Secret World ble ikke nevnt. Etter min mening så vil jeg si det er det beste narrative spillet Funcom har laget. Elsket det spillet, synd det kom for sent i mmo-bølgen og aldri helt fikk nok spillere. Anarchy Online og Secret world war en av de få mmo-spillene som var litt orginale. Ihvertfall før Anarchy Online prøvde alt de kunne å bli til Everquest. 1
LampeLars94 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Reg2000 skrev: 3 hours ago, Idrin said: The Secret World ble ikke nevnt. Etter min mening så vil jeg si det er det beste narrative spillet Funcom har laget. Elsket det spillet, synd det kom for sent i mmo-bølgen og aldri helt fikk nok spillere. Anarchy Online og Secret world war en av de få mmo-spillene som var litt orginale. Ihvertfall før Anarchy Online prøvde alt de kunne å bli til Everquest. Anarchy Online var kult, men krevde bare alt for mye å sette seg inn. Var helt lost når jeg boota opp det som 14-åring.
Milarwen Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 2 hours ago, LampeLars94 said: Anarchy Online var kult, men krevde bare alt for mye å sette seg inn. Var helt lost når jeg boota opp det som 14-åring. Kompleksiteten var en av tingene jeg likte med Anarchy Online. Sett i dagens lys er nok Anarchy Online veldig utdatert og gammeldags vil jeg tro.
gorsol Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Reg2000 skrev: 3 hours ago, Idrin said: The Secret World ble ikke nevnt. Etter min mening så vil jeg si det er det beste narrative spillet Funcom har laget. Elsket det spillet, synd det kom for sent i mmo-bølgen og aldri helt fikk nok spillere. Anarchy Online og Secret world war en av de få mmo-spillene som var litt orginale. Ihvertfall før Anarchy Online prøvde alt de kunne å bli til Everquest. Enig, jeg har masse gode minner fra Secret World. Utrolig kul setting og historie, med en kul vri på klassesystem mener jeg å huske.
Reg2000 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 6 hours ago, LampeLars94 said: Anarchy Online var kult, men krevde bare alt for mye å sette seg inn. Var helt lost når jeg boota opp det som 14-åring. For meg var det et av de bedre mmo spillene jeg har spilt. Mye fordi det la mer vekt på samarbeid enn mange andre mmo's. Men nå er det nok veldig utdatert.
Fleskelars Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Anarchy Online og WoW tilbake på tidlig 2000-tallet , det var veldig nytt og avhengigskapende . Den spillefølelsen vil man aldri få tilbake . Litt som Quake første gang med polygonbasert grafikk .
vegin61269 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai On 5/17/2026 at 9:12 PM, Donkey Kong said: Conan Exiles og Dune Awakening solgte over 1 mill eksemplarer. Owlboy ble en stor suksess på Switch. Wordfeud må ha vært en enorm suksess, men er en app som var gratis å laste ned og inntektene er derfor vanskelig å finne tall på. Anarchy Online var en av de store MMO-ene før WoW tok over det markedet. De eneste klare kommersielle floppene på den listen er Flåklypa remake og Hola Gash Darn. Det er akseptabelt. Jeg kjøper ofte indie spill for å støtte utviklerne. Har en del norsken Holy Gosh Darn + de to andre. Owl Boy, Snusmumrikken og flere andre. Spilte Snusmumrikken med barna men de andre har jeg såvidt startet på. Megabonk solgte vell 1-2 mill. eller fler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå